07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

وقتی صحبت از سبک زندگی به میان می آید، توصیه به افراد مبتلا به ام اس مانند همه است. سالم غذا بخورید، معقولانه ورزش کنید، سعی کنید زیاد الکل ننوشید و سیگار نکشید. همچنین به افرادی که در مورد ام اس می دانند گوش دهید. ممکن است با طیف وسیعی از نظرات روبرو شوید. اما از قضاوت خود استفاده کنید و عاقلانه انتخاب کنید. ام اس یک بیماری همیشگی است. علائم بیماری ممکن است به تدریج با پیشرفت و آسیب رسیدن به قسمت هایی از مغز و نخاع، بدتر شوند. اما چند تغییر ساده در سبک زندگی می تواند به فرد در تحرک و داشتن زندگی خوب برای مدت طولانی کمک کند.

ام اس باعث التهاب مزمن می شود

بنابراین رژیم هایی که از التهاب جلوگیری می کنند ممکن است به کند شدن پیشرفت بیماری یا بهبود علائم بسیار کمک کنند. هیچ شواهد قطعی مبنی بر اینکه رژیم های خاص می توانند این بیماری را درمان کنند وجود ندارد. اما بسیاری از داده های علمی نشان می دهد، از لحاظ تئوری، برخی از غذاها ممکن است التهاب را کاهش دهند یا مزایای دیگری داشته باشند. شواهد همچنین حاکی از آن است که بسیاری از مبتلایان به ام اس نیز با بهبود رژیم غذایی، علائم خود را بهبود می بخشند. بیش از دوازده دارو وجود دارد که پزشکان برای جلوگیری از عود و همچنین کند شدن ام اس توصیه می کنند. این روش های درمانی می توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

فکر کردن در مورد مصرف داروها برای سالهای طولانی دشوار است.

اما بیمار باید هرچه زودتر به روال مناسب دارویی برسد و هرچه بیشتر به آن پایبند باشد تا بیماری خود را بهتر کنترل کند. گروه های حامی ام اس توصیه می کنند که یک رژیم غذایی کم چربی و محتوی فیبر بالا برای قلب و سلامت عمومی نیز مفید است و این گزینه را برای اکثر افراد مناسب می دانند. با این حال، شواهد علمی کمی وجود دارد در این زمینه که آیا رژیم غذایی خاصی می تواند علائم ام اس را بهبود بخشد یا خیر. به عنوان مثال، هیچ داده ای از رژیم بدون گلوتن پشتیبانی نمی کند.

بعضی از افراد مصرف دارو را متوقف می کنند

زیرا فکر نمی کنند این دارو به آنها کمک کند یا عوارض جانبی دارند. اگر چنین اتفاقی افتاد، بیمار باید پزشک خود صحبت کند. آنها ممکن است بتوانند دوز داروی او را تنظیم کنند، یا برای وی داروی جدیدی تجویز کنند و در مدیریت هرگونه عوارض جانبی به بیمار کمک کنند. همچنین بیماران ممکن است از مشکلات دیگری مانند بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های ریوی و افسردگی رنج ببرند که می توانند باعث پیشرفت سریعتر بیماری شوند. بیمار باید برای تشخیص و معالجه سایر مشکلات نیز به متخصص خود مراجعه کند. با همه وجود، مطالعات نشان می دهند که رژیم غذایی سالم و مناسب در کنار درمان دارویی به کند شدن روند بیماری کمک می کند.

 فرد مبتلا به ام اس ممکن است با افزودن موارد زیر به رژیم غذایی خود از علائم بیماری اش کاسته شود:

  • اسیدهای چرب امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و همچنین آجیل یافت می شوند، می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. تعداد انگشت شماری از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که امگا 3 می تواند به بیماری ام اس به طور بسیار معناداری کمک کند. به عنوان مثال، در یک مطالعه، موش هایی که رژیم غذایی سرشار از امگا 3 داشتند، ضایعات کوچکتر و میلین زدایی کمتری داشتند.
  • میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار: میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، غنی از فیبر هستند که غالبا حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. برخی تحقیقات نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی غنی از این مواد غذایی استفاده می کنند علائم بیماری را کمتر گزارش می کنند.
  • به طور کلی رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم متعادل برای سلامتی فرد به طور کلی مهم است

اما به خصوص هنگامی که شخصی یک بیماری طولانی مدت مانند ام اس دارد. تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به ام اس که مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل می خورند از ناتوانی کمتری برخوردار هستند و علائم آنها مانند افسردگی و خستگی کمتر از افرادی است که کمتر از این غذاهای سالم استفاده می کنند. غذاهای فرآوری شده و چربی های حیوانی مانند گوشت قرمز و کره باید محدود شوند. چربی های باید از منابع سالم تری مانند ماهی، آجیل، آووکادو و روغن زیتون دریافت شود.

