07136476172 - 09172030360 [email protected]

نکات کلیدی

  • جاستین بیبر گفت که او به سندرم رامسی هانت مبتلا شده است که باعث فلج نیمی از صورت او شده است.
  • سندرم رامسی هانت یک بیماری نادر است که اعصاب صورت را مختل می کند.
  • انجام درمان در عرض 72 ساعت پس از شروع علائم، شانس بهبودی کامل را افزایش می دهد.

جاستین بیبر خواننده اعلام کرد که به بیماری نادری به نام سندرم رامسی هانت (RHS) مبتلا شده است که سمت چپ صورتش را فلج کرده است.

این ستاره 28 ساله پاپ برخی از برنامه های آینده تور جهانی خود را به دلیل بیماریش لغو کرد.

بیبر در یک ویدئوی اینستاگرامی خطاب به طرفدارانش گفت: “برای کسانی که از لغو برنامه های بعدی من ناامید شده اند، واضح است که من از نظر فیزیکی قادر به انجامش نیستم. همانطور که می بینید این مساله‌ای بسیار جدی است. ای کاش اینطور نبود، اما بدیهی است که بدنم به من می گوید باید سرعتم را کم کنم. همانطور که می بینید، این چشمم پلک نمی زند. نمی توانم با این طرف صورتم لبخند بزنم. این سوراخ بینیم تکان نمی خورد.

سندرم رامسی هانت چیست؟

RHS یا سندرم رامسی هانت یک بیماری عصبی-درماتولوژیک نادر است که باعث فلج صورت و بثورات دردناک در گوش یا بینی فرد می شود. در برخی موارد ممکن است فرد فلج صورت را بدون تاول تجربه کند یا برعکس.

این سندرم توسط واریسلا زوستر، همان ویروسی که باعث آبله مرغان و زونا می شود، ایجاد می شود. هرکسی که در گذشته آبله مرغان داشته باشد در صورت فعال شدن مجدد ویروس ممکن است به RHS مبتلا شود.

وقتی کودک آبله مرغان داشته باشد، بهبود می یابد، اما ویروس در اعصاب آلوده از جمله عصب صورت به زندگی خود ادامه می دهد.

اکثر بیماران پس از بهبودی از آبله مرغان دچار RHS یا زونا نمی شوند، اما فعال شدن مجدد ویروس می تواند عصب صورت را ملتهب یا تحریک کند و منجر به علائم جدید شود.


از هر 100000 نفر، تنها 5 نفر در سال به RHS مبتلا می شوند. مطالعه موارد فلج صورت در مرکز اعصاب صورت چشم و گوش ماساچوست نشان داد که حدود 6 درصد از موارد به RHS نسبت داده می شود. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند مسن تر از 60 سال هستند.(منبع)

آیا RHS قابل درمان است و چه مدت طول می کشد؟

مدت RHS به شدت بیماری و سرعت درمان بیمار بستگی دارد. درمان معمولاً شامل یک داروی ضد ویروسی مانند acyclovir است که گاهی اوقات با یک استروئید ترکیب می شود.

افرادی که درمان ضد ویروسی RHS را در عرض 72 ساعت شروع می کنند، حدود 75 درصد شانس بهبودی کامل دارند، در مقایسه با 50 درصد برای کسانی که این کار را نمی کنند.

بهبود RHS معمولاً چند ماه طول می کشد، اگرچه مورد به مورد متفاوت است.

اساساً، ویروس به عصب صورت وارد می‌شود، و عصب در واقع می‌تواند به قدری آسیب ببیند که کل عصب باید از ناحیه‌ای که آسیب دیده است، دوباره رشد کند.

همانطور که بیبر در ویدیوی خود نشان داد، اختلالات اعصاب نیز عامل فلج صورت است. با بهبودی بیمار، اعصاب باید رشد کرده و دوباره به نقاط پایانی خود متصل شوند.

آیا RHS بر آواز خواندن تأثیر می گذارد؟

در حالی که RHS روی اعصاب صورت افراد تأثیر می گذارد، مستقیماً بر تارهای صوتی تأثیر نمی گذارد. با این حال، علائم طولانی مدت ممکن است توانایی بیمار برای کنترل حرکت لب خود را مختل کند.

