07136476172 - 09172030360 [email protected]

طبق یک مطالعه جدید، افرادی که در انواع فعالیت ها شرکت می کنند، احتمالاً توانایی های شناختی بهتری دارند. اگرچه این تحقیق محدودیت هایی دارد، اما یافته ها تحقیقات بیشتری را تأیید می کند.

شرکت در فعالیتهای مختلف ممکن است با افزایش سن از تواناییهای شناختی ما محافظت کند.
اگرچه اجتناب ناپذیر نیست، اما نزول شناختی اغلب با پیشرفت سن همراه است. از آنجایی که بزرگسالان در دنیای جدید زندگی طولانی مدت دارند، درک چگونگی حفظ و تقویت عملکرد مغز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

با گذشت سالها، مطالعات نشان داده اند که فعالیت بدنی و شناختی با عملکرد شناختی بهبود یافته همبستگی دارد.

از طرف دیگر، تحقیقات نشان داده است که افرادی که دوره های طولانی را صرف انجام فعالیت های منفعلانه تر، مانند تماشای تلویزیون می کنند، بیشتر احتمال دارد که افت شدید شناختی را تجربه کنند.

بسیاری از دانشمندان تأثیر فعالیتهای بدنی، اوقات فراغت و فعالیتهای اجتماعی را بر توانایی و کاهش شناختی بررسی کرده اند. با این حال، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه فلوریدا جنوبی در تمپا، رویکرد کمی متفاوت را اتخاذ می کند. یافته های آنها در مجله علوم روانشناسی و علوم اجتماعی منتشر شده است.

 

 

 

 

اهمیت تنوع فعالیت


نویسندگان جدیدترین مطالعه به جای اینکه فقط سطح کلی فعالیت را ارزیابی کنند، سؤال را اینگونه مطرح می کنند که آیا تنوع در تیز نگه داشتن ذهن نقش دارد؟

نویسندگان توضیح می دهند که “مهارت و یادگیری از انواع فعالیت ها در زندگی روزمره برای افزایش ظرفیت ذخیره شناختی و انعطاف پذیری مطرح می شود و منجر به عملکرد بهتر در کارهای شناختی و چالش برانگیز می شود.”

همچنین شرکت در یکسری فعالیتها به این معناست که افراد با افراد بیشتری ملاقات می کنند. نویسندگان توضیح می دهند که فعالیت های اجتماعی، به خودی خود، “شبکه اجتماعی، دانش و منابع روانشناختی” را در در شخص ترویج می کند.

برای مطالعه حاضر، محققان داده هایی را از 732 نفر در سنین 34 تا 84 سال جمع آوری کردند. آنها هر روز به مدت 8 روز متوالی از این افراد سؤال می کردند که آیا در هر یک از هفت فعالیت مشترک زیر شرکت کرده اند:

گذراندن وقت با کودکان
کار در ازای پول
فعالیت های اوقات فراغت
کارها
کارهای  داوطلبانه 
فعالیت بدنی
کمک غیررسمی به افرادی که با آنها زندگی نمی کنند


با استفاده از این اطلاعات، نویسندگان برای تنوع فعالیتی، به هر یک از شرکت کنندگان امتیاز دادند.

دانشمندان پس از گذشت 10 سال، از همان گروه سؤالات مشابهی پرسیدند. محققان در شروع و پایان مطالعه عملکرد شناختی هر یک از شرکت کنندگان را با استفاده از تست مختصر شناخت بزرگسالان ارزیابی کردند.

این آزمون طیف وسیعی از توانایی های شناختی، از جمله تسلط کلامی، حافظه کاری و کلامی، سرعت پردازش و توجه را اندازه گیری می کند.

 

 

 

تنوع، نه مدت زمان


نویسندگان دریافتند که افرادی که بیشترین تنوع فعالیت را داشتند بیشترین امتیاز عملکرد شناختی را داشتند. حتی پس از تنظیم مقدار کلی زمانی که فرد برای فعالیت ها صرف کرده بود، این اثر همچنان قابل توجه بود.

 به نظر می رسد که این تنوع است که تفاوت را ایجاد می کند.

 

دانشمندان همچنین دریافتند افرادی که میزان تنوع فعالیت خود را در طول دوره مطالعه افزایش داده اند، نسبت به کسانی که سطح تنوع کمی داشته اند یا سطح تنوع آنها کاهش یافته است، دارای نمره شناختی بهتری هستند.

جالب اینجاست که محققان این ارتباط را بین فعالیتهای متنوع و عملکرد شناختی بهتر در همه گروههای سنی مشخص کردند.

نتایج، ممکن است مداخلات آینده را با هدف ارتقاء شیوه های زندگی فعال هدف قرار دهد تا فعالیت های متنوعی را برای شرکت کنندگان خود در نظر بگیرد.”

 

محدودیت ها و آینده


نویسندگان محدودیت های خاصی از مطالعه خود را نشان می دهند. به عنوان مثال، شرکت کننده هایی که پیگیری مطالعه را به پایان رسانده اند، به طور متوسط، سالم تر و تحصیل کرده تر از افراد متوسط ​​در ایالات متحده بودند. همچنین، شرکت کنندگان عمدتا سفید پوست بودند.

تحقیقات بیشتر برای تعیین اینکه آیا اثر اندازه گیری شده برای جمعیت های مختلف مرتبط است یا خیر، لازم است.

همچنین، شرایط خاص سلامتی می تواند توانایی فرد در انجام فعالیت ها و همچنین تأثیرگذاری بر شناخت را کاهش دهد.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منع:

Medical News Today

به این مقاله امتیاز دهید