07136476172 - 09172030360 [email protected]

شش ماهگی نوزاد به دلایل زیادی نقطه عطف است. نوزادان شش ماهه نه تنها اولین نیمه سال اول زندگی خود را تجربه میکنند، بلکه اغلب دوره ای از تغییرات عمده در رشد، فعالیت و خواب را آغاز می کند. بین چهار تا شش ماهگی، بسیاری از نوزادان پیشرفت قابل توجهی نسبت به خواب طولانی مدت و خوابیدن در بیشتر ساعات شب از خود نشان می دهند. اما گاهی اوقات این پیشرفت با مشکل مواجه می شود.

این امر اغلب یک پسرفت خواب نامیده می شود. و نشان دهنده توقف یا یک گام به عقب در روند کودک به سمت خواب طبیعی است. اگرچه به ندرت طولانی مدت است. اما پسرفت شش ماهه خواب می تواند برای والدین چالش برانگیز باشد. دانستن پیشینه خواب نوزاد و راهکارهایی برای بهبود آن می تواند به والدین در طول پس رفت خواب نوزادان شش ماهه و بعد از آن کمک کند.

چگونه خواب نوزاد در حدود شش ماهگی تغییر می کند؟

در شش ماهگی، توصیه می شود که نوزادان بین 12 تا 15 ساعت در روز بخوابند. اکثر نوزادان در این سن شروع به خواب ماندن برای مدت طولانی در یک زمان می کنند. فرآیندی که به عنوان تثبیت خواب شناخته می شود. اگرچه آنها هنوز هم معمولاً چند بار در روز چرت می زنند، بیشتر خواب آنها به شب تغییر می کند. و بسیاری از نوزادان شش ماهه شروع به خوابیدن در طول شب می کنند .

نوزادان در شش ماهگی نیز تحت رشد جسمی و ذهنی قابل توجهی هستند. و معمولاً به تعدادی از نقاط عطف رشد می رسند. آگاهی از محیطشان افزایش می‌یابد، آنها نسبت به صداها واکنش نشان می‌دهند.، بیشتر درگیر خنده و غرغر می‌شوند و ممکن است توانایی‌های فیزیکی مانند غلت زدن یا نشستن بدون حمایت را به دست آورند. همه این عوامل ممکن است در سطح فعالیت و عادات خواب کودک در طول روز و شب نقش داشته باشند.

چه چیزی باعث پس‌رفت خواب نوزادان شش ماهه می شود؟

در بیشتر موارد، هیچ دلیل مشخصی برای پسرفت خواب نوزادان شش ماهه وجود ندارد. همانطور که نوزادان رشد می کنند، رشد آنها می تواند با سرعتی ناهموار ظاهر شود. و این می تواند منجر به دوره هایی شود که به نظر می رسد خواب آنها به یک سطح ثابت می رسد یا بدتر می شود.

عوامل متعددی می‌توانند بر خواب نوزاد تأثیر بگذارند. و اغلب نمی‌توان یک علت واحد را برای پسرفت خواب شناسایی کرد. با افزایش توانایی‌های فیزیکی و آگاهی ذهنی و محیطی، ممکن است نسبت به تحریک بیش از حد، اضطراب جدایی یا سایر اختلالاتی که می‌تواند بر خواب آنها تأثیر بگذارد، حساس‌تر شوند. با تثبیت خواب، والدین ممکن است برنامه‌ها یا روال‌های خواب را تنظیم کنند. و ممکن است زمان لازم برای سازگاری کودک برای تغییر باشد.

آیا همه نوزادان پس‌رفت خواب شش ماهه دارند؟

برخی از نوزادان پس‌رفت خواب شش ماهه را تجربه می کنند، اما بسیاری از آنها چنین نیستند. در واقع، برخی از والدین ممکن است متوجه بهبود واضحی در خواب کودک خود شوند. از جمله دوره‌های طولانی‌تر خواب شبانه، در این سن.

در حالی که الگوهای کلی در خواب نوزاد وجود دارد، تحقیقات تنوع قابل توجهی را از یک نوزاد به نوزاد دیگر پیدا کرده است . این بدان معناست که والدین نباید تعجب کنند اگر فرزندشان در شش ماهگی دچار پسرفت خواب شود یا خوابش ثابت بماند یا در این سن علائمی از بهبود پیدا کند.

علائم پس‌رفت شش ماهه خواب چیست؟

علائم بالقوه پس‌رفت خواب شش ماهه عبارتند از:

  • تعداد بیشتری از بیداری ها در شب که ممکن است مشکلات بیشتری در به خواب رفتن داشته باشد
  • مشکلات بیشتر در به خواب رفتن در وهله اول
  • چرت های طولانی تر در طول روز با خواب کمتر در شب
  • گریه یا آشفتگی بیشتر در هنگام بیداری

مدت زمان بروز این علائم می تواند برای هر نوزادی به طور قابل توجهی متفاوت باشد. معمولاً علائم پس‌رفت خواب شش ماهه برای مدت طولانی دوام نمی آورد. به خصوص اگر والدین نکات خواب سالم را رعایت کنند. مشکلات خواب اغلب در عرض چند روز یا چند هفته برطرف می‌شوند، اگرچه بهبود خواب ممکن است برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد.

