07136476172 - 09172030360 [email protected]

براساس ویژه نامه ژانویه / فوریه بررسی روانپزشکی هاروارد، تحقیقات جدید در مورد زیست شناسی افسردگی، همراه با فناوری های نوین و در حال تحول، زمینه را برای توسعه نسل بعدی درمان های اختلال افسردگی اساسی (MDD) فراهم می کند. 

با پذیرش درک چند وجهی از MDD اختلال افسردگی اساسی، با توجه به تفاوت جنسی در شیوع و تجلی آن و با استفاده از فناوری های جدید، باید بطور فزاینده بتوانیم از بروز افسردگی جلوگیری کرده و علائم آن را بهبود ببخشیم. “

 

تحقیقات در پنج حوزه اصلی ممکن است به درمانهای جدید افسردگی اشاره داشته باشد.


متخصصان بین المللی با همