07136476172 - 09172030360 [email protected]

چند دقیقه اطلاعات ثبت شده از یک الکترود منفرد که در بالای سر قرار داده می شود، ممکن است بتواند برای پیش بینی مشکلات در تفکر، از جمله زوال عقل، در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون (PD) کافی باشد. یافته های یک مطالعه جدید در دانشگاه آیووا می تواند به بهبود تشخیص ناتوانی شناختی در پارکینسون و ایجاد نشانگرهای زیستی جدید و درمان های هدفمند برای علائم شناختی این بیماری کمک کند.

زوال شناختی، از جمله زوال عقل، یکی از علائم قابل توجه و نادیده گرفته شده بیماری پارکینسون است. حدود 30 درصد از بیماران می توانند در ابتدای بیماری علائم شناختی داشته باشند و تا 80 درصد نیز در مقطعی از بیماری خود دچار مشکلات شناختی می شوند. دکتر نانداکومار نارایانان، دانشیار نورولوژی در کالج پزشکی UI Carver و نویسنده ارشد این مطالعه جدید که در مجله Neurology, Neurosurgery & Psychiatry منتشر شده است، می گوید. علاوه بر این، اگرچه درمان‌های مؤثری برای علائم حرکتی پارکینسون از جمله تحریک عمیق مغز داریم، اما درمان‌های بسیار کمی برای جنبه‌های شناختی بیماری پارکینسون داریم.

زوال عقل در بیماری پارکینسون

زوال عقل بیماری پارکینسون کاهش در مهارت های تفکر و استدلال است که حداقل یک سال پس از تشخیص در برخی از افراد مبتلا به پارکینسون ایجاد می شود.

درباره زوال عقل بیماری پارکینسون

زوال عقل بیماری پارکینسون کاهش مهارت های تفکر و استدلال است که حداقل یک سال پس از تشخیص در برخی از افراد مبتلا به پارکینسون ایجاد می شود. تغییرات مغزی ناشی از بیماری پارکینسون در ناحیه‌ای شروع می‌شود که نقش کلیدی در حرکت را بازی می‌کند و منجر به علائم اولیه‌ای می‌شود که شامل لرزش، سفتی عضلانی، مشکل در گام برداشتن و مشکل در شروع حرکت است.

علت زوال عقل در پارکینسون چیست؟

با گسترش تدریجی تغییرات مغزی ناشی از پارکینسون، فرد ممکن است تغییراتی در عملکردهای ذهنی از جمله حافظه و توانایی توجه، قضاوت صحیح و برنامه ریزی برای مراحل مورد نیاز برای تکمیل یک کار را تجربه کند. تغییرات کلیدی مغز مرتبط با بیماری پارکینسون و زوال عقل بیماری پارکینسون، رسوبات میکروسکوپی غیرطبیعی است که عمدتاً از آلفا سینوکلئین تشکیل شده است، پروتئینی که به طور گسترده در مغز یافت می شود و عملکرد طبیعی آن به طور کامل شناخته نشده است.
این رسوبات به نام فردریک اچ. لوی، دکتر مغز و اعصاب که هنگام کار در آزمایشگاه دکتر آلویس آلزایمر در اوایل دهه 1900 آنها را کشف کرد، “لوی بادی” نامیده می شود. لوی بادی ها در انواع دیگر زوال عقل از جمله دمانس با لوی بادی (DLB) نیز یافت می شود. شواهد نشان می دهد که DLB، بیماری پارکینسون و زوال عقل بیماری پارکینسون ممکن است با همان ناهنجاری های زمینه ای در پردازش مغزی آلفا سینوکلئین مرتبط باشند.

دمانس مختلط

یکی دیگر از عوامل پیچیده این است که بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل بیماری پارکینسون و DLB پلاک‌ و گره‌ هایی در مغزشان وجود دارد – تغییرات مغزی مشخصه مرتبط با بیماری آلزایمر. هنگامی که شواهدی از بیش از یک نوع زوال عقل در مغز یافت شود، به آن دمانس مختلط می گویند. مطالعه‌ای که در 29 جولای 2019 در Scientific Reports منتشر شد، نشان می‌دهد که لوی بادی ها مشکل‌ساز هستند از این جهت که پروتئین آلفا سینوکلئین را از هسته سلول‌های مغز بیرون می‌کشند. این مطالعه که سلول‌های موش‌های زنده و بافت مغز پس از مرگ را در انسان مورد بررسی قرار داد، نشان می‌دهد که این پروتئین‌ها با ترمیم شکستگی‌هایی که در امتداد رشته‌های وسیع DNA موجود در هسته هر سلول بدن رخ می‌دهد، عملکرد مهمی را انجام می‌دهند.
نقش آلفا سینوکلئین در ترمیم DNA ممکن است در جلوگیری از مرگ سلولی حیاتی باشد. این عملکرد ممکن است در بیماری های مغزی مانند پارکینسون و DLB از بین برود و منجر به مرگ گسترده نورون ها شود.

شیوع

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی نسبتاً شایع در افراد مسن است که تخمین زده می‌شود که تقریباً 2٪ از افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار دهد. بنیاد پارکینسون تخمین می‌زند که نزدیک به یک میلیون آمریکایی با بیماری پارکینسون زندگی می‌کنند. پیش بینی می شود این رقم تا سال 2030 به 1.2 میلیون افزایش یابد.
علل و عوامل خطر
برخی از مطالعات گزارش داده اند که میانگین زمان از شروع پارکینسون تا ایجاد زوال عقل حدود 10 سال است. یک مطالعه بزرگ نشان داد که حدود سه چهارم افرادی که بیش از 10 سال با پارکینسون زندگی می کنند، دچار زوال عقل می شوند. قبل از اینکه دچار زوال عقل شوند، تغییرات شناختی خفیفی به نام اختلال شناختی خفیف (MCI) را تجربه می کنند. در میان افرادی که در تشخیص پارکینسون دارای شناخت طبیعی هستند، حدود 30 درصد پس از پنج سال به MCI مبتلا می شوند. با این حال، تغییرات شناختی و زمان وقوع آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی عوامل در زمان تشخیص پارکینسون ممکن است خطر زوال عقل در آینده را افزایش دهند، از جمله سن بالا، شدت بیشتر علائم حرکتی و اختلال شناختی خفیف. عوامل خطر اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
* وجود توهم در فردی که هنوز سایر علائم زوال عقل را ندارد.
* خواب‌آلودگی مفرط در طول روز.
* یک الگوی علائم پارکینسون که به نام بی ثباتی وضعیتی و اختلال راه رفتن (PIGD) شناخته می شود، که شامل «یخ زدن» در وسط مرحله، مشکل در شروع حرکت، به هم زدن، مشکلات تعادل و افتادن است.
علائم
علائم شایع گزارش شده عبارتند از:
* تغییر در حافظه، تمرکز و قضاوت.
* مشکل در تفسیر اطلاعات بصری.
* گفتار خفه شده
* توهمات بصری
* هذیان ها، به ویژه ایده های پارانوئید.
* افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب.
* اختلالات خواب، از جمله خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و اختلال خواب حرکت سریع چشم (REM).

EEG: ابزاری بالقوه برای پیش بینی عملکرد شناختی در پارکینسون

ثبت‌های مغزی با استفاده از یک فناوری در دسترس به نام الکتروانسفالوگرافی (EEG) انجام شد که امواج مغزی با فرکانس پایین، معروف به امواج دلتا و تتا را در ناحیه جلویی مغز شرکت‌کنندگان در مطالعه اندازه‌گیری می‌کرد. این تیم تحقیقاتی دریافت که کاهش قدرت امواج مغزی خاص زمانی که بیمار نیاز به تفکر دارد، به شدت با اختلال عملکرد شناختی در پارکینسون مرتبط است. یافته‌ها نشان می‌دهد که EEG، که ارزان و غیر تهاجمی است، می تواند برای تشخیص اختلالات شناختی در بیماران پارکینسون مفید باشد.

روش های سنتی برای تشخیص مشکلات شناختی اغلب شامل تست های قلم و کاغذی وقت گیر است و نیاز به یک متخصص مغز و اعصاب دارد تا تست ها را اجرا و تفسیر کند.

