07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

هنوز هیچ دارویی برای درمان ایمن ومؤثر ویروس کرونا یافت نشده است. با این حال، تعدادی از داروها به عنوان درمان های بالقوه تحقیقاتی پیشنهاد شده اند، که بسیاری از آنها اکنون در آزمایش های بالینی تحت مطالعه یا به زودی مورد مطالعه قرار می گیرند، از جمله آزمایش SOLIDARITY با حمایت مالی WHO و کشورهای شرکت کننده را می توان نام برد.

 

در بسیاری از کشورها، پزشکان به بیماران مبتلا به ویروس کرونا داروهایی تجویز می کنند که برای این بیماری تأیید نشده است. استفاده از داروهایی که توسط مرجع نظارتی داروهای ملی تأیید نشده اند، استفاده “بدون برچسب” تلقی می شود.

تجویز داروها برای استفاده بدون برچسب توسط پزشکان ممکن است تابع قوانین و مقررات ملی باشد. همه کارکنان مراقبت های بهداشتی باید از قوانین و مقررات آگاهی داشته و از آنها پیروی کنند.

بعلاوه، چنین تجویزهایی باید به صورت موردی انجام شود. از ذخیره سازی غیرضروری و ایجاد کمبود داروهای مورد تأیید که برای درمان بیماری های دیگر لازم است، خودداری شود.

آژانس دارویی اروپا (EMA) در حال تعامل با توسعه دهندگان درمان و واکسن های بالقوه ویروس کرونا COVID-19 است تا داروهای امیدوار کننده ای را در اسرع وقت به بیماران برساند. همچنین از داده های واقعی برای نظارت بر ایمنی و اثربخشی داروهای مورد استفاده در بیماران مبتلا به کرونا COVID-19 استفاده می شود.

 

واکسن COVID-19 تحت “بررسی”

 

کمیته داروهای انسانی در حال ارزیابی داده های اولیه واکسن کرونا COVID-19 با استفاده از روش بررسی خود است:

تا زمانی که سازنده این شواهد را ارائه ندهد، EMA نمی تواند در مورد ایمنی و اثربخشی این واکسن ها به نتیجه برسد.

این شواهد شامل نتایج حاصل از آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ است، و اطلاعاتی در مورد موثر بودن واکسن ها در محافظت از افراد در برابر کرونا COVID-19 ارائه می دهد.

ارزیابی همچنین شامل تمام داده های موجود در مورد ایمنی واکسن ها است که از این مطالعات به دست می آید، و همچنین داده ها در مورد کیفیت آنها شامل اطلاعات مربوط به مواد واکسن و نحوه تولید آنها است.

EMA واکسن های ویروس کرونا COVID-19 را مطابق با استانداردهای معمول خود برای کیفیت، ایمنی و اثربخشی ارزیابی می کند.

 

Remdesivir (رمدسیویر)

 

Remdesivir یک «مهارکننده RNA پلی مراز ویروسی» است (دارویی است که در تولید مواد ژنتیکی ویروس تداخل ایجاد می کند و از تکثیر ویروس جلوگیری می کند) که به ورید تزریق (قطره قطره) می شود.

Remdesivir از 3 جولای 2020 برای درمان کرونا COVID-19 در اتحادیه اروپا با نام Veklury (وکلوری) معرفی شد.

برای درمان کرونا COVID-19 در بزرگسالان و نوجوانان از 12 سال به بالا که مبتلا به ذات الریه بوده و به اکسیژن اضافی نیاز دارند، استفاده می شود.

 

Dexamethasone (دگزامتازون)

 

کمیته داروهای انسانی نتیجه گرفته است که از دگزامتازون می توان در درمان بزرگسالان و نوجوانان بستری در بیمارستان که به کرونا مبتلا هستند و به پشتیبانی تنفسی نیاز دارند، استفاده کرد.

استفاده از این دارو در بیماران که حداقل 12 سال سن و 40 کیلوگرم وزن دارند، تأیید شده است.

دگزامتازون یک کورتیکواستروئید با اثرات ضد التهابی و سرکوب کننده سیستم ایمنی است.

این ماده در سطح ملی در اتحادیه اروپا مجاز است و در طیف وسیعی از شرایط از جمله مشکلات روماتیسمی، بیماری های پوستی، آلرژی های شدید، آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه استفاده می شود.

 

 

درمان های بالقوه و واکسن های تحت بررسی

 

EMA در ارتباط نزدیک با توسعه دهندگان داروهای بالقوه کرونا COVID-19 است.

EMA در حال بحث و گفتگو با توسعه دهندگان 39 واکسن بالقوه کرونا COVID-19 و 163 درمان بالقوه است. این موارد شامل تعدیل کننده های سیستم ایمنی، ضد ویروس ها و سرم های ایمنی است.

همچنین 30 روش مشاوره علمی را برای ارائه راهنمایی به توسعه دهندگان در مورد مناسبترین روشها و مطالعه طرحها برای داروهای بالقوه ویروس کرونا COVID-19 نهایی کرده است. بررسی 21 روش دیگر نیز ادامه دارد.

پیش بینی جدول زمان بندی ارزیابی واکسن دشوار است، اما EMA به طور کامل برای پشتیبانی و تولید مجوز واکسن های ایمن، موثر و با کیفیت بالا برای کرونا COVID-19 بسیج شده است.

چندین درمان بالقوه COVID-19 در حال حاضر تحت آزمایشات بالینی قرار دارند. در این میان موارد زیر وجود دارد:

اینترفرون های سیستمیک، به ویژه اینترفرون بتا (در حال حاضر مجاز به درمان بیماری هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس) است.
آنتی بادی های مونوکلونال با فعالیت در برابر اجزای سیستم ایمنی بدن و سایر عوامل تعدیل کننده سیستم ایمنی؛
ضد ویروس (داروهایی با فعالیت ضد ویروسی، از جمله آنتی بادی های مونوکلونال)

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

World Health Organization

nytimes.com

 

به این مقاله امتیاز دهید