07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

براساس یک مطالعه بزرگ بین المللی که اخیرا منتشر شده است، آزمایش جدید خون نوید قابل توجهی را در تمایز بین افراد مبتلا به آلزایمر و افراد بدون آلزایمر نشان داد. در افرادی که در معرض خطر ژنتیکی شناخته شده قرار دارند، ممکن است بتوان این بیماری را تا 20 سال قبل از شروع اختلال شناختی تشخیص داد. این مطالعه در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) و همزمان در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر ارائه می شود.

سالهاست که تشخیص آلزایمر بر اساس توصیف پلاکهای آمیلوئید و پروتئین های تائو به طور معمول پس از فوت یک فرد در مغز انجام می شود. یک آزمایش خون مقرون به صرفه و در دسترس می تواند تأثیر عمیقی در تحقیقات و مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر داشته باشد. با توجه به مطالعه جدید، اندازه گیری یکی از پروتئین های تائو، می تواند یک شاخص نسبتاً حساس و دقیق هم از پلاک ها و هم تنگل ها – مربوط به تشخیص آلزایمر – در افراد زنده باشد.

محققان این مطالعه اظهار داشتند، آزمایش خون و تشخیص این نوع پروتئین نوید بخش تشخیص زودرس و مطالعه آلزایمر است.  “در حالیکه روش های تشخیصی زیادی ممکن است در کلینیک موجود باشد، انجام آزمایش خون ممکن است به ویژه برای بهبود شناخت، تشخیص و مراقبت از افراد در بخش مراقبت های اولیه مفید باشد.”

محققان، آزمایش خون برای تشخیص این نوع پروتئین را در 1،402 شرکت کننده از پژوهش گاه های دارای اختلال شناختی در مطالعات انجام شده در آریزونا، سوئد و کلمبیا ارزیابی کردند.

در هر یک از این تجزیه و تحلیل ها در این مطالعات، p-tau217 (یکی از مؤلفه های اصلی tangles مربوط به بیماری آلزایمر) حتی بهتر از پروتئین شناخته شده ای در آزمایش خون قبلی پیش بینی آلزایمر را نشان داد. (یکی دیگر از اجزای تنگل های تائو و یک آزمایش خون اخیراً مشخص شده که نویدبخش تشخیص آلزایمر بود) و چندین مورد آزمایش خون دیگر مورد مطالعه.

در دو سال گذشته، محققان پیشرفت چشمگیری در توسعه آزمایش خون آمیلوئید داشته و اطلاعات ارزشمندی را در مورد یکی از دو ویژگی آلزایمر ارائه می دهند. در حالی که قبل از آماده شدن آزمایش برای استفاده در کلینیک به کار بیشتری نیاز است، آزمایش خون p-tau217 این امکان را فراهم می کند که اطلاعات مربوط به پلاک ها و تنگل ها، مطابق با تشخیص آلزایمر ارائه شود.

“آزمایش خونی مانند p-tau217 می تواند انقلابی در تحقیقات، آزمایشات درمانی و پیشگیری از آلزایمر و مراقبتهای بالینی ایجاد کند.”

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Discriminative Accuracy of Plasma Phospho-tau217 for Alzheimer Disease vs Other Neurodegenerative DisordersJAMA, 2020

 

به این مقاله امتیاز دهید