07136476172 - 09172030360 [email protected]

داشتن یک خواب خوب شبانه برای حفظ سلامتی جسمی و عملکرد شناختی مهم است. بدن ما این موضوع را به صورت غریزی درک می کند و محققان بارها ثابت کرده اند که این واقعیت دارد.

به عنوان مثال، مطالعاتی ارائه شده که نشان می دهد خواب مناسب و کافی از سلامت عروق محافظت می کند، به حفظ سلامت مغز کمک می کند و حتی ممکن است باعث تقویت پاسخ ایمنی شود.

در مقابل، خواب ضعیف ممکن است منجر به بیماری های قلبی عروقی، افسردگی و افزایش خطر ابتلا به دیابت در افراد شود.

برخی محققان همچنین هشدار داده اند که خوابیدن می تواند جنبه های حافظه و درک بصری ما را تحت تأثیر قرار دهد، به طوری که رانندگی بعد از یک شب بی خوابی می تواند به همان اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک باشد.

به دنبال چنین شواهدی، محققان آزمایشگاه خواب و یادگیری دانشگاه ایالتی میشیگان در شرق لانسینگ، تحقیقات بیشتری در مورد خواب، توجه و عملکرد شناختی انجام داده اند.


یافته های آنها، که در مجله  Journal of Experimental Psychology منتشر شده است، نشان می دهد که از بین رفتن خواب، تأثیر مهمی نه تنها بر چگونگی حفظ تمرکز، بلکه بر اینکه چقدر خوب می توانیم فرآیندهای پیچیده را دنبال کنیم – دارد.

 

کمبود خواب می تواند “خطرناک” باشد


محققان برای مطالعه خود 138 شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند که به دو گروه تقسیم شدند: 77 نفر یک شب در آزمایشگاه ماندند و هیچ خوابی نداشتند، در حالی که 61 شرکت کننده باقی مانده در منزل خود خوابیدند.

عصر قبل، همه داوطلبان در دو تسک شرکت کردند. اولی زمان واکنش آنها را به عنوان یک محرک خاص اندازه گیری می کرد، و دومی توانایی های placekeeping آنها را ارزیابی می کرد – به این معنی که تا چه اندازه می توانستند حتی با وقفه های مکرر، مراحل خاص یک فرایند پیچیده را دنبال کنند.

صبح روز بعد، هر شرکت کننده مجبور شد این تسک ها را تکرار کند تا عملکرد آنها با عملکرد عصر قبلی مقایسه شود. محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که کمبود خواب را تجربه کرده بودند، به طور چشمگیری در انجام این تسک ها دچار مشکل شدند.

کیمبرلی فن، نویسنده تحقیق، اظهار می کند: “تحقیقات ما نشان داد که محرومیت از خواب احتمال تعداد خطاهای توجه را سه برابر می کند”.

وی اذعان داشت: “افراد محروم از خواب باید کاملاً نسبت به آنچه انجام می دهند، احتیاط کنند و بدانند که خطاهای پرهزینه ای با کمبود خواب ممکن است برای آن ها رخ دهد. اغلب اوقات – مثل وقتی که در پشت فرمان یک ماشین هستند – این خطاها می توانند عواقب غم انگیزی داشته باشند.” .

اگرچه ممکن است تعجب آور نباشد که کمبود خواب توانایی تمرکز فرد را کاهش می دهد، اما محققان خاطرنشان کردند که مطالعه اخیر آنها نشان می دهد، کمبود خواب در واقع بر عملکرد شناختی بالاتر تأثیر می گذارد، و تا حد زیادی در یادآوری حافظه دخیل است.

میشل استپان، نویسنده اول توضیح می دهد: “یافته های ما یک نظریه مشترک را ایجاد می کند که نشان می دهد توجه عملکرد شناختی است که در اثر کمبود خواب تحت تأثیر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: “برخی از افراد محروم از خواب ممکن است بتوانند آن را در کارهای روزمره حفظ کنند، مانند پزشکی که برای بیماران خود داروئی را تجویز می کند. اما نتایج ما نشان می دهد که انجام یک فعالیت که دارای  چندین مرحله است، مانند پزشکی که در حال انجام یک عمل جراحی می باشد، تحت شرایط کمبود خواب، بسیار خطرناک است. “

هنگام انجام وظایف پیچیده در عصر قبل، خطای 15٪ رخ داد و ما دیدیم که میزان خطا در صبح روز بعد برای گروه محروم از خواب، حدود 30٪ افزایش یافته است.” .


وی می افزاید: “نمرات شرکت کنندگانی که شب قبل استراحت وخواب کافی داشتند، مشابه شب قبل بود.” محققان معتقدند، این یافته باید به عنوان هشداری برای افرادی که دچار کمبود خواب هستند، باشد و آگاه باشند تأثیری که می تواند در زندگی روزمره آنها داشته باشد را دست کم نگیرند.

 کمبود خواب باعث نقص گسترده در کلیه جنبه های زندگی می شود.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

Medical News Today

به این مقاله امتیاز دهید