07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

 مشکلات حافظه، تفکر و خستگی ذهنی در افراد مبتلا به MS شایع است. تست شناختی با شناسایی مشکلات، راه حل های مناسبی را می تواند پیش روی ما بگذارد.

 

 مالتیپل اسکلروزیس (MS) با نشانه هایی فیزیکی همچون بی حسی، اسپاستیسیت و از دست دادن تعادل شناخته شده است. طبق مقاله ای که در مجله Cerebrum منتشر شده است، دو سوم افراد مبتلا به MS دارای اختلالات شناختی مانند تفکر، یادگیری و حافظه هستند که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

 

هم اکنون ابزارها و شیوه های توان بخشی نوینی به وجود آمده که می تواند افراد مبتلا به MS را در بهبود علائم شناختی و حرکتی، یاری دهند. موسسه سلامت مغز دانا با تجیزات پیشرفته و به روز دنیا درحال ارائه این خدمات می باشد. برای اطلاعات بیشتر به مرکز سلامت مغز مراجعه کنید.  

 

هلن جنوا ، PhD، معاون مرکز تحقیقات عصب شناسی و علوم اعصاب Kessler در نیوجرسی می گوید:”هنگامی که افراد مبتلا به MS بیماری آن ها تشخیص داده می شود، پزشکان ممکن است بر روی علائم فیزیکی جسمی و نحوه درمان آن تمرکز کنند، اما آنچه که اغلب نادیده گرفته می شود، مشکلات شناختی افراد مبتلا به MS است. مسائل مربوط به حافظه، آهسته شدن سرعت تفکر و خستگی ذهنی،”

 

 دکتر ژنوا می گوید: “تمام این علائم می تواند تاثیر منفی بر فرد داشته باشد و می تواند زندگی روزانه آنها را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد و فرد فکر کند که باید خانه نشین شود.”

 

اما ترک شغل و محل کار نباید یکی از پیامدهای پیشروی این بیماری باشد. در حداقل برخی موارد، توانبخشی شناختی و راه های یادگیری برای جبران کسری های شناختی، می تواند به فرد در روابط و عملکردش در محیط کار، در منزل و در اجتماع کمک کند.

 

 در اینجاست که تست عملکرد شناختی وارد می شود تا مشخص شود کدام عملکردهای شناختی تحت تاثیر قرار می گیرند و کدام نوع توانبخشی ممکن است کمک کند.

 

علائم اختلال شناختی چیست؟

 

انجمن MS آمریکا ذکر می کند که مشکلات شناختی در ابتدا می توانند ظریف و غیر قابل تشخیص باشند. افراد ممکن است دچار مشکل در پیدا کردن کلمات مناسب، تصمیم گیری، مکالمه و انجام وظایف باشند.

 

 حافظه، حل مسئله، استدلال انتزاعی و توانایی های فضایی بصری ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند.

برای هرکدام از موارد بالا تست های تخصصی و معتبری در موسسه سلامت مغز وجود دارد که تشخیص میدهد آیا فرد در موارد مختلف در میانگین جامعه قرار دارد یا خیر…

 

 Brittany LeMonda، PhD، یک متخصص روانپزشکی بالینی در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک می گوید: “افراد مبتلا به MS، ماده سفید مغز آن ها [فیبرها] در معرض خطر قرار دارند و بنابراین ارتباطات در سراسر مغز به اندازه کافی کارآیی ندارند.”

 

 “ما اغلب می بینیم که این نوع تغییرات مغز باعث کاهش سرعت پردازش می شود.”

 

چه کسی باید عملکرد شناختی خود را آزمایش کند؟

 

انجمن ملی MS توصیه می کند که افراد حداقل یک بار در سال توسط پزشک و یا متخصص مربوطه باید معاینه شوند. بویژه اگر علائم جدید و تغییراتی را در عملکرد خود در محل کار یا منزل مشاهده کردند، این جلسات معاینه باید بیشتر شود.

 

به بزرگسالان و کودکان 8 سال و بالاتر که دارای شواهد بالینی یا MRI در مورد آسیب مغز و اعصاب مربوط به بیماری  MS هستند، توصیه می شود که غربالگری ابتدایی اولیه انجام شود.
Megan Beier، PhD، یک متخصص روانپزشک و استادیار بخش پزشکی و توانبخشی فیزیکی در دانشگاه جان هاپکینز می گوید: “اگر ما یک ارزیابی پایه از اشخاص داشته باشیم دفعات بعدی که به ما مراجعه خواهند کرد، می توانیم تغییرات را تشخیص دهیم.”

 

Beier می گوید: “با شروع بیست سالگی، هر انسان دچار کاهش سرعت در مهارت های تفکر خود می شود، بنابراین آزمایشات سلامت مغز به ما کمک می کنند که متوجه شویم آیا آنها طبیعی هستند یا به دلیل MS.”

 

بعضی از پزشکان آزمایش اولیه را انجام نمی دهند، اما آن ها قطعا با بروز مشکلات بعدی مواجه خواهند شد. جیمز استنیکویچ، MD، مدیر کل بالینی مرکز همکاری مولکولی مالتیپل اسکلروزیس در بوستون، ارزیابی ذهنی را تنها زمانی انجام می دهد که فرد در مورد حافظه و یا تفکر عمل شکایت کند یا مشکالت مربوط به کار را بازگو کند.

 

چه نوع تست عملکرد شناختی برای من مناسب است؟

 

طبق مقاله ای در مجلهCerebrum ، اولین تست سیستماتیک تا سال 2001 توسعه نیافته بود. تست های معتبر برای ارزیابی عملکرد شناختی نسبتا جدید هستند.

 

میزان تست شناختی که شما نیاز دارید، به تستهایی که قبلا انجام داده اید و شدت علائم شما بستگی دارد.

 در اینجا سه ابزار برای ارزیابی افراد مبتلا به MS استفاده می شود:

 

Symbol Digit Modalities Test

 

جزییات این ابزار غربالگری سریع، در مقاله ای در آوریل 2017 در مجله مالتیپل اسکلروز منتشر شده است. از کاربر خواسته است تا اعداد داده شده را با نمادهای خاص در عرض یک دقیقه و نیم، مطابقت بدهد. انجمن ملی MS این تست را به عنوان یک ارزیابی سریع و پایه ای توصیه می کند.

بایر می گوید: “این تست برای ارزیابی سرعت پردازش مغز افراد بسیار مفید است، زیرا این سیستم اولین قسمتی از مغز است که تحت تاثیر قرار می گیرد و همه عملکردهای دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. در ابتدا ممکن است احساس کنید که اختلالی در حافظه شما رخ داده، زیرا مغز شما در پردازش افکار سرعت قبل را ندارد. “

 اگر تست مشکلی را نشان دهد، پزشک میتواند از ارزیابیهای طولانیتری استفاده کند تا درک عمیقتری از وضعیت شناختی فرد داشته باشد.

تسک های عصبی روانشناختی تکرارپذیر (Brief Repeatable Neuropsychological Battery)

 

همانطور که در تحقیق قبلی مشخص شده است، این مجموعه ای از پنج آزمون برای ارزیابی اختلال شناختی است که شامل آزمون Symbol Digit Modalities و همچنین:

  • تست یادآوری انتخابی که یادگیری و حافظه کلامی را اندازه گیری می کند. شخص 12 کلمه گوش می دهد و پس از آن هر کلمه ای که برایش مقدور بود را تکرار می کند.
  • تست یادآوری فضایی 10/36 که فرد در 10 ثانیه به 10 نقطه نگاه می کند، سپس باید 10 نقطه را طبق الگویی که به آن نگاه کرده، در سر جای خود قرار دهد.
  • The Paced Auditory Serial Addition Test (PASAT) که در آن فرد به 61 عددی که برای او خوانده می شود، گوش می دهد و هر عدد را بلافاصله با یک جمع می کند. تست Generation Listing ، که در آن به فرد یک حرف از الفبا داده شده و از او خواسته می شود در طول یک دقیقه تا جایی که می تواند کلماتی را بگوید که با آن حرف شروع می شوند.
  • پنج تست که Brief Repeatable Neuropsychological Battery را تشکیل می دهند، می توانند از 20 تا 30 دقیقه به پایان برسند.

ارزیابی عملکرد شناختی در MS

 

از طریق دیگر تحقیقات پیشین، ابزاری غربالگری شبیه به Brief Repeatable Neuropsychological Battery وجود دارد، اما شامل هفت تست جداگانه به جای 5 تست است و حدود 90 دقیقه تکمیل آن زمان میبرد. این تست سرعت پردازش و حافظه کاری، حافظه اپیزودیک، عملکرد اجرایی، پردازش تصویری-فضایی و بازیابی کلمه را پوشش می دهد.

 

پیتر آرنت، PhD، مدیر روانشناسی عصبی ضربه مغزی و برنامه های MS در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در کالج ایالت پنسیلوانیا، از یک باتری جامع مانند این روش استفاده می کند.

 

دکتر آرنت می گوید: “به عنوان یک روانشناس، من می خواهم اطمینان حاصل کنم که تمام زمینه های شناختی مورد ارزیابی قرار می گیرند.”

 

ارزیابیهای شناختی آنلاین چیست؟

 

افراد مبتلا به MS می توانند به صورت آنلاین با پیدا کردن چندین تست شناختی که خودشان می توانند انجام دهند، نظیر پرسشنامه غربالگری عصب روانشناختی مالتیپل اسکلروزیس، خود را ارزیابی کنند. با این حال، اگرچه این ممکن است تا حدی به بیماران در مورد وضعیت خودشان آگاهی بدهد ، پزشکان به کاربران هشدار می دهند که از تفسیر نتایج خودداری کنند. و فقط متخصص است که میتوانو نتایج تست ها را تفسیر کند.

 

آرنت می گوید: “اگرچه دستیابی به این تست ها راحت هستند، مردم واقعا نمی دانند چگونه می توانند نتایج را تفسیر کنند و این ممکن است خطرناک باشد. “

 

دانشمندان همچنین تکنولوژی لمسی پیچیده ای را برای اندازه گیری عملکرد مغز اختراع کرده اند. محققان در کلینیک Cleveland، نوعی ابزار کامپیوتری را برای ارزیابی سرعت پردازش با استفاده از فناوری Apple iPad ایجاد کرده اند. هدف این است که بیمار خود تست را تکمیل کند اما نمرات آزمون را با یک متخصص در میان بگذارد.

 

آرنت می گوید: “این یک روش بسیار مناسب برای انجام غربالگری در آینده است.”

 

Beier نیز معتقد است که در آزمایشات کامپیوتری پتانسیل زیادی وجود دارد. او با TestMyBrain.org مشغول به کار است تا ارزیابی های شناختی مبتنی بر وب با اعتبار سنجی قابل دسترس، برای افراد مبتلا به MS را ایجاد کند.

 

“در بهترین حالت، بهترین گزینه این است که افراد تست هایی را مانند TestMyBrain در منزل انجام دهند و سپس نتایج آن را به پزشک خود گزارش کنند. سپس برنامه ای بر اساس نتایج برای آن ها در نظر گرفته شود.”

 

چگونه می توانم عملکرد شناختی خود را حفظ یا بهبود دهم؟

 

انجمن ملی مالتیپل اسکلروز (NMSS) تعدادی از فعالیت های یادگیری و حافظه را توصیه می کند که ممکن است به بهبود شناخت کمک کند. یک تمرین برای بهبود توجه و حافظه شما این است که آنچه را که می شنوید تکرار کنید و تأیید کنید که درست است.

در مرکز سلامت مغز دانا ابزار پیشرفته ای برای بهبود عملکردهای شناختی افراد مبتلا به MS وجود دارد.

 

NMSS همچنین تعدادی از تکنیک ها را برای سازماندهی و به یاداوری اطلاعاتی که ممکن است با کاهش عملکرد مغز از بین بروند توصیه می کنند شامل:

نوشتن لیست کارهایی که باید انجام شوند
قرار ملاقات در تقویم ها
استفاده از آلارم تلفن به عنوان یادآوری

 

در مورد محل کار نیز انجمن MS آمریکا از افراد کارفرما درخواست دارد که تغییراتی را در محل کار مطابق با نقص های شناختی، برای این افراد ایجاد کنند.

 

بایر می گوید: “من بیمارانی را می شناسم که کارفرمایان بسیار خوبی دارند که موقعیت آن ها را درک می کنند و شرایط لازم را در محیط کار برای این بیماران فراهم می کنند.”

 

حمایت های حقوقی، مانند قانون افراد دارای معلولیت، کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که افراد مبتلا به اختلالات شناختی می توانند به کار خود ادامه دهند. بیماران ممکن است خدمات توانبخشی حرفه ای آنلاین را نیز جستجو کنند.
Beier توصیه می کند افرادی که در رابطه با بیماری خود دچار مشکل شده اند، می توانند از Job accommodation Network، منبعی برای راهنمایی در این خصوص بهره مند شوند. یا به مراکز معتبر سلامت مغز مراجعه نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید