07136476172 - 09172030360 [email protected]

پیدا کردن یک توده زیر پوست  هشدار دهنده است، اما بیشتر اوقات بی ضرر هستند. اگر کیست است، یک کیسه کوچک پر از هوا، مایع یا مواد دیگر است.

تومور به هر ناحیه غیرعادی از بافت اضافی اشاره دارد. هم کیست ها و هم تومورها می توانند در پوست، بافت، اندام ها و استخوان های ظاهر شوند.

گاهی اوقات فرد می تواند هر دو  را مانند کیست تخمدان و تومور تخمدان داشته باشد . اگر نگران هستید، پزشک می تواند  کمک کند تا مشخص کنید که چه چیزی دارید، کیست یا تومور؟  و اینکه آیا این توده دارای مشکل جدی است یا خیر.

اکثر مردم وقتی متوجه یک توده جدید می شوند، اولین چیزی که به ذهنشان میرسد، سرطان است. در حالی که انواع خاصی از سرطان می تواند باعث ایجاد کیست شود، کیست ها تقریبا همیشه خوش خیم هستند. با این حال، تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. تومورهای خوش خیم تمایل دارند در یک مکان باقی بمانند. تومورهای بدخیم رشد می کنند و ممکن است باعث ایجاد تومورهای جدید در سایر قسمت های بدن شوند.

رابطه بین سردرد و تومور مغزی

شناسایی کیست ها و تومورها

در بیشتر موارد، نمی توانید تفاوت بین کیست و تومور را تنها با نگاه کردن به آنها تشخیص دهید. با این حال، چند نکته وجود دارد که می‌توانید مراقب آن باشید تا ببینید احتمال اینکه کیست است یا تومور ، کدامیک بیشتر است. به خاطر داشته باشید که این موارد قوانین سختگیرانه ای نیستند، بنابراین بهتر است پزشک  این مسائل را بررسی کند و تشخیص دهد.

مشخصهکیستتومور
به سرعت در حال رشد
قرمز و متورم
جوش سرسیاه در مرکز
ترشحات سفید، زرد یا سبز
محکم
قادر به حرکت در زیر پوست

تومورها گاهی اوقات  می توانند به اندازه ای بزرگ شوند که به بافت های اطراف فشار وارد کنند. بسته به اینکه توده در کجا قرار دارد، ممکن است علائم دیگری مانند مشکل در تنفس، حرکت مفاصل، یا عدم کنترل مثانه را تجربه کنید. اگر متوجه یک توده همراه با علائم غیرعادی شدید، حتی اگر به نظر مرتبط نباشند، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

چه چیزی باعث ایجاد کیست می شود؟

انواع مختلفی از کیست ها با دلایل مختلفی وجود دارد. برخی از انواع آن به یک بیماری زمینه ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط هستند . برخی دیگر مستقیماً روی سطح پوست تشکیل می شوند که سلول های مرده پوست به جای ریزش مثل معمول، تکثیر می شوند. سایر علل ایجاد کیست عبارتند از:

  • تحریک یا آسیب به فولیکول مو
  • یک مجرای مسدود شده در فولیکول مو
  • تخریب بافت مفصلی

کیست و تومور

چه چیزی باعث ایجاد تومور می شود؟

تومورها نتیجه رشد غیرطبیعی سلول ها هستند. معمولاً سلول‌های بدن  رشد می‌کنند و هر زمان که بدن به آن‌ها نیاز داشته باشد، سلول‌های جدید تشکیل می‌دهند. وقتی سلول‌های قدیمی‌تر می‌میرند، با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. تومورها زمانی تشکیل می شوند که این فرآیند شکسته شود. سلول های قدیمی و آسیب دیده زمانی که باید بمیرند زنده می مانند و زمانی که بدن شما به آنها نیازی نداشته باشد سلول های جدید تشکیل می شوند. وقتی این سلول های اضافی به تقسیم شدن ادامه می دهند، ممکن است تومور ایجاد کند.

