07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر آب و هوای فصلی باعث حملات میگرن تابستانی شود، آیا این بدان معناست که باید از پیک نیک، استخر و ساحل رفتن خود را محروم کنید؟ نه لزوما، اگر بدانید چگونه از محرک های سردردی که به طور طبیعی در آن محیط های سرگرم کننده تابستانی رخ می دهد اجتناب کنید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید!

از آنجایی که بیش از نیمی (53٪) از افراد مبتلا به میگرن تغییرات آب و هوایی را به عنوان محرک حملات میگرنی خود گزارش کردند، دانشمندان نقش تغییرات محیطی ناشی از فصل های خاص را در ایجاد میگرن بررسی کردند. دانستن اینکه چرا اتفاق می‌افتند و چگونه از آنها اجتناب کنید، می‌تواند به شما کمک کند امسال از تفریحات تابستانی لذت بیشتری ببرید.

چه چیزی باعث میگرن می شود؟

اعتقاد بر این است که حملات میگرنی توسط ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. عوامل ژنتیکی فرد را مستعد ابتلا به این اختلال سردرد می کند، در حالی که عوامل محیطی بر بروز آن تأثیر می گذارد.

این تغییرات در مغز توسط چندین نوع محرک ایجاد می شود. شایع ترین محرک های گزارش شده عبارتند از استرس، هورمون ها، حذف وعده های غذایی، تغییرات آب و هوا، کمبود خواب، نور، الکل، گرما و برخی غذاها.

.
یک نظرسنجی که توسط بنیاد ملی سردرد آمریکا انجام شد، هفت عامل محرک برای حملات میگرنی مرتبط با آب و هوا را شناسایی کرد:

تغییرات دما
رطوبت زیاد
بادهای شدید
هوای طوفانی
شرایط بسیار خشک
نورهای روشن و تابش نور خورشید
تغییرات فشار هوا

در حالی که اجتناب از برخی محرک ها ممکن است به کاهش دفعات حملات میگرن کمک کند، کنترل برخی دیگر – مانند تغییرات آب و هوا – غیرممکن است. به همین دلیل است که درک اینکه چگونه تغییرات آب و هوا باعث ایجاد حملات میگرنی می شود بسیار مهم است تا بتوانیم بفهمیم که چگونه از حملاتی که برنامه های سرگرم کننده تابستانی را مختل می کنند جلوگیری کنیم.

چرا حملات میگرن تابستانی رخ می دهد؟

در حالی که هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، دانشمندان سه نظریه دارند که ممکن است به این الگوی رایج میگرن کمک کند.

1. افزایش شدت نور خورشید باعث کاهش سطح ملاتونین می شود و ممکن است باعث حملات میگرنی شود.

چندین مطالعه مشاهده کردند که حملات میگرن در طول ماه های تابستان در مقایسه با فصول دیگر افزایش می یابد. مطالعه ای بر روی 169 زن مبتلا به میگرن از یک منطقه قطب شمال نشان داد که 63 درصد از زنان گزارش دادند که حملات آنها ناشی از تغییرات فصلی است.


علاوه بر این، 47 درصد از افرادی که میگرن همراه با اورا یا هاله را تجربه کردند، در مقایسه با تنها 17 درصد از بیمارانی که میگرن بدون اورا داشتند، افزایش دفعات میگرن را در طول ماه های تابستان گزارش کردند.

این مطالعه نشان می دهد که افزایش شدت نور خورشید در طول فصل تابستان همان چیزی است که باعث حملات میگرنی می شود، به ویژه در کسانی که میگرن را با اورا تجربه می کنند.

افراد مبتلا به میگرن چیزی را نشان می دهند که به عنوان حساسیت به نور شناخته می شود، یعنی افزایش حساسیت به نور. این ممکن است نتیجه اختلال در بخشی از مغز انسان باشد که مسئول ترشح ملاتونین است.

قرار گرفتن در معرض نور سطح ملاتونین را در افراد مبتلا به میگرن بیشتر از جمعیت عادی سرکوب می کند. این ممکن است توضیح دهد که چرا افراد مبتلا به میگرن به نور حساس تر هستند.

2. نوسانات فشار هوا باعث حملات میگرنی تابستانی می شود

مطالعات دیگر بر تغییرات آب و هوا در طول فصل تابستان و نقش آنها در حملات میگرن متمرکز بود. یک مطالعه کوچک بر روی 34 بیمار مبتلا به سردرد نشان داد که حتی کاهش اندک فشار هوا باعث ایجاد سردرد می شود.

فشار بارومتریک فشار اتمسفر اطراف ما است. هنگامی که یک طوفان یا رویداد آب و هوایی در راه است، فشار هوا به طور معمول کاهش می یابد. این تغییر توسط بسیاری از افراد مبتلا به میگرن احساس می شود.

تغییر آب و هوا برای برخی افراد می تواند محرک حملات میگرنی باشد.

