07136476172 - 09172030360 [email protected]

در سراسر جهان، دانشمندان در تلاشند تا واکسن یا درمانی را علیه بیماری کروناویروس (COVID-19) ایجاد کنند که توسط سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) ایجاد می شود. اکنون، تیمی از محققان دریافته اند که دارویی که در حال حاضر در سرتاسر جهان موجود است می تواند تنها در 48 ساعت کورونا ویروس را در یک آزمایشگاه از بین ببرد.

این دارو، ایورمکتین ( Ivermectin)، یک داروی آنتی پارازیت، مهار کننده ویروس کورونا SARS-CoV-2 در شرایط آزمایشگاهی است و می تواند به طور موثری باعث کاهش ویروس کورونا در 48 ساعت در کشت سلولی شود. داروی تأیید شده توسط FDA می تواند برای استفاده مجدد در معالجه بیماران مبتلا به COVID-19 که در 184 کشور گسترش یافته است، استفاده شود.

محققان دانشگاه موناش در ملبورن، استرالیا، مطالعه خود را در ژورنال Antiviral Research منتشر کرده اند، و نشان می دهند که چگونه این دارو که در حال حاضر به طور گسترده استفاده می شود، می تواند به مبارزه با موج همه گیر جهانی در سراسر قاره ها کمک کند.

 

RNA ویروسی COVID-19 کاهش یافته است

 

این تیم با موسسه عفونت و مصونیت پیتر دوهرتی همکاری کردند. آنها نشان دادند که ایورمکتین ( Ivermectin) با کاهش 5 هزار برابری در RNA کروناویروس، میزان کاهش RNA ویروس COVID-19 موجود در کشت سلولی را تا 93 درصد پس از 24 ساعت و 99.8 درصد پس از 48 ساعت، کاهش داد و اظهار داشت که این دارو می تواند به طور بالقوه ریشه کن شود.

دکتر کایلی واگستاف از موسسه بیوشیمیایی موناش اذعان داشت: ما دریافتیم که حتی یک دوز واحد نیز می تواند به طور کلی تمام RNA های ویروسی را تا 48 ساعت از بین ببرد و حتی در 24 ساعت نیز کاهش قابل توجهی در آن رخ داد.

دکتر واگستاف اضافه کرد: “ایورمکتین بسیار گسترده است و به عنوان دارویی بی خطر شناخته می شود. ما باید اکنون بدانیم که آیا دوز مصرفی از آن در انسان مؤثر است – این مرحله بعدی است.”

با این حال محققان خاطر نشان میکنند که آزمایش های انجام شده در این مطالعه آزمایشگاهی بوده و آزمایشات انسانی هنوز هم برای تعیین اثربخشی و ایمنی دارو در برابر کورونا لازم است. ایورمکتین همچنین اثربخشی آزمایشگاهی را در برابر طیف گسترده ای از ویروس های دیگر، مانند ویروس آنفولانزا، ویروس Zika و ویروس نقص سیستم ایمنی بدن (HIV) نشان داده است.

ایورمکتین یک داروی تأیید شده برای درمان شرایط انگلی، مانند روزاسه، شپش سر و زخم است. این بیماری در سال 1975 توسعه یافته و از اوایل دهه 1980 بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

“در مواقعی که ما مبتلا به بیماری همه گیر جهانی هستیم، و درمان کاملی وجود ندارد، اگر ما یک ترکیب موجود در سراسر جهان را در دسترس داشته باشیم، ممکن است زودتر به مردم کمک کند.

اگرچه مکانیسم عملی که Ivermectin روی آن عمل می کند، هنوز هم ناشناخته است، اما این دارو بر روی ویروس های دیگر کار می کند و مانع از مهار توانایی سلول های میزبان در تشخیص و مبارزه با آنها می شود.

بنابراین، ایورمکتین برای تحقیقات بیشتر در مورد مزایای احتمالی در انسان پتانسیل بالایی دارد. آزمایشات بیشتر باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که دارو موثر است. اگر این بیماری بر روی مبتلایان به کروناویروس مؤثر باشد، می تواند از آنجایی که قبلاً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تصویب شده است، به طور گسترده ای برای درمان جمعیت مبتلا استفاده شود.

 

 

 

 

کشورها در برابر COVID-19 مقابله می کنند

 

بسیاری از کشورها از بیماری ویروس کورونا coronavirus، که در دسامبر سال 2019 در چین پدید آمده است، آماده نیستند. از آن زمان، این بیماری در اکثر کشورها در سراسر جهان گسترش یافته است و همه قاره ها به جز قطب جنوب را آلوده کرده است.

ایالات متحده بیشترین عفونت ها را گزارش می کند و بیش از 368000 نفر مبتلا به این ویروس هستند. 10.923 مرگ ومیر داشته است. ایتالیا بیشترین تعداد کشته ها را به خود اختصاص داده است و تعداد کشته ها به 16.523 نفر رسیده است، در حالی که اسپانیا بیش از 136000 مورد تأیید شده و 13341 مورد فوت داشته است. کانادا بیش از 16000 مورد تأیید شده، در حالی که آلمان، فرانسه و چین به ترتیب بیش از 103،000، 98،000 و 82000 مورد دارند.

این کرونا ویروس نیز به طور چشمگیری انگلستان و استرالیا را تحت تأثیر قرار داده است و بیش از 52000 مورد و بیش از 5700 مورد به ترتیب در این کشورها رخ داده است.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

Monash University. (2020). Possible coronavirus drug identified by Monash University scientists. https://www.monash.edu/discovery-institute/news-and-events/news/2020-articles/possible-coronavirus-drug-identified-by-monash-university-scientists

Coronavirus COVID-19 Global Cases by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU) – https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

به این مقاله امتیاز دهید