برخی از تومورها خوش خیم هستند، به این معنی که تنها در یک نقطه بدون گسترش به بافت اطراف تشکیل می شوند. تومورهای بدخیم سرطانی هستند و می توانند به بافت مجاور گسترش یابند. با رشد تومورهای سرطانی، سلول های سرطانی می توانند تکثیر شوند و در سراسر بدن حرکت کنند و تومورهای جدید را تشکیل دهند.

https://danabrain.ir/%da%af%d8%b2%db%8c%d9%86%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d9%88%d9%85%d9%88%d8%b1-%d9%85%d8%ba%d8%b2%db%8c-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86%d8%af%d8%9f/

 

کیست و تومور چگونه تشخیص داده می شود؟

گاهی اوقات پزشکان کیست ها را در طول معاینه فیزیکی تشخیص می دهند، اما اغلب به تصویربرداری تشخیصی تکیه می کنند. تصاویر تشخیصی به پزشک کمک می کند تا بفهمد چه چیزی در داخل توده وجود دارد. این نوع تصویربرداری شامل سونوگرافی ، سی تی اسکن ، اسکن MRI و ماموگرافی است .

کیست هایی که هم با چشم غیر مسلح و هم در تصاویر تشخیصی صاف به نظر می رسند، تقریبا همیشه خوش خیم هستند. اگر توده دارای اجزای جامد باشد، به دلیل بافت به جای مایع یا هوا، می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد.

با این حال، تنها راه برای تایید سرطانی بودن کیست یا تومور، بیوپسی آن توسط پزشک است. این شامل برداشتن قسمتی یا تمام توده با جراحی است. آنها بافت کیست یا تومور را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند تا سلول های سرطانی را بررسی کنند.

اگر توده با مایع پر شده باشد، پزشک ممکن است از چیزی به نام آسپیراسیون با سوزن ظریف استفاده کند. آنها یک سوزن بلند و نازک را به توده وارد می کنند تا نمونه ای از مایع را بیرون بکشند.

بسته به محل توده، اکثر نمونه برداری ها و آسپیراسیون ها در یک محیط سرپایی انجام می شود.کیست و تومور

کیست و تومور چگونه درمان می شود؟

درمان کیست ها و تومورها کاملاً به عامل ایجاد آنها بستگی دارد، همچنین به سرطانی بودن آنها و محل قرارگیری آنها. با این حال، اکثر کیست ها نیازی به درمان ندارند. اگر دردناک است یا از ظاهر آن خوشتان نمی آید، پزشک می تواند آن را خارج کند یا مایع داخل آن را تخلیه کند. اگر تصمیم به تخلیه آن دارید، این احتمال وجود دارد که کیست دوباره رشد کند و نیاز به برداشتن کامل داشته باشد.

تومورهای خوش خیم نیز معمولاً نیازی به درمان ندارند. اگر تومور بر ناحیه مجاور تأثیر می گذارد یا مشکلات دیگری ایجاد می کند، ممکن است برای برداشتن آن به جراحی نیاز داشته باشید. تومورهای سرطانی تقریباً همیشه نیاز به درمان با برداشتن جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی دارند . در برخی موارد، ممکن است به ترکیبی از این درمان ها نیاز داشته باشید.

علائم تومور مغزی

علائم هشدار دهنده

اگر متوجه علائم زیر در توده شدید فوراً به آنها اطلاع دهید:

  • خونریزی یا تراوش خون آبه
  • تغییر رنگ دادن
  • سرعت رشد
  • خارش
  • پارگی توده
  • قرمز یا متورم شدن
خلاصه

تشخیص تفاوت بین کیست و تومور اغلب دشوار است – حتی برای پزشکان. در حالی که مواردی وجود دارد که می توانید به دنبال آن باشید تا به شما کمک کند تشخیص دهید که توده به احتمال زیاد کیست است یا تومور، بهتر است با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند نمونه کوچکی از توده را برای تعیین کیست، تومور یا چیز دیگری بگیرند و بهترین روش درمانی را توصیه کنند.

به این مقاله امتیاز دهید