07136476172 - 09172030360 [email protected]

حدت بینایی – توانایی تشخیص حروف، اعداد و اشیاء از راه دور – برای شناخت بسیاری از عوامل، از شناختن یک دوست در یک اتاق تا رانندگی یک ماشین، ضروری است.

محققان قبلاً تصور می کردند که حدت بینایی در درجه اول توسط فاکتورهای نوری و آناتومی شبکیه مشخص می شود. اکنون محققان دانشگاه روچستر نشان می دهند که حرکت های ظریف چشم در انسان نقش بزرگی در بینایی انسان ایفا میکنند. این تحقیق، که در مجله Nature Communications منتشر شده است، ممکن است منجر به بهبود درمان ها و روش های درمانی برای اختلالات بینایی شود.

برخلاف یک دوربین که به صورت ثابت از محیط پیرامون عکس می گیرد، چشمان انسان دائما در حال حرکت است، تصویرهای جدیدی از یک صحنه را می گیرد و مدام ورودی بصری را به شبکیه تغییر می دهد.

انسانها معمولاً از این واقعیت آگاه نیستند که چشمانشان همیشه در حال حرکت است، حتی هنگام تلاش برای حفظ نگاه ثابت به یک نقطه. “

این جابجایی ها، که به عنوان حرکات چشم تثبیت کننده شناخته می شوند، زمانی تصور می شد که بسیار ناچیز بوده اند زیرا بسیار کوچک هستند. اما، از نسبت به اندازه سلول های شبکیه و درسطح میکروسکوپی بزرگ هستند و تصویر را در بسیاری از گیرنده ها تغییر می دهند. این محققان نشان داده اند که این حرکات برای فرآیندهای موجود در سیستم بینایی بسیار مهم هستند.

برای تعیین اینکه آیا حرکات چشم تثبیت کننده روی حدت بینایی تأثیر دارد یا خیر، Rucci و Intoy چگونگی تأثیر این حرکات کوچک چشم را بر عملکرد یک فرد در یکی از رایج ترین ارزیابی های بینایی بررسی کردند:

نمودار چشم Snellen از 11 خط حروف بلوک تشکیل شده است که در هر سطر تعداد فزاینده ای از حروف در اندازه کاهش می یابد. در طی آزمایش دید، از شخص خواسته می شود حروف را در سطرها بخواند. اگر فردی از حدت بینایی نرمال برخوردار باشد – بینایی 20/20 – می تواند حداقل از خط 8 در نمودار را از فاصله 20 فوتی بخواند.

نتایج ضعیف در آزمون نمودار چشم اسنلن معمولاً به نقص در خصوصیات اپتیکی، ساختاری و / یا فیزیولوژیکی چشم نسبت داده می شود. حرکات چشم به ندرت در نظر گرفته می شود. با وجود این، Rucci و Intoy دریافتند که حرکات چشم تثبیت کننده نقش اساسی در بینایی 20/20 دارند.

در حقیقت، حتی اگر انسان از وجود آنها آگاهی نداشته باشد، این حرکات چشم کاملاً کنترل شده هستند و می تواند به افراد امکان دهد حداقل حداقل دو خط بشتر از این نمودار در مقایسه با زمانی که این حرکات وجود ندارند، خوانده شوند.

“ما دریافتیم که دستیابی به دید 20/20 نه تنها نتیجه اپتیک بینایی خوب و شبکیه سالم است، بلکه کنترل حرکتی خوب نیز را نیز شامل می شود.” “اختلال در بینایی ممکن است ناشی از حرکات چشم باشد، عاملی که در حال حاضر به هیچ وجه مورد بررسی قرار نمی گیرد.”

به دلیل نقش عمده ای که حرکات چشم تثبیت کننده در بینایی دارند، پزشکان باید این حرکات را در افراد دارای اختلال در بینایی نظیر نزدیک بینی (نزدیک بینی) و هایپروپیا (دور بینی) با دقت بررسی کنند.

“اختلالات حرکات چشم و اختلالات بینایی اغلب در برخی شرایط همراه باهم اتفاق می افتند.” “به عنوان مثال، کنترل ضعیف فیکساتور اغلب در بیمارانی که دارای اختلالات بینایی مانند dyslexia هستند، دیده می شود و اختلالات بینایی اغلب در بیماران با ناهنجاری های حرکتی مانند بیماری پارکینسون مشاهده می شود.”

این یافته ها علاوه بر اینکه پنجره جدیدی به سازوکارهای اساسی درگیر در بینایی در انسان باز می کند، نشان می دهد که روش های مبتنی بر آموزش چشمی و توان بخشی حرکتی ممکن است به بهبود حدت بینایی کمک کند.

برای اطلاعات بیشنر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

(2020) Finely tuned eye movements enhance visual acuity. Nature Communications

 

به این مقاله امتیاز دهید