چگونه والدین می توانند با مشکلات خواب در کودکان شش ماهه کنار بیایند؟

هنگامی که یک پس‌رفت خواب شش ماهه رخ می دهد، فرصتی برای والدین است تا نحوه برخورد آنها با خواب فرزندشان را مرور کنند. هیچ درمان قطعی برای پسرفت خواب وجود ندارد. رعایت نکاتی برای خواب سالم نوزاد می‌تواند عادات مثبتی را تقویت کند که خواب بهتر را در کوتاه‌مدت و بلندمدت تقویت می‌کنند.

دستورالعمل های خواب ایمن را مرور کنید

از برنامه خواب منظم پیروی کنید

  •  در حالی که ممکن است نتوانید یک برنامه را به دقیقه مدیریت کنید، داشتن یک برنامه با زمان منظم برای خواب و چرت زدن می تواند باعث ایجاد ثبات در الگوی خواب کودک شما شود.

یک برنامه روتین قبل از خواب تنظیم کنید

  •  از سری مراحل برای آماده شدن برای خواب هر شب استفاده کنید. تا به نوزاد خود پیام دهید که زمان خواب نزدیک است. زیرا تحقیقات نشان داده است که این امر باعث بهبود خواب نوزاد می شود. قبل از خواب به کودک خود غذا دهید. و در برخی فعالیت های آرام مانند تکان دادن یا در آغوش گرفتن شرکت کنید. تا به او کمک کنید قبل از خواب آرام شود.

به خواب رفتن نوزاد در رختخواب کمک کنید

  •  هنگامی که کودک شما علائم خواب آلودگی مانند مالش چشم یا گیجی را نشان می دهد، او را برای رختخواب آماده کنید. و در حالی که خواب آلود است اما هنوز خواب نیست، او را در گهواره خود قرار دهید. این به عادی سازی تخت آنها به عنوان مکانی برای خوابیدن کمک می کند.

حواس پرتی را برای خواب به حداقل برسانید .

  • محل خواب فرزندتان را تا حد امکان ساکت و تاریک نگه دارید. اگر نمی توانید نویز خارجی را کنترل کنید، یک دستگاه نویز سفید ممکن است کمک کند.

تمایز روز و شب را تقویت کنید

  •  افزایش فعالیت در طول روز، به خصوص اگر شامل قرار گرفتن در معرض نور طبیعی باشد، به کودک شما کمک می کند تا به روز برای بازی و شب برای خواب عادت کند.

حتی اگر تمام این مراحل را به طور کامل دنبال کنید، ممکن است کودک شما همچنان در طول شب از خواب بیدار شود. اگر این اتفاق افتاد، بلافاصله از عجله کردن خودداری کنید. یک یا دو دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا کودک شما می تواند آرام شود و به تنهایی بخوابد. اگر لازم است آنها را بررسی کنید، یا اگر نیاز به تغذیه دارند، نور و صدا را به حداقل برسانید. و تمام تلاش خود را بکنید تا از تحریکی که می‌تواند دوباره به خواب رفتن آنها را سخت‌تر کند، اجتناب کنید.

اضطراب جدایی ممکن است باعث شود کودک شما وقتی از تخت او دور می شوید گریه کند. اگر این اتفاق افتاد، در مقابل وسوسه بیرون آوردن آنها از تخت کودک مقاومت کنید. در عوض، تکنیک‌هایی را امتحان کنید که به آرامی آن‌ها را آرام کند. مانند مالیدن سرشان یا صحبت کردن با صدایی آرام و آرام. هنگامی که آنها آرام شدند، می توانید از گهواره دور شوید و به آنها اجازه دهید چرت بزنند.

چه زمانی والدین باید در مورد مشکلات خواب شش ماهه با پزشک صحبت کنند؟

به ندرت پیش می‌آید که والدین نیاز به صحبت با پزشک خود در مورد پسرفت خواب شش ماهه داشته باشند. با این حال، همیشه می‌توانید در طول چک‌این‌های عادی سؤالاتی در مورد خواب نوزاد مطرح کنید.

علاوه بر این، اگر متوجه مشکلات دیگری مانند موارد زیر شدید، بهتر است با پزشک اطفال در مورد پسرفت خواب مشورت کنید :

  • توقف رشد یا عدم افزایش وزن
  • کاهش اشتها یا تغذیه
  • کاهش دفع مدفوع
  • تنفس سخت یا غیر طبیعی

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

پس‌رفت خواب در چهار ماهگی نوزادان

چرخه خواب نوزاد شما با چرخه خواب شما متفاوت است

به این مقاله امتیاز دهید