07136476172 - 09172030360 [email protected]

جدیدترین درمان بی خوابی، FDA به تازگی (2022) داروی جدید بی‌خوابی را تایید کرد که می‌تواند کیفیت خواب را با خستگی کمتر بهبود بخشد.

داروی Daridorexant با نام تجاری Quviviq به افراد کمک می‌کند تا با گیجی کمتر بخوابند و از خواب بیدار شوند.

  • کارشناسان می گویند دارویی مانند Quviviq می تواند به افراد مبتلا به مشکلات خواب کمک کند، اما داروها نباید به عنوان یک راه حل کامل برای اختلالات خواب در نظر گرفته شوند.آنها می گویند شناخت درمانی (CBT-I همچنین تکنیک های کاهش استرس، تحریک مغز، بایوفیدبک، مدیتیشن… راه حل های طولانی مدت بهتری هستند.

کمپانی داروساز سوئیسی Idorsia که این دارو را ساخته، معتقد است که این جدید ترین درمان بیخوابی می تواند به افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند کمک کند.

Daridorexant جدید ترین درمان بیخوابی دارویی، برای درمان بزرگسالان تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده است به تازگی وارد بازار جهانی شده است.

ژان پل کلوزل، مدیر عامل Idorsia، گفت Quviviq منحصر به فرد است زیرا این دارو به سرعت عمل می کند و در مدت طولانی در طی خواب به کار خود ادامه می دهد.

مهمتر از آن، وی گفت: پس از 7 تا 8 ساعت، فردی که از دارو استفاده می کند سرحال از خواب بیدار می شود.

کلوزل گفت: “صدها دارو وجود دارد که باعث خوابیدن شما می شود.” “هیچکس مثل این یکی نیست!.”

کلوزل گفت که تیم او متشکل از 100 نفر برای بیش از 25 سال روی توسعه این دارو کار کردند.

او گفت که انگیزه آنها این موضوع بود که اختلالات خواب بر بخش وسیعی از جامعه تأثیر می گذارد و داروهایی که اکنون وجود دارند، اغلب صبح روز بعد، مصرف کنندگان را گیج می کنند.

کلوزل گفت: «اکثر ما کسی را می شناسند که (با اختلالات خواب مبارزه می کند). ما می توانیم زندگی میلیون ها نفر را تغییر دهیم.

Quviviq در دوزهای 25 و 50 میلی گرم (میلی گرم) بر اساس داده های حاصل از دو کارآزمایی در مرحله آخر تأیید شد که بهبودهای آماری معنی دار و بالینی معنی داری را در عملکرد خواب در طول شب و روز در یک دوره طولانی نشان دادند.

این جدیدترین درمان بی خوابی، عصای جادویی نیست!

به گفته دکتر هارلی ای. گرینبرگ ، رئیس بخش پزشکی ریوی، مراقبت های ویژه و پزشکی خواب و مدیر مرکز اختلالات خواب نورث ول برای کسانی که اختلالات خواب دارند این دارو نمی تواند درمان نهایی باشد.

با این حال، این دارو گزینه است برای درمان اختلالات بی خوابی است که می تواند همراه با  روش های درمانی دیگر به درمان اختلالات خواب کمک کند.

او گفت، مزایایی در این دارو جدید درمان بی خوابی وجود دارد کهو به نظر می‌رسد در زمان استفاده از این دارو هیچ وقفه تنفسی در بیمار وجود ندارد، مطالعات نشان می‌دهد که افراد کمتر دچار وقفه تنفسی خواب(آپنه) در هنگام مصرف این دارو می‌شوند، به این معنی که می‌تواند انتخاب خوبی برای افراد مسن‌تر باشد که به داروهای خواب نیاز دارند.

گرینبرگ گفت: “اگر کسی در حال استفاده از یکی از داروهای خواب مشابه باشد که خوب عمل می کند اما صبح ها احساس کسالت می کند، Quviviq می تواند جایگزین باشد.

او گفت برای کسانی که از بی خوابی حاد رنج می برند، داروی جدید می تواند راه حلی کوتاه مدت باشد. اما برای کسانی که مشکلات خواب مزمن دارند، هیچ دارویی نباید به تنهایی به عنوان یک راه حل در نظر گرفته شود.

