07136476172 - 09172030360 [email protected]

وسواس فکری چیست؟ افکار مزاحم کدامند؟

یک فکر مزاحم یک فکر ناخواسته است که به ذهن شما خطور می کند. شما می توانید این فکر و وسواس فکری را به صورت زیر تجربه کنید:

  • احساس
  • یادآوری خاطره
  • انجام اجباری یک عمل
  • تصور ذهنی

ممکن است توسط چیز دیگری تحریک شود. یا ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به ذهن شما خطور کند.

افکار مزاحم بسیار رایج هستند. تخمین زده می شود که ما هر روز هزاران فکر داریم. از آنجایی که ما افکار بسیار متفاوتی داریم، برخی از آنها تصادفی، بی معنی یا گیج کننده خواهند بود.

گاهی اوقات افکار مزاحم ممکن است ترسناک، شرم آور یا توهین آمیز به نظر برسند. آنها ممکن است بر خلاف ارزش ها یا اعتقادات ما باشند. به عنوان مثال، ممکن است در مورد آسیب رساندن به کسی فکر کنید. این می تواند برای شما تکان دهنده و ناراحت کننده باشد.

ما نمی توانیم افکار مزاحم را کنترل کنیم یا از شر آنها خلاص شویم. اما فقط به این دلیل که یک فکر به ذهن شما می رسد، به این معنی نیست که شما با آن موافق هستید یا درست است.

برای افراد مبتلا به وسواس فکری، افکار مزاحم می توانند به وسواس تبدیل شوند. و کارهایی که برای خلاص شدن از شر افکار مزاحم انجام می دهیم، می توانند به اجبار تبدیل شوند.

همه افکار مزاحم را تجربه می کنند. آنها اغلب در ذهن شما ظاهر می شوند و سپس ناپدید می شوند. اما در ذهن مبتلایان به وسواس فکری، آنها به صورت بی‌پایان نشخوار فکری می‌کنند و زندگی آنها را مختل کرده است.

وسواس چیست؟

وسواس زمانی اتفاق می افتد که مدیریت افکار مزاحم بسیار سخت است. آنها به ما احساس ناراحتی می دهند و تأثیر منفی بر زندگی روزمره ما می گذارند. نگرانی ها و تردیدهای ما ممکن است در ذهن ما گیر کند. ما ممکن است نگران این باشیم که منظور آنها چیست یا اینکه چرا از بین نخواهند رفت.

ممکن است احساس کنید که نمی توانید آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید یا مشکلی در شما وجود دارد که باید آن را پنهان کنید. ممکن است از اینکه قادر به داشتن چنین افکاری هستید، شوکه یا مضطرب شوید.

به یاد داشته باشید: وسواس ها بازتابی از شخصیت شما نیستند. افراد مبتلا به وسواس فکری بعید است که بر اساس افکار خود عمل کنند.

در طول روز افکار ناخواسته ای به افراد دست می دهد، که بسیار ناراحت کننده است و بر توانایی او در تعامل با دیگران و تمرکز بر درس و کار تأثیر می گذارد.

اجبار چیست؟

اجبارها کارهای تکراری هستند که احساس می کنید باید برای کاهش ناراحتی ناشی از وسواس فکری انجام دهید.

ممکن است احساس کنید باید به انجام اجبار ادامه دهید تا زمانی که ناراحتی یا شک شما برطرف شود و اوضاع دوباره درست شود. شاید بدانید که انجام یک اجبار منطقی نیست. اما هنوز احساس می کنید که نمی توانید در برابر انجام آن مقاومت کنید.

اجبار ممکن است در ابتدا احساس بهتری به شما بدهد. اما ممکن است متوجه شوید که هر چه بیشتر یک کار اجباری را انجام می دهید، اصرار برای انجام مجدد آن بیشتر می شود. این می تواند وسواس و پریشانی را در درازمدت افزایش دهد و می تواند به چرخه غیر مفیدی از افکار و رفتار منجر شود.

اجبار می تواند بسیار وقت گیر، خسته کننده و طاقت فرسا باشد. آنها ممکن است مانع از ادامه زندگی روزمره یا انجام کارهایی شوند که می خواهید انجام دهید.

اجبار می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کارهایی باشد که به صورت فیزیکی انجام می دهید.
  • کارهایی باشد که در ذهن خود انجام می دهید، مانند نشخوار فکری.
  • عملا درگیر شوید، مانند احساس اینکه باید یک کار اجباری را چندین بار بدون وقفه انجام دهید.
  • شخص دیگری را درگیر کنید، مانند درخواست اطمینان گرفتن از دیگران

بدون اینکه متوجه باشید، شروع به انجام تشریفاتی کنید که سعی می شود از شر این افکار خلاصتان کند…

انواع و مصادیق اجبار

هر چیزی ممکن است اجباری شود. اگر بتوانید آن را انجام دهید، بگویید یا فکر کنید، ممکن است اجباری شود. گاهی اوقات این اجبار به وضوح با چیزی که شما نگران آن هستید مرتبط است. و گاهی اوقات کمتر واضح خواهد بود. انواع اجبارهایی که انجام می دهید ممکن است در طول زمان تغییر کنند.

چند نمونه از اجبار در زیر ذکر شده است. انجام فقط بعضی از این کارها به این معنی نیست که شما وسواس فکری دارید. و ممکن است وسواس فکری داشته باشید اما اجبارهای متفاوتی نسبت به موارد ذکر شده در اینجا داشته باشید.

  • شستن زیاد دست ها، بدن یا چیزهای اطرافتان
  • لمس کردن چیزها به ترتیب خاص یا در زمان معین
  • چیدمان اشیا به روشی خاص
  • گفتن چیزهایی دوباره و دوباره
  • چک کردن مداوم

ممکن است این موارد را به طور مکرر بررسی کنید:

  • درها و پنجره ها برای اطمینان از قفل بودن
  • بدن یا لباس برای بررسی آلودگی
  • حافظه شما برای اطمینان از اینکه یک فکر مزاحم واقعاً اتفاق نیفتاده انگار تشکیل نمی شود
  • مسیر را برای اطمینان از اینکه هنگام رانندگی تصادف نکرده اید بازگردید
  • موبایل یا لپتاپ خود را برای دیدن اینکه آیا چیزی توهین آمیز یا شرم آور ارسال کرده اید چک کنید

تصحیح افکار

  • تکرار یک کلمه، نام یا عبارت در سر خود یا با صدای بلند
  • شمارش تا یک عدد مشخص
  • تلاش برای جایگزینی یک فکر مزاحم با یک تصویر متفاوت
  • تلاش برای جایگزینی یک احساس منفی با یک احساس مثبت
  • انجام دادن کاری بارها و بارها تا زمانی که احساس “درست بودن” ایجاد شود

اطمینان خاطر

  • مکرراً از دیگران می‌خواهید به شما بگویند که همه چیز خوب است
  • گفتن یا انجام دادن چیزهایی برای آزمایش واکنش دیگران
  • عذرخواهی مکرر از افراد
  • افکار مزاحم خود را به دیگران بگویید و از آنها بپرسید که نظرشان چیست
  • مدام به خود بگویید که افکار مزاحم شما درست نیستند

نشخوار فکری

  • بارها و بارها به یک چیز فکر کنید
  • تلاش برای حل یا اصلاح افکار مزاحم با فکر کردن به معنای آنها
  • در اینترنت در مورد وسواس های خود تحقیق کنید

اجتناب

  • اجتناب از موقعیت ها یا افرادی که شما را مضطرب می کنند. به عنوان مثال، توقف حین رانندگی برای مقابله با افکار مزاحم در مورد زیر گرفتن کسی
  • اجتناب از دسترسی به چیزها به عنوان مثال، بیرون آوردن هر چیزی از خانه که می تواند به کسی آسیب برساند
  • به تعویق انداختن کارها برای جلوگیری از احساس اضطراب یا ناراحتی

آیا انواع مختلفی از وسواس فکری وجود دارد؟

گاهی اوقات وسواس فکری به انواع مختلف تقسیم می شود. به عنوان مثال، ممکن است بشنوید که افراد با صحبت درباره ی وسواس به معنای وسواس در مورد کثیفی یا میکروب ها صحبت می کنند.

ما ممکن است وسواس‌ها و اجبارهایی داشته باشیم که در یک «نوع» رایج قرار نگیرند. یا برچسب زدن وسواس فکری ما به عنوان یک نوع خاص ممکن است تشخیص وسواس های جدید یا اجبارهایی را که با این نوع هماهنگ نیستند را دشوارتر کند.

ممکن است ترجیح دهید از کلمه “تم ها” برای توصیف موضوعات مختلف وسواس ها و اجبارهای خود استفاده کنید. ممکن است موضوع یا تم های مختلف داشته باشید. ممکن است به مرور زمان تغییر کنند یا بیایند و بروند. برخی از تم ها ممکن است شما را بیشتر از بقیه آزار دهند.

برخی از پزشکان یا درمانگران ممکن است در مورد انواع مختلف وسواس فکری صحبت کنند. اما انواع مختلف وسواس فکری تشخیص های جداگانه ای نیستند.

این نکته مهمی است که در مورد وسواس فکری باید به خاطر بسپارید:

وسواس فکری ما تغییر می کند و توسعه می یابد. همیشه سعی می‌کند آنچه را که بیشتر احساس ناامنی و آسیب‌پذیری می‌کنیم به تصویر بکشد.

وسواس فکری می تواند به هر چیزی خودش را بچسباند. اگر بتوانید به آن فکر کنید، می تواند به یک وسواس یا موضوع جدید برای وسواس فکری تبدیل شود.

برخی از مضامین رایج تر از بقیه هستند. اما اگر موضوعی دارید که کمتر رایج است، این بدان معنا نیست که وسواس فکری شما واقعی نیست. یا اینکه شما کمتر از دیگران لایق حمایت هستید.

برخی از نمونه‌های تم یا انواع وسواس فکری عبارتند از:

  • آسیب رساندن به کسی یا خشونت
  • نگران بودن اینکه قبلاً با دقت نکردن کافی به کسی آسیب رسانده اید. به عنوان مثال، اینکه شما به شخصی با ماشین زده اید.
  • نگران این هستید که به کسی صدمه بزنید زیرا کنترل خود را از دست خواهید داد. به عنوان مثال، اینکه شما فردی را جلوی قطار هل دهید یا به او چاقو بزنید.
  • افکار مزاحم خشونت آمیز یا تصاویری از خود در حال انجام کاری خشونت آمیز یا توهین آمیز. این افکار ممکن است شما را نگران کند که فرد خطرناکی هستید.
  • وحشت مطلق گرفتن جان یک نفر را تصور کنید. حالا تصور کنید که بیش از ده بار در روز این فکر را داشته باشید – و نتوانید از شر آن خلاص شوید.

وسواس فکری در روابط

نگرانی در مورد روابط خود به عنوان مثال، داشتن شک و تردید در مورد درست بودن یک رابطه. یا ممکن است نگران باشید طرف مقابل شما را دوست نداشته باشد یا شما را ترک کند. این می تواند در مورد هر کسی در زندگی شما باشد، از جمله شریک زندگی، دوستان، اعضای خانواده یا غریبه ها.

افکار یا تصاویر مزاحم جنسی

اینها می تواند مربوط به کودکان، اعضای خانواده یا رفتارهای پرخاشگرانه جنسی باشد. ممکن است نگران باشید که ممکن است یک پدوفیل یا متجاوز به عنف باشید. یا اینکه نگران شوید از نظر جنسی به یکی از اعضای خانواده خود جذب شده اید.