علاوه بر این، از آنجایی که نحوه انجام این تست های سنتی را می توان بعد از چند بار انجام یاد گرفت، نمی توان آنها را به طور مکرر در طول زمان برای همان مورد استفاده کرد. در مقابل، EEG را می توان به طور مداوم بعد از چند ساعت یا بعد از چند روز انجام داد. می توان آن را در خانه های سالمندان یا خانه خود بیمار به کار برد، و توصیفی غنی از وضعیت شناختی بیمار ارائه می دهد.

اندازه‌گیری‌های EEG می تواند برای نظارت و تنظیم دقیق عوارض جانبی شناختی داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند، مفید باشد.

در نهایت، EEG حتی می‌تواند یک سنجش اساسی برای تعیین اینکه آیا درمان‌های جدید برای پارکینسون در بهبود عملکرد شناختی مؤثر است یا خیر، ارائه دهد.

افت سیگنال مغز با مشکلات شناختی در پارکینسون مرتبط است

در نهایت، این مطالعه که یکی از بزرگترین مطالعات تا به امروز است، شامل 100 بیمار مبتلا به پارکینسون در طیف کامل عملکرد شناختی از سالم تا مبتلا به زوال عقل، و 49 شرکت کننده کنترل جمعیتی مشابه است، بینشی اساسی از نقش سیگنال مغزی اندازه گیری شده با الکترودهای EEG را نشان می دهد.

همه شرکت‌کنندگان سه کار مختلف را انجام دادند که معمولاً برای ارزیابی کنترل شناختی استفاده می‌شود، و در حالی که این کار را انجام می‌دادند، یک الکترود EEG واحد قدرت امواج دلتا و تتای مغز با فرکانس پایین را از قشر پیشانی آنها اندازه‌گیری کرد.

محققان دریافتند که کاهش عملکرد شناختی با کاهش قدرت امواج مغزی با فرکانس پایین در بیماران مرتبط است.

EEG می تواند برای تعیین اینکه بیماران چه وضعیت شناختی‌ای دارند و آیا پتانسیل بهبود را دارند یا خیر کافی باشد.

نارایانان می گوید که این بینش ممکن است فرصتی برای کمک به بیماران باشد. به طور بالقوه “نشان دادن” بیماران پارکینسون برای درگیر شدن در یک کار. چه راه رفتن، صحبت کردن یا فکر کردن، ممکن است عملکرد آنها را بهبود بخشد. اگر این درست باشد، پیامدهای مهمی برای روشی که درمانگران توانبخشی، شغلی و گفتاردرمانی به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک می کنند، خواهد داشت.

گام‌های بعدی تیم نارایانان، بررسی مکانیسم‌هایی است که امواج مغزی دلتا و تتا کاهش یافته را به هم مرتبط می‌کنند.

حرف آخر

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در حافظه خود مشکل دارید، علائم زوال عقل دارید یا در مراحل اولیه تشخیص پارکینسون هستید، میتوانید از نوار مغزی یا نقشه برداری مغز در انستیتو سلامت مغز دانا  برای تشخیص دقیق‌تر و استفاده از گزینه‌های درمانی مناسب بهره ببرید.

با واحد ارزیابی و تشخیص انستیتو سلامت مغز دانا آشنا شوید:

واحد ارزیابی و تشخیص یکی از زیر مجموعه های مرکز سلامت مغز دانا است که نقطه ورود تمامی مراجعین جدید به موسسه در مرحله اول محسوب می شود. ورود مراجعین به مرکز سلامت مغز دانا می تواند به واسطه ارجاع از مراکز پزشکی و یا به صورت مستقیم و به واسطه درخواست مراجع صورت گیرد. طی مرحله اول و در بدو ورود، ارزیابی جامعی از علایم عصب روانشناختی برای تمامی مراجعین مرکز سلامت مغز دانا صورت خواهد گرفت.

کادر تخصصی مرکزسلامت مغز دانا شامل متخصصین علوم اعصاب، علوم شناختی و روانشناسی شناختی است که به ارزیابی تمامی جوانب مشکلات مراجع می پردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ببینید یا با ما تماس بگیرید.

تست 3 دقیقه ای برای تشخیص پارکینسون!

اثر تحریک الکتریکی مغز، در کاهش کندی حرکت بیماران مبتلا به پارکینسون

زوال عقل در بیماری پارکینسون!

به این مقاله امتیاز دهید