بسیاری از بیماران در واقع خود را به عنوان یک فشارسنج انسانی توصیف می‌کنند، زیرا می‌توانند بر اساس این واقعیت که در نتیجه دچار حملات میگرنی می‌شوند، تشخیص دهند که چه زمانی آب و هوا در حال تغییر است.

بیشتر حملات ناشی از آب و هوا احتمالاً ناشی از تغییرات فشار هوا هستند، اگرچه تغییرات دما یا رطوبت نیز می تواند دخیل باشد.

3. گرما و رطوبت بالا کم آبی بدن را افزایش می دهد و ممکن است حملات میگرنی تابستانی را آغاز کند.

مطالعه ای که توسط مرکز پزشکی Deaconess روی عوامل محیطی روی بیش از 7000 فرد مبتلا به میگرن انجام شد، نشان داد که دمای هوای بالاتر در 24 ساعت قبل از مراجعه بیمار به بیمارستان، بیشترین ارتباط را با علائم سردرد دارد. و هر 5 درجه سانتیگراد افزایش دما خطر سردرد را 7.5 درصد بیشتر میکند.

از دست دادن مقدار زیادی آب و سدیم از طریق تعریق می تواند حملات میگرنی را آغاز کند.

اگر مقدار زیادی سدیم هنگام تعریق از دست برود، می تواند جریان خون را کمی رقیق کند و زمانی که سدیم تا یک نقطه خاص کاهش یابد، می تواند محرک سردرد باشد.

کم آبی بدن اغلب در طول دوره های طولانی ورزش رخ می دهد، اما فعالیت بدنی به تنهایی نیز می تواند باعث حملات میگرنی شود.

حمله میگرنی همچنین می تواند با ورزش ایجاد شود یا تشدید شود، به ویژه در افراد مبتلا به میگرن مزمن. برخی از مبتلایان به میگرن اپیزودیک نیز گزارش می دهند که ورزش شدید محرک حمله میگرنی است. با این حال، به طور کلی، ورزش مداوم می تواند به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای میگرن عمل کند. مهم است که این موضوع را با متخصص در میان بگذارید تا تعیین کنید چه نوع ورزشی با چه  تناوب و شدتی به جای شروع حمله، میگرن را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید:

9 افسانه شایع راجع به میگرن

هنگامی که متوجه شدید چه چیزی ممکن است باعث حملات میگرنی تابستانی شما شود، می توانید انتخاب هایی داشته باشید که به شما امکان می دهد از تابستان لذت ببرید.

آیا میگرن جدی است؟

زندگی با میگرن می تواند ناتوان کننده باشد و در حالت عادی فرد اختلال ایجاد کند. با این حال، این حملات تهدید کننده زندگی نیستند.(منبع)

اما اکنون که مشکوک به میگرن هستید، زمان تشخیص آن فرا رسیده است. پزشک رد می کند که سردرد شما اولیه است، به این معنی که ناشی از بیماری میگرنی است یا ثانویه، که در آن می تواند با یک بیماری زمینه ای جدی تری مرتبط باشد. اگرچه بیماری میگرن یک مورد اورژانسی نیست، اما دریافت درمان نباید به تعویق بیفتد. وقتی درمان حملات فردی بهینه نیست، یک عامل خطر برای ابتلا به میگرن مزمن است.

اگر مشکوک به میگرن باشم باید به چه دکتری مراجعه کنم؟

پزشکان مهارت ها و دانش لازم برای تشخیص میگرن و شروع گزینه های درمانی را دارند. سابقه خانوادگی یک عامل مهم است: بیماری میگرن ارثی است، که می تواند سرنخ هایی را به پزشک شما بدهد که به تشخیص کمک می کند. با این حال، کسی که احساس می‌کند پزشکش علائم او را درمان نکرده است، میتواند به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده شود. متخصصان مغز و اعصاب به عنوان بخشی از دوره رزیدنتی خود در زمینه مدیریت میگرن آموزش می بینند.

انستیتو سلامت مغز دانا با ارائه به‌روزترین و موثرترین تکنیک ها میتواند به شما در بهبود سردردهای میگرنی کمک کند. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید.

این مطلب را از دست ندهید:

چگونه بفهمیم زمان مراجعه به پزشک برای میگرن فرا رسیده است؟

همیشه امیدوار باشید…

شکی نیست که بیماری میگرن می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان‌کننده باشد و اغلب در توانایی فرد برای داشتن زندگی کامل اختلال ایجاد می‌کند. اگر میگرن مانع زندگی شخصی یا اجتماعی، روابط و/یا کار شما شده است، وقت آن است که با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید تا علائم خود را در میان بگذارید. یک چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که مجبور نیستید این مسیر را به تنهایی طی کنید: گزینه های درمانی زیادی وجود دارد – به خصوص در چند سال اخیر. کمک گرفتن از یک متخصص برای یافتن ترکیب درمانی مناسب برای شما می تواند تفاوت زیادی در تعداد روزهای میگرنی که تجربه می کنید و شدت حملات شما ایجاد کند.

منابع:

https://jnnp.bmj.com/content/72/suppl_2/ii10

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17403039/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17403039/

به این مقاله امتیاز دهید