وسواس آلودگی

آلودگی، به عنوان مثال توسط خاک، میکروب یا مدفوع. ممکن است نگران باشید که شما آلوده شده اید و در حال انتشار آلودگی هستید یا اینکه افراد دیگر آلوده شده اند. یا ممکن است نگران باشید که بیماری دارید یا ممکن است به آن مبتلا شوید.
آلودگی روانی: ممکن است احساس کثیفی، ناراحتی یا احساس ناقص بودن را تجربه کنید. این احساسات ممکن است توسط یک فرد، مکان یا شی خاص ایجاد شود. آنها همچنین ممکن است توسط افکار، تصاویر یا خاطرات شما تحریک شوند.

وسواس درباره ی هویت

به عنوان مثال، داشتن وسواس در مورد جنسیت یا هویت جنسی خود. یا داشتن شک و تردید دائمی در مورد باورها یا ارزش های خود.
نگران این باشید که آیا شما آدم بدی هستید یا خیر. به عنوان مثال، دائماً بررسی می‌کنید که آیا فکر بدی کرده‌اید، نگران می‌شوید که ممکن است چیزی توهین‌آمیز بگویید یا مدام به چیزهایی فکر می‌کنید که از گذشته پشیمان هستید.

وسواسهای مربوط به بدن

این مورد می تواند شامل نگرانی مداوم در مورد ظاهر یا احساس شما نسبت به ظاهرتان باشد. یا احساس آگاهی نسبت به احساسات فیزیکی مانند زیاد پلک زدن یا صدا دادن موقع غذا خوردن.

نگرانی در مورد آینده

به عنوان مثال، افکار مزاحم در مورد بیمار شدن یا صدمه دیدن خود یا یکی از عزیزان. یا اینکه قرار است اتفاق بدی در دنیا بیفتد.
ترس از اینکه اتفاق بدی بیفتد اگر همه چیز “درست” نباشد. به عنوان مثال، اگر چیزها تمیز، به ترتیب یا متقارن نباشند.

اضطراب و تحریک جنسی

افکار مزاحم جنسی ممکن است شما را به نظارت و بررسی دائمی اندام تناسلی خود سوق دهد. این توجه و اضطرابی که احساس می کنید ممکن است در واقع جریان خون و برانگیختگی را افزایش دهد. این می تواند باعث شود که احساس کنید با افکار مزاحم برانگیخته شده اید در حالی که در واقع برعکس است.

چگونه می توانم مطمئن شوم که وسواس فکری دارم؟

این قابل درک است که بخواهید مطمئن شوید که آیا وسواس فکری دارید یا خیر. به خصوص اگر به شما کمک می کند کمتر احساس تنهایی کنید یا از افکار مزاحم خود خجالت می کشید.

اما برای مبتلایان به وسواس فکری، نیاز به اطمینان می تواند علائم را بدتر کند. برای فرد مبتلا به وسواس فکری بسیار رایج است که حتی نگران این باشد که آیا واقعاً وسواس فکری دارد یا خیر.

ممکن است در مورد اینکه آیا وسواس فکری واقعی یا به اندازه کافی جدی است، نگرانی یا تردیدهای سرزده داشته باشید. ممکن است نگران باشید که به مردم دروغ گفته اید یا با جستجوی حمایت وقت دیگران را تلف کرده اید. یا ممکن است نگران باشید که از وسواس فکری برای پوشاندن این واقعیت استفاده می کنید که افکار مزاحم شما درست هستند.

سپس ممکن است از اجبار برای کنار آمدن با این نگرانی ها استفاده کنید. این می تواند شامل نشخوار فکری در مورد این باشد که آیا شما وسواس فکری دارید یا به دنبال اطمینان از دیگران باشد. یا ممکن است وسواس فکری را در اینترنت تحقیق کنید، یا درمان خود را متوقف کنید تا آزمایش کنید که آیا علائم شما بدتر می شود یا خیر. این می تواند تأثیر زیادی در بهبودی داشته باشد.