  • ورزش

سالها پیش، پزشکان به افراد مبتلا به ام اس هشدار دادند که از ورزش اجتناب کنند. زیرا آنها فکر می کردند این امر می تواند بیماری را بدتر کند. امروز آنها می دانند که عکس این قضیه صادق است.

ورزش باعث تقویت عضلاتی می شود که به فرد در راه رفتن کمک می کنند. همچنین باعث کاهش خستگی، تقویت روحیه و بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به ام اس می شود. حتی برخی شواهد نشان می دهد که تمرینات قدرتی ممکن است به کاهش آسیب بیماری در مغز کمک کند. یک برنامه ورزشی برای بیماری ام اس شامل هر هفته 150 دقیقه “ایروبیک” است. اینها فعالیت هایی هستند که مانند پیاده روی یا شنا پمپاژ قلب را تقویت می کنند. توصیه می شود هر روز حداقل 10 دقیقه فرد ورزش های کششی داشته باشد تا عضلاتش آزاد شده و عملکرد بهتری داشته باشند.

برای تقویت عضلات، هفته ای دو بار از وزنه یا باندهای مقاومتی استفاده کنید. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما نشان دهد که چگونه هر ورزش را به درستی انجام دهید تا از آسیب دیدگی نیز جلوگیری شود.

  • ویتامین دی

افرادی که سطح بالاتری از ویتامین D در خون دارند، در معرض خطر کمتری از نظر ابتلا به ام اس هستند. تحقیقات در حال انجام است تا ببینند آیا بین سطح ویتامین D و مهار عود بیماری رابطه ای وجود دارد یا خیر.

بیمار می تواند ویتامین D روزانه خود را از غذاهایی مانند ماهی های چرب و شیر غنی شده دریافت کند. بدن همچنین هنگامی که پوست در معرض نور خورشید است، ویتامین D را ذخیره می کند. یک آزمایش خون می تواند نشان دهد که آیا فرد دچار کمبود ویتامین D است یا خیر. در صورت کمبود ویتامین D، یک مکمل کمک می کند تا سطح ویتامین D مورد نیاز بدن افزایش یابد.

  • آرام بخوابید

کمبود خواب ممکن است باعث پیشرفت بیماری ام اس نشود. اما مطمئنا می تواند حال فرد را بدتر کند. بیمار باید خواب کافی داشته باشد. زیرا معمولا این افراد به سختی می توانند بخوابند. گاهی تمام شب احساس درد دارند و به خواب نمی روند. کمبود خواب منجر به تشدید احساس افسردگی می شود. متاسفانه داروهایی که برای کنترل ام اس تجویز می شوند نیز می توانند فرد را بیدار نگه دارند. بنابراین باید بیمار و اطرافیانش بهترین شرایط را برای داشتن بهداشت سالم خواب، فراهم کنند.

بیمار باید از پزشک خود در مورد تاثیر داروها بر خوابش اطلاعات کاملی دریافت کند. درد و سایر علائمی را که مانع خواب آرام شبانه می شوند باید درمان شود. افراد باید سعی کنند دوش آب گرم بگیرند. با موسیقی آرامش بخش یا کتاب خوب، قبل از خواب آرام باشند. تلاش کنند تا استرس خود را کنار بگذارند.

  • سیگار نکشید

روش دیگر، عدم استعمال دخانیات است. زیرا مطالعات نشان داده است برای مثال مصرف سیگار می تواند سرعت پیشرفت بیماری را شدت دهد. سیگار کشیدن همچنین احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و ریوی را افزایش می دهد. این بیماری ها نیز شرایط بیمار را بدتر می کنند.

ترک سیگار آسان نیست، مخصوصاً اگر فردی سالها سیگار کشیده باشد. اما وقتی این عادت را ترک کند، بلافاصله متوجه بهبود سلامتی خود می شود. برای ترک دخانیات، از پزشک و دوستان خود پشتیبانی بگیرید. داروها و سایر ابزارها را در دست داشته باشید تا هنگام سیگار کشیدن میل به سیگار را کاهش دهید.

  • واکسن بزنید

عفونت هایی مانند آنفولانزا باعث عود بیماری ام اس می شود و علائم بیماری شعله ور می شوند. برای جلوگیری از بیماری، فرد باید واکسن آنفلوانزا را هر پاییز تزریق کند. از پزشک خود در مورد تمام واکسن های دیگری که برای سالم ماندن نیاز است اطلاعات کامل دریافت کنید.

برای اطلاعات بیشتر، درمورد درمان های موجود بیماری ام اس، با ما در مرکز سلامت مغز دانا در تماس باشید.

منبع: https://www.webmd.com/multiple-sclerosis/rrms-changes-slow-progression

چه کسانی به بیماری ام اس مبتلا می شوند؟

 

چرا سیستم ایمنی، به پوشش اطراف سلول های عصبی حمله می کند؟

به این مقاله امتیاز دهید