07136476172 - 09172030360 [email protected]

سکته مغزی یکی از دلایل اصلی مرگ و ناتوانی در سراسر جهان و به طور خاص در ایالات متحده است. تحقیقات جدید نشان می دهد خواب بیش از حد به طور قابل توجهی خطر این مشکل قلبی عروقی را بالا می برد.

همچنین، تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی که در طول روز چرت های طولانی مدت می زنند، ممکن است در معرض خطر سکته مغزی قرار بگیرند.


در سطح جهان، 15 میلیون نفر از افراد هر ساله سکته مغزی را تجربه می کنند. تقریباً 6 میلیون نفر از این افراد در نهایت جان خود را از دست می دهند و 5 میلیون نفر نیز با معلولیت زندگی می کنند.

در ایالات متحده، سالانه بیش از 795،000 نفر از افراد سکته مغزی دارند.

فهرست عوامل خطر برای سکته مغزی طولانی است، از جمله سبک زندگی، استعمال دخانیات، شرایط موجود مانند دیابت، است.

اخیراً، محققان کاوش در طول مدت خواب را به عنوان یکی دیگر از عوامل خطر بالقوه آغاز کرده اند. برخی از مطالعات دریافتند که خواب زیاد یا کم، می تواند خطر بروز حوادث قلبی عروقی، از جمله سکته مغزی را افزایش دهد.

طبق این یافته ها، محرومیت منظم از خواب و خواب بیش از 7 ساعت در شب هر یک با خطر بیشتری برای سکته مغزی همراه است.

در حال حاضر، مطالعه ای که در مجله Neurology منتشر شده است، بین شبانه روز، خواب بیش از حد و خطر سکته مغزی ارتباط برقرار می کند.


دکتر شیائومین ژانگ، از دانشگاه علم و فناوری Huazhong و نویسنده مسئول مقاله، جزئیات این مطالعه را نشان می دهد.

 

85٪ خطر بیشتر سکته در افرادی که خواب شبانه و چرت روزانه ی طولانی مدت دارند


دکتر ژانگ و تیم اطلاعاتی 31750 نفر در چین را مورد بررسی قرار دادند. هیچ یک از شرکت کنندگان – که به طور متوسط ​​62 سال سن داشتند – در ابتدای مطالعه سابقه سکته مغزی یا هرگونه بیماری جدی دیگر را نداشتند.

شرکت کنندگان به سؤالاتی در مورد الگوهای خواب و عادت خوابیدن پاسخ دادند و محققان به طور بالینی به مدت 6 سال این گروه را پیگیری کردند.

این تیم دریافت که 8٪ از شرکت کنندگان عادت به چرت زدن داشتند که بیشتر از 90 دقیقه طول کشیده است و 24٪ گزارش کردند که حداقل شبانه 9 ساعت خوابیده اند.

در طول دوره مطالعه، 1.557 سکته مغزی در بین شرکت کنندگان وجود داشت. کسانی که به مدت 9 ساعت یا بیشتر در شب می خوابیدند، 23٪ بیشتر از کسانی که به طور منظم فقط 7 تا 8 ساعت در هر شب می خوابیدند، دچار سکته مغزی می شوند.

نکته مهم این است که افرادی که بیش از 9 ساعت می خوابند و بیش از 90 دقیقه در روز چرت می زنند، 85 درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

سرانجام، به نظر می رسید که کیفیت خواب نقشی ایفا می کند – افرادی که کیفیت پایین خواب را گزارش کردند، 29 درصد بیشتر از کسانی که کیفیت خواب آنها خوب است، دچار سکته مغزی شده اند.

این نتایج با همراهی شرایط دیگری مانند فشار خون بالا، دیابت و استعمال دخانیات همچنان قابل توجه بود.


“این نتایج حاکی از اهمیت چرت زدن متوسط ​​و مدت خواب و حفظ کیفیت خوب خواب خصوصاً در بزرگسالان و افراد مسن است.”

 

محدودیت های مطالعه و مکانیسم های بالقوه


محققان محدودیت هایی در کار خود را و همچنین این واقعیت که تحقیقات بیشتری لازم است تأیید می کنند.

اول، از آنجا که مطالعه مشاهده ای بود، نمی تواند علیت را اثبات کند. دوم، تحقیقات مربوط به آپنه خواب یا سایر اختلالات خواب، ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد.

سوم، داده های خود گزارش شده به اندازه داده های ثبت شده توسط محققانی که خواب شرکت کنندگان را مشاهده می کنند، قابل اعتماد نیستند.

سرانجام، این نتایج فقط ممکن است برای بزرگسالان چینی مسن و سالم و نه برای سایر جمعیت ها صدق کند.

 تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی خوابیدن و چرت زدن طولانی و خوابیدن در ساعات طولانی تر در شب لازم است.

 مطالعات قبلی نشان داده اند که افرادی که طی ساعات طولانی در شب می خوابند و چرت های طولانی مدت در طول روز دارند، تغییرات نامطلوب در سطح کلسترول خود و افزایش دور کمر دارند، که عوامل خطر سکته مغزی هستند.

“علاوه بر این، خوابیدن طولانی ممکن است یک سبک زندگی غیرفعال کلی را نشان دهد، که این نیز به افزایش خطر سکته مغزی مربوط می شود.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

MedicalNewsToday

به این مقاله امتیاز دهید