اگر با این قضیه مشکل دارید، سعی کنید به یاد داشته باشید که ما هرگز نمی توانیم در مورد چیزی مطمئن باشیم. این شامل این است که آیا ما وسواس فکری داریم یا نه. و آیا می توانید سعی کنید در مقابل اجبارها مقاومت کنید.

تست وسواس فکری

آزمایش خاصی برای افکار وسواسی وجود ندارد، اما ارزیابی ها و ابزارهای تشخیصی مختلفی وجود دارد که می تواند به شناسایی و ارزیابی شدت افکار وسواسی و علائم مرتبط با آن کمک کند.

1. مصاحبه بالینی:

یک متخصص سلامت روان ممکن است یک مصاحبه بالینی برای ارزیابی وجود افکار وسواسی و علائم مرتبط انجام دهد. آنها ممکن است در مورد فراوانی، شدت و مدت این افکار و همچنین تأثیر آنها بر عملکرد روزانه بپرسند.

 

2. پرسشنامه های خودگزارشی:

چندین پرسشنامه خودگزارشی وجود دارد که می تواند به ارزیابی شدت افکار وسواسی و علائم مرتبط کمک کند. به عنوان مثال می توان به مقیاس وسواس اجباری ییل-براون (Y-BOCS)، پرسشنامه وسواس فکری-اجباری (OCI) و پرسشنامه پادوآ اشاره کرد.

3. تست روانشناختی:

تست روانشناختی، مانند تست عصب روانشناختی یا ارزیابی شخصیت، ممکن است برای ارزیابی عملکرد شناختی و عاطفی و شناسایی مسائل اساسی که ممکن است در ایجاد افکار وسواسی نقش داشته باشد، استفاده شود.

4. تصویربرداری عصبی:

تکنیک های تصویربرداری مغز مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) یا اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) ممکن است برای مطالعه الگوهای فعالیت مغز مرتبط با افکار وسواسی مورد استفاده قرار گیرند.

توجه به این نکته مهم است که یک ارزیابی جامع توسط یک متخصص سلامت روان برای تشخیص دقیق اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یا سایر اختلالات سلامت روان ضروری است.

آیا می توان از EEG برای افکار وسواسی استفاده کرد؟

EEG (الکتروانسفالوگرافی) می تواند برای مطالعه افکار وسواسی استفاده شود. EEG یک تکنیک غیر تهاجمی است که فعالیت الکتریکی مغز را با استفاده از الکترودهایی که روی پوست سر قرار داده می شود اندازه گیری می کند.

افکار وسواسی با الگوهای غیر طبیعی فعالیت مغز مرتبط هستند و EEG می تواند به شناسایی این الگوها کمک کند. EEG همچنین می تواند برای مطالعه اثرات درمان افکار وسواسی، مانند درمان شناختی-رفتاری یا دارو، بر فعالیت مغز استفاده شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که EEG به تنهایی نمی تواند اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یا سایر اختلالات سلامت روان را تشخیص دهد. یک ارزیابی جامع توسط یک متخصص سلامت روان برای تشخیص دقیق ضروری است.

همین امروز با انستیتو سلامت مغز دانا تماس بگیرید!

مدیریت و زندگی با اختلال وسواس اجباری یک وضعیت چالش برانگیز است. اگر می خواهید بدانید که چگونه بازآموزی مغز خود را از طریق نورومدولاسیون و تحریک الکتریکی مغر انجام دهید، علائم وسواس فکری شدید را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید، همین امروز با مرکز سلامت مغز دانا تماس بگیرید.

بدنبال بهترین متخصصین در زمینه درمان وسواس فکری در شیراز هستید؟ همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

درمان وسواس فکری بدون دارو (با فناوری های روز دنیا!)

جدید‌ترین روش‌های درمان وسواس فکری بدون دارو + معرفی تحریک الکتریکی مغز

کلینیک وسواس در شیراز

به این مقاله امتیاز دهید