07136476172 - 09172030360 [email protected]

بسیاری از افراد برای اینکه سریعتر به خواب بروند و استراحت کافی داشته باشند، قرص خواب مصرف می کنند. برخی از داروهای خواب، مانند آنتاگونیست های گیرنده اورکسین و بنزودیازپین ها، نیاز به تجویز پزشک دارند .انواع دیگر داروهای خواب بدون بدون نسخه (OTC) در دسترس هستند. می توانند برای درمان بی خوابی و سایر مشکلات خواب استفاده شوند. اما همچنان باید احتیاط کنید و در مورد عوامل خطر، عوارض جانبی و موارد دیگر با پزشک صحبت کنید.  نگرانی های احتمالی قبل از مصرف این داروها برای اولین بار.

سلب مسئولیت پزشکی: محتوای موجود در این صفحه نباید به عنوان توصیه پزشکی در نظر گرفته شود. یا به عنوان توصیه برای هر داروی خاصی استفاده شود.  همیشه قبل از مصرف هر گونه داروی جدید یا تغییر دوز فعلی خود با پزشک خود مشورت کنید.

چه داروهای بدون نسخه مربوط به خواب موجود است؟

در حالی که می‌توانید از میان ده‌ها نام تجاری مختلف انتخاب کنید، اکثر داروهای خواب OTC بر اساس ترکیب شیمیایی خود در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند.  همیشه قبل از مصرف داروی خواب با پزشک مشورت کنید. خواه نیاز به نسخه داشته باشد یا نه.

ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که در غده صنوبری مغز تولید می شود. در طول روز، شبکیه‌ها حضور نور طبیعی را درک می‌کنند و به مغز سیگنال می‌دهند. که هورمون‌هایی مانند کورتیزول ترشح کند که احساس بیداری و هوشیاری را افزایش می‌دهد.  با کم شدن نور روز در عصر، غده صنوبری سیگنال هایی برای ترشح ملاتونین دریافت می کند. که باعث می شود احساس خستگی و آرامش کنید.

برخی عوامل می توانند مانع یا کاهش تولید ملاتونین شوند، مانند قرار گرفتن در معرض نور در هنگام عصر که باعث میشود احساس بیداری کنید.  برای افزایش سطح ملاتونین پایین، برخی از افراد از مکمل های ملاتونین استفاده می کنند.  این مکمل‌ها ممکن است از حیوانات، میکروارگانیسم‌ها ساخته شوند.

کاربردهای درمانی ملاتونین

ملاتونین ممکن است برای شرایط خاصی توصیه یا تجویز شود.  اینها شامل اختلالات خواب ریتم شبانه روزی می شود که سطح ملاتونین شما را کاهش می دهد. مانند اختلال تاخیری فاز خواب و بیداری یا اختلال شیفت کاری، و همچنین برخی اختلالات خواب در کودکان.  ملاتونین همچنین ممکن است علائم را برای مسافرانی که جت لگ را تجربه می کنند بهبود بخشد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ملاتونین را به عنوان یک مکمل غذایی طبقه بندی می کند. و آن را به اندازه سایر انواع داروها تنظیم نمی کند.  پزشکان توصیه می کنند که ملاتونین برای برخی افراد خطر آلرژی دارد.  افراد مبتلا به صرع و کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نیز باید در حین مصرف ملاتونین تحت نظارت پزشکی باشند. تا از تداخلات بالقوه خطرناک جلوگیری شود. Top of Form

دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین مورد تایید FDA است که معمولا با نام تجاری بنادریل به بازار عرضه می شود.  این دارو در طیف گسترده ای از داروهای تسکین دهنده یا کاهش دهنده تب با نام تجاری متفاوتی یافت می شود.

داروهای حاوی دیفن هیدرامین ممکن است برای حملات گاه به گاه خواب آلودگی توصیه یا تجویز شوند.

اثربخشی دیفن هیدرامین به عنوان یک کمک خواب قابل بحث است.  برخی از مطالعات دوز توصیه شده 50 میلی گرم را برای شرکت کنندگان تجویز کرده اند. و نتایج نشان می دهد که بهبود خواب در بهترین حالت محدود است.  در عین حال، دیفن هیدرامین مصرف شده در شب با اختلالات روانی حرکتی و کاهش بیداری در روز بعد همراه بوده است.

 افراد مسن و مصرف دیفین هیدرامین

تعداد نسبتا زیادی از افراد مسن ممکن است به طور مزمن داروهایی با دیفن هیدرامین برای درمان بی خوابی یا مراقبت از خود مصرف کنند.  افراد مسن به دلیل شرایط نامطلوب سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و سکته در معرض خطر خواب ناکافی یا با کیفیت پایین‌تری هستند.  افراد مسن تقریباً 35٪ از داروهای OTC را در ایالات متحده مصرف می کنند. و 12٪ از بزرگسالان 65 سال و بالاتر از قرص های خواب OTC استفاده می کنند.

مصرف مزمن این داروها می‌تواند برای افراد مسن مشکل‌ساز باشد. زیرا متابولیسم ما با افزایش سن کاهش می‌یابد. که نیمه عمر داروها را افزایش می‌دهد و اثرات آنها را طولانی‌تر می‌کند.  این می تواند منجر به “اثر آرام بخش باقیمانده” شود اگر این داروهای خواب در عصر مصرف شوند.

