07136476172 - 09172030360 [email protected]

خیانت و پشیمانی (آیا افراد پشیمان می شوند؟!) با هم بشنویم:

خیانت و پشیمانی آیا از نظر علمی افراد پس از خیانت پشیمان می شوند؟ مطالعه‌ی جدیدی درباره‌ی روانشناسی خیانت، نشان می‌دهد زوج‌های متاهلی که روابط خارج از ازدواج دارند، از آن رابطه احساس رضایت بالایی دارند، پشیمانی کمی ابراز می‌کنند و بر این باورند که این خیانت به ازدواج نسبتاً سالم آن‌ها آسیب نزده است.

این نظرسنجی گسترده که در میان کاربران وبسایت A-shle y M-adison انجام شده، مفاهیم رایج در مورد خیانت، به ویژه انگیزه‌ها و تجربیات افراد خائن را به چالش می‌کشد.

این تحقیق به تازگی در مجله‌ی «بایگانی رفتار جنسی» منتشر شده است.

دیلن سلترمن، نویسنده‌ی اصلی این مقاله و استاد یار تدریس در دانشکده‌ی علوم روانشناسی و مغزی دانشگاه جانز هاپکینز که روابط و جذابیت را مطالعه می‌کند، می‌گوید: «در فیلم ها، افرادی که روابط خارج از ازدواج دارند، احساس گناه اخلاقی شدیدی را تجربه می‌کنند، اما ما این مورد را در نمونه‌ی شرکت‌کنندگان این نظرسنجی مشاهده نکردیم.»

«میزان رضایت از روابط خارج از ازدواج (از نظر رضایت جنسی و عاطفی) بالا بود و احساس پشیمانی کم. این یافته‌ها تصویری پیچیده‌تر از خیانت نسبت به آنچه تصور می‌کردیم، ارائه می‌دهد.»

محققان این مطالعه را برای درک بهتر تجربیات روانی افرادی که به دنبال روابط خارج از ازدواج هستند و در آن شرکت می‌کنند، انجام دادند.

سلترمن با همکاری محققان دانشگاه وسترن انتاریو، نزدیک به ۲۰۰۰ کاربر فعال را قبل و بعد از برقراری روابط خارج از ازدواج مورد بررسی قرار داد.

از شرکت‌کنندگان در مورد وضعیت ازدواجشان، دلایل تمایل به برقراری رابطه‌ی خارج از ازدواج و به طور کلی احساس رضایت از زندگی‌شان سوال شد.

پاسخ‌دهندگان که عموماً مردان میانسال بودند، که سطح بالایی از عشق به همسران خود را گزارش کردند، با این حال رضایت جنسی آن‌ها پایین بود.

این شرکت‌کنندگان علی‌رغم ابراز عشق زیاد به همسرانشان، تقریباً نیمی از آن‌ها عنوان کردند که از نظر جنسی با همسرانشان رابطه ندارند.

عدم رضایت جنسی، به عنوان مهم‌ترین انگیزه برای برقراری رابطه‌ی خارج از ازدواج ذکر شد. سایر انگیزه‌ها شامل میل به استقلال و تنوع جنسی بود.

مشکلات اساسی در روابط، مانند فقدان عشق یا خشم نسبت به همسر، از کمترین دلایل ذکر شده برای تمایل به خیانت بود.

خیانت و پشیمانی

این نظرسنجی نشان داد که داشتن ازدواجی عالی، باعث نمی‌شود افراد متاهل بعد از برقراری رابطه‌ی خارج از ازدواج، بیشتر پشیمان شوند.

شرکت‌کنندگان این مطالعه عموماً گزارش کردند که روابط خارج از ازدواج آن‌ها از نظر عاطفی و جنسی بسیار رضایت‌بخش بوده و از برقراری آن پشیمان نیستند.

این نتایج نشان می‌دهند که خیانت الزاماً ناشی از مشکلات عمیق در روابط نیست. سلترمن گفت، شرکت‌کنندگان به دنبال روابط خارج از ازدواج بودند زیرا خواهان تجربیات جنسی جدید و هیجان‌انگیز بودند، یا گاهی اوقات به دلیل عدم تعهد قوی به همسرانشان و نه به دلیل نیاز به تکمیل عاطفی.

سلترمن گفت: «افراد انگیزه‌های مختلفی برای خیانت دارند.»

«گاهی حتی اگر روابط آن‌ها نسبتاً خوب باشد، خیانت می‌کنند. ما در اینجا شواهد محکمی نمی‌بینیم که روابط خارج از ازدواج افراد با پایین آمدن کیفیت روابط یا پایین آمدن رضایت از زندگی همراه باشد.»

سلترمن امیدوار است با مقایسه‌ی جمعیت‌های دیگر از افراد خائن با جمعیت کاربران Ashley Madison، این تحقیق را گسترش دهد.

«و به نظر من، افراد در روابط زناشویی، تک‌همسری را دست کم می‌گیرند. مردم فقط فرض می‌کنند که همسرانشان برای 50 سال آینده‌ی زندگیشان از رابطه جنسی با یک نفر کاملاً راضی خواهند بود، اما بسیاری از افراد در این کار شکست می‌خورند. این به معنای محکومیت تمام روابط نیست، بلکه به این معناست که خیانت ممکن است بخش رایجی از روابط افراد باشد.»

محدودیت‌های مطالعه:

این مطالعه بر روی کاربران وبسایت اشلی مدیسون انجام شده است، وبسایتی که برای تسهیل روابط خارج از ازدواج طراحی شده است. بنابراین، ممکن است نتایج آن به طور کامل به جمعیت کلی زوج‌های متاهل تعمیم‌پذیر نباشد.

علاوه بر این، این مطالعه فقط تجربیات و دیدگاه‌های افرادی را که به دنبال روابط خارج از ازدواج هستند و در آن شرکت می‌کنند، بررسی می‌کند. دیدگاه‌ها و تجربیات افرادی که در روابط خارج از ازدواج شرکت نمی‌کنند، ممکن است متفاوت باشد.

منبع:

  • Selterman, D., & Diamond, L. M. (2023). Infidelity and relationship satisfaction: A survey of Ashley Madison users. Archives of Sexual Behavior, 52(2), 269-284.
به این مقاله امتیاز دهید