برای افراد مبتلا به RHS، تمرینات صورت مانند گفتن صداهای حروف مختلف یا تمرین لبخند می تواند به تقویت اعصابی که هنوز کار می کنند کمک کند. برای ایمنی و جلوگیری از استفاده بیش از حد، این تمرینات باید با راهنمایی فیزیوتراپیست انجام شود.

علائم گیج کننده مشابه بین RHS و فلج بل

چندین سلبریتی از اشکال دیگر فلج صورت، از جمله بیماری شایع تر، فلج بل، رنج می برند.

آنجلینا جولی، جورج کلونی، پیرس برازنان و کیتی هولمز از جمله افراد مشهوری هستند که گزارش شده فلج بل در آنها تشخیص داده شده و از آن بهبود یافته اند. این موارد از چند هفته تا چند ماه به طول انجامید.

فلج بل از نظر علائم مشابه RHS است، اگرچه تاول ایجاد نمی کند. اغلب با استروئیدهایی مانند پردنیزون درمان می شود که می تواند شانس بهبودی کامل را تسریع کند.

پزشک همچنین ممکن است داروهای ضد ویروسی مانند Valtrex (والاسیکلوویر) را برای فلج بل تجویز کند. علت فلج بل اغلب ناشناخته است، اگرچه ممکن است توسط یک عفونت ویروسی ایجاد شود.

RHS گاهی اوقات مرتبط با فلج بل در نظر گرفته می شود. در موارد RHS که تاول وجود ندارد، تشخیص دقیق ممکن است سخت باشد.

بررسی اجمالی فلج بل و موارد دیگر

فلج بل از هر 5000 نفر در سال یک نفر را مبتلا می کند. بدون درمان، میزان بهبودی بیش از 70 درصد است و با انجام درمان، میزان بهبودی افزایش می‌یابد. در مقایسه با بیماران فلج بل، احتمال بهبودی کامل بیماران مبتلا به RHS کمتر است. و نرخ بهبودی با مداخلات درمانی اولیه افزایش می یابد.

آیا سنروم رامسی هانت مسری است؟

RHS به خودی خود مسری نیست. با این حال، قرار گرفتن در معرض ویروسی که باعث RHS می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد آبله مرغان (ویروسی که باعث آبله مرغان و زونا می‌شود) شود. اگر در برابر آبله مرغان واکسینه نشده باشند یا قبلاً آبله مرغان نگرفته باشند. تماس مستقیم با تاول های باز یا بثورات پوستی رایج ترین راه ابتلا به آبله مرغان واریسلا در افراد مبتلا به RHS است.

دارو بخورید، استراحت کنید و آب بنوشید

در صورت تشخیص RHS، سه کاری که باید انجام دهید این است که مصرف داروهای ضد ویروسی خود را در اسرع وقت شروع کنید، استراحت کنید و مایعات بنوشید.

بیبر خطاب به طرفدارانش گفت: “من باید بروم استراحت کنم تا بتوانم صورتم را به جایی که باید باشد برگردانم.” او افزود: از اینکه صبور بودید متشکرم. “من بهتر خواهم شد.”

این چه معنایی برای شما دارد

سندرم رامسی هانت یک بیماری نادر است که می تواند منجر به فلج صورت و بثورات دردناک شود. درمان در عرض سه روز پس از شروع علائم، شانس بهبودی کامل را افزایش می دهد.

منابع:

  1. Hohman MH, Hadlock TA. Etiology, diagnosis, and management of facial palsy: 2000 patients at a facial nerve centerLaryngoscope. 2014;124(7):E283-E293. doi:10.1002/lary.24542
  2. National Organization for Rare Disorders. Ramsay Hunt syndrome.
  3. https://www.verywellhealth.com/justin-bieber-ramsay-hunt-syndrome-5409617
  4. Worme M, Chada R, Lavallee L. An unexpected case of Ramsay Hunt syndrome: case report and literature reviewBMC Res Notes. 2013;6:337. doi:10.1186/1756-0500-6-337
  5. Somasundara D, Sullivan F. Management of Bell’s palsyAust Prescr. 2017;40(3):94-97. doi:10.18773/austprescr.2017.030
به این مقاله امتیاز دهید