افرادی که از اختلالات خواب رنج میبرند باید حتما توسط متخصص اختلالات خواب ویزیت شوند معمولا این افراد برای مشخص شدن دقیق اختلال خواب و دلایل اختلال خواب نیاز به تست خواب یا پلی سومنوگرافی دارند.

او گفت: مواردی غیر دارویی مانند شناخت درمانی، تحریک مغز و راهکارهای کاهش استرس همیشه باید بخشی از برنامه درمانی خواب باشد.

دیدگاه های شخصی

سال‌ها، پتی گلدبرگ برای به خواب رفتن تلاش می‌کرد و سپس با گیجی در طول روز مبارزه می‌کرد.

او گفت: «امیدوارم روزی بتوانم در یک ساعت عادی بخوابم و در طول شب بخوابم و خسته از خواب بیدار نشوم.

 گلدبرگ، اختلال خواب در وی در دهه 50 زندگی بوجود آمد.

از آن زمان، دستیابی به یک خواب کامل شبانه – و مهمتر از آن، صبح و روزی که او کاملاً احساس آرامش کند -برایش دست نیافتنی بوده است.

گلدبرگ گفت همیشه به دنبال جدیدترین درمان بی خوابی بودم

او افزود: “من ساعت ها در رختخواب دراز میکشم بدون اینکه به خواب بروم.”

گلدبرگ در گذشته داروهایی را امتحان کرد بود اما در روز بعد او خسته از خواب بیدار می شد. او بندبال جدیدترین درمان بی خوابی بود.

نیل پاتریک در اواخر 20 سالگی است و با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می کند.

او گفت: “مبارزه با بی خواب مانند یک بازی است که شما نمی توانید در آن برنده شوید.”

او افزود: «شما پس از یک روز پرمشغله و وقتی در پایان شب به رختخواب می‌روید، خواب از شما دور می شود.» می‌توانم شب‌هایی را مثال بزنم که این شرایط سخت تر می شود، زیرا هرگز احساس خستگی نمی‌کنید. در طول روز خسته و بی انرژی هستم.»

پاتریک راه‌حل‌های هومیوپاتی مانند تماشای ویدیوهای یوتیوب را که برای ارام شدن طراحی شده‌اند، گوش دادن به صدای باران و دیگر آهنگ‌های آرامبخش، استفاده از پرده ذخیم و حتی نوشیدن یک لیوان شیر گرم امتحان کرده است.

او گفت اینها کمک اندکی کرد.

داروها او را نگران می‌کنند، زیرا او باید هر روز ساعت 7 صبح سر کار خود حضور داشته باشد او نیز به دنبال جدیدترین درمان بی خوابی میگشت.

او گفت که این داروی جدید امیدوارکننده به نظر می رسد.

او گفت: «اینکه بتوانم 7 تا 8 ساعت بخوابم بدون اینکه احساس کسالت روز بعد داشته باشم، به من این امکان را می دهد که بسیار بازدهی بیشتری نسبت به اکثر روزها داشته باشم.

کلوزل گفت که با تایید FDA پشت سر آنها، این شرکت اکنون به مرحله بازاریابی می رود.

نکته پایانی

جدیدترین درمان بی خوابی!؟

باید توجه داشت که دارو ها راهکار موقت برای درمان بی خوابی هستند حتی در صورت استفاده طولانی مدت از دارو ها ممکن است به برخی از دارو های خوای اعتیاد پیدا شود. بهترین  راهکار برای درمان اختلالات خواب این است که با یک پزشک متخصص اختلالات خواب ملاقات داشته باشد تا علاوه براستفاده از بهترین دارو های، از جدیدترین درمان بی خوابی به روش های غیر دارویی نیز بهره مند شوید. این راهکار های غیر دارویی کمک می کنند که به مرور دارو خواب آور خود را قطع کرده و کیفیت خواب خود را بازیابید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

درمان بی خوابی

بی خوابی: بررسی علل، از تشخیص تا درمان

به این مقاله امتیاز دهید