07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

بدون رفت و آمدها، برنامه های منظم مدرسه و اجتماعات قبل ویروس فراگیر کرونا، به نظر می رسد مردم به خواب بیشتری روی آورده اند، یک مطالعه جدید در زیست شناسی این موضوع را نشان داد. متأسفانه، برخی تحقیقات حاکی از آن است که کیفیت خواب با افزودن مدت زمان خواب به دست نمی آید.

 

محققان دانشگاه کلرادو خواب را قبل و در هنگام انزوای اجتماعی برای 139 دانشجوی دانشگاه مقایسه کردند و دریافتند که شبانه حدوداً نیم ساعت بیشتر می خوابند. همچنین، زمان خواب منظم تر شد به دلیل کاهش “jetlag اجتماعی”، که به معنی تغییر یک برنامه خواب بر اساس فعالیت های عصرانه است.

به گفته نویسنده اصلی این مطالعه، مدت زمان ناکافی خواب، زمان خواب نامنظم در ایالات متحده رایج است و با خطرات عمده سلامتی مانند چاقی، بیماری قلبی و اختلالات خلقی و همچنین اختلال در سلامت ایمنی مرتبط است.

 

 

مدت زمان طولانی تر خواب، اما هنوز خسته

 

نظرسنجی انجام شده توسط شورای بهبود خواب در ژانویه سال جاری انجام داده است . بدیهی است، در آن بازه زمانی کرونا اتفاقات بزرگی رخ داده است و این باعث شده است تا این سازمان پرسشنامه پس از COVID را انجام دهد.

آنها دریافتند که در ژانویه، 43 درصد از آمریکایی ها خواب خود را ضعیف یا نامنظم توصیف کردند، اما تنها چند ماه بعد، این میزان به 52 درصد افزایش یافت. این تغییر در سؤالی درباره بیدار شدن از خواب نیز انجام شد. در ماه ژانویه، 30 درصد گفتند که مرتباً از خواب بیدار می شوند و در ماه مارس نیز به 24 درصد کاهش یافته اند.

به نظر می رسد آمریکایی ها نیز در تلاشند تا با دیگران در مورد این مشکل ارتباط برقرار کنند. در این نظرسنجی، پست های منفی در رسانه های اجتماعی مربوط به خواب از 45 درصد کل پست های مربوط به خواب به 73 درصد در مقایسه با مارس 2019، تغییر چشمگیری داشته است.

محققان اظهار داشتند که احتمالاً این امر به دلیل سطح استرس بالاتر اتفاق می افتد، که از ماه ژانویه نیز 12 درصد افزایش یافته است، و پاسخ دهندگان نظرسنجی اظهار داشتند که برای سلامتی، اقتصاد و امور مالی شخصی خود نگران هستند.

با یک بیماری همه گیر جهانی مانند ویروس کرونا، جای تعجب نیست که سراسر جهان با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم کنند، و به نظر می رسد خواب یکی از آنهاست.

یک مطالعه جدید دیگر، تعداد 435 شرکت کننده را در اتریش، آلمان و سوئیس استخدام کرده و مدت زمان خواب و درک آنها از کیفیت خواب را در طی یک دوره شش هفته ای، ثبت کرده است.

آنها دریافتند که مردم وقت بیشتری را در خواب می گذرانند. تقریباً یک ساعت بیشتر نسبت به دوره قبل از بیماری همه گیر  کرونا- اما این لزوماً به خواب با کیفیت بهتر منجر نمی شود.

اگرچه شرکت کنندگان قادر بودند برنامه خواب را براساس سیگنالهای بیولوژیکی داخلی تنظیم کنند، اما محققان خاطرنشان کردند که این افراد مشکلات بیشتری در خواب داشتند، مثلا بیشتر آنها در طول شب بیدار می شوند و خواب سبک تری داشتند که ناراحتی آنها را از این مسئله برمی انگیخت.

این مشکلات خواب باعث خستگی روزانه، احساس خستگی هنگام بیدار شدن و نارضایتی کلی از خواب شد.

“با توجه به اینکه در وضعیت بی سابقه ای هستیم و با افزایش قابل ملاحظه فشارهای روانشناختی، این مسئله دور از انتظار نیست. به طور کلی، کیفیت خواب با طول خواب برابر نیست، اگرچه مدت زمان خواب می تواند یکی از فاکتورهای کیفیت خواب باشد.

 

 

بهبود کیفیت خواب

 

نویسنده اصلی مطالعه جهانی می گوید، برای آمریکایی ها و هر کس دیگری در سراسر جهان، تأکید بر این نیست که بیشتر بخوابیم به اندازه آنچه باید بهتر باشد بهتر بخوابیم. به اعتقاد وی، خوشبختان، تعدادی استراتژی وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد، و در حال حاضر، ورزش و گذراندن وقت در خارج از منزل در صدر این لیست است.

“همه ما ماه ها در خانه بوده ایم و از تحقیقات گسترده می دانیم که بیرون از خانه بودن و لذت بردن از هوای تازه حتی در یک محیط شهری می تواند به ما در تنظیم مجدد کمک کند.” ریتم های شبانه روزی و ساعت های داخلی ما نیز حائز اهمیت هستند. هنگامی که این اتفاق می افتد، خواب عمیق تر اغلب می تواند ایجاد شود.

 

خواب با کیفیت با ورزش می تواند بسیار قدرتمند واقع شود. ارتباط بین ورزش منظم و خواب با کیفیت همیشه برقرار است. طبق یک مطالعه سال 2011 که در Mental Health and Physical Activity منتشر شد، افرادی که فعالیت جسمی مانند ورزش داشتند، سریعتر به خواب رفتند و احساس خواب آلودگی و خستگی روزانه کمتری داشتند.

 

ورزش بیشتر و خواب بهتر بخشی از یک چرخه سالم می باشد، زیرا با خواب رضایت بخش تر و بدون وقفه می توانید سطح کورتیزول، هورمونی را که بیشتر مربوط به واکنش استرس است، کاهش دهید.

با کم شدن سطح کورتیزول در عصر، ملاتونین – هورمون طبیعی تولید شده توسط غده پینه ال برای القاء خواب آلودگی – آزاد می شود تا شما را در چرخه عادی خواب و بیداری نگه دارد و میزان خواب شما بهبود می یابد. به نوبه خود، سطح استرس شما را حتی بیشتر کاهش می دهد. و در طی یک بیماری همه گیر جهانی، این می تواند به نفع سلامت عاطفی و جسمی باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منابع:

 

Sleep in university students prior to and during COVID-19 Stay-at-Home ordersCurr Biol. 2020

 The Extraordinary Importance of Sleep: The Detrimental Effects of Inadequate Sleep on Health and Public Safety Drive an Explosion of Sleep ResearchP T. 2018

COVID-Related Stress Negatively Affects America’s Sleep. 2020

Effects of the COVID-19 lockdown on human sleep and rest-activity rhythmsCurr Biol. 2020

 The relations between sleep, time of physical activity, and time outdoors among adult womenPLoS ONE. 2017

 

به این مقاله امتیاز دهید