نوجوانان و بزرگسالان جوان نیز باید در مصرف دیفن هیدرامین احتیاط کنند.  FDA هشدار می دهد که دوزهای بالاتر از حد توصیه شده دیفن هیدرامین می تواند منجر به مشکلات پزشکی جدی از جمله تشنج، حمله قلبی، کما و مرگ شود.  در سال های اخیر، بسیاری از جوانان پس از مصرف مقادیر زیاد دیفن هیدرامین به عنوان بخشی از “چالش بنادریل” که از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی تبلیغ می شود، در بیمارستان ها بستری شده اند.

داکسیلامین

داکسیلامین – همچنین به عنوان سوکسینات داکسیلامین شناخته می شود – یک آنتی هیستامین نسل اول است که می تواند اثرات آرام بخش ایجاد کند. این دارو می تواند به عنوان یک درمان کوتاه مدت برای بی خوابی عمل کند. یا با داروهای ضد احتقان برای کاهش علائم سرماخوردگی مانند عطسه یا احتقان بینی استفاده شود.  این دارو با نام‌های تجاری مانند Unisom SleepTabs، Medi-Sleep، و Good Sense Sleep Aid به بازار عرضه می‌شود. و همچنین ممکن است یک ماده فعال در داروهای تسکین دهنده درد و تب باشد.

اگر برای بی خوابی داکسیلامین مصرف می کنید و علائم بیش از دو هفته باقی می ماند، باید در مورد سایر گزینه های دارویی با پزشک خود تماس بگیرید.  به همین ترتیب، در صورت ادامه علائم، دوکسیلامین برای سرفه و سرکوب سرماخوردگی نباید بیش از هفت روز مصرف شود.  تا به امروز، 31 تداخل دارویی عمده با داکسیلامین – از جمله آسپرین و استامینوفن – شناسایی شده است.

همانند دیفن هیدرامین، مطالعات نشان داده است که سالمندان اغلب این داروها را به صورت مزمن مصرف می کنند.  این می تواند منجر به اثرات سلامتی مشکل ساز شود، به خصوص اگر فرد به طور منظم الکل مصرف کند.

والرین

سنبل الطیب یک گیاه دارویی است که به عنوان مکمل غذایی تحت نام “ریشه سنبل الطیب” به بازار عرضه می شود. این ماده اغلب در آرام بخش های ملایم مورد استفاده برای درمان بی خوابی و اضطراب یافت می شود. عملکرد سنبل الطیب به طور کامل شناخته نشده است. محققان معتقدند که با گیرنده هایGABA، سروتونین و آدنوزین تعامل دارد.  تاکنون، شواهدی مبنی بر اینکه سنبل الطیب یک درمان موثر برای بی خوابی است، قطعی نبوده است.

سنبل الطیب یک مکمل غذایی است. در معرض ارزیابی و تایید سازمان غذا و داروی آمریکا مانند سایر انواع داروهای خواب نیست.  در نتیجه، ترکیب قرص های ریشه سنبل الطیب ممکن است بسته به مارک متفاوت باشد.  دوزهای بالای سنبل الطیب در شب به خواب آلودگی صبحگاهی نسبت داده شده است. اما به نظر نمی رسد دوز استاندارد 600 میلی گرم باعث ایجاد مشکلاتی در زمان واکنش، هوشیاری یا تمرکز شود.

اثرات سنبل الطیب بر جنین و نوزادان متولد نشده نیاز به مطالعه بیشتر دارد. بنابراین زنان باردار یا مادران شیرده نباید سنبل الطیب مصرف کنند مگر اینکه تحت نظارت پزشک باشند.  در مورد کودکان زیر 3 سال نیز همینطور است.  علاوه بر این، سنبل الطیب ممکن است با سایر داروهای خواب تداخل داشته باشد و روز بعد باعث ایجاد حالت خواب آلودگی شود.

آیا داروهای بدون نسخه خواب (OTC) عوارض جانبی ایجاد می کنند؟

عوارض جانبی داروهای خواب OTC به عوامل خاصی مانند دوز و فردی که آنها را مصرف می کند بستگی دارد. این داروها با موارد زیر مرتبط هستند:

داروهای خواب OTCعوارض جانبی بالقوهتداخلات با سایر داروها
ملاتونینافسردگی، سرگیجه، شب ادراری (شب ادراری)، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، سردرد و حالت تهوع7 تعامل متوسط
دیفن هیدرامینسرگیجه، اختلال در هماهنگی، درد اپی گاستر و غلیظ شدن ترشحات برونش28 تداخل عمده، از جمله استامینوفن
دوکسیلامینسرگیجه، خواب آلودگی، غلیظ شدن مخاط در بینی یا گلو و خشکی دهان، گلو و بینی31 تداخل عمده، از جمله استامینوفن و آسپرین
والرینسردرد، ناراحتی معده، اختلال عملکرد شناختی، خشکی دهان، احساس هیجان یا ناراحتی، رویاهای عجیب و غریب و خواب آلودگی در طول روز3 فعل و انفعالات عمده، از جمله سدیم اکسیبات و بوپرنورفین

افراد مبتلا به بی خوابی و سایر مشکلات خواب به طور بالقوه می توانند از مصرف یکی از این داروها سود ببرند.  با این حال، مانند سایر داروها، باید احتیاط کنید.  و قبل از مصرف هر نوع داروهای خواب OTC با پزشک خود صحبت کنید.  پزشک به شما کمک می کند تا عوارض جانبی بالقوه و تداخلات دارویی و همچنین گزینه های درمانی جایگزینی را که ممکن است به شما کمک کند را درک کنید.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

بهترین مکمل های خواب‌آور طبیعی (قسمت اول)

 

افزایش اشتها و افزایش مصرف کالری در پی کمبود خواب

به این مقاله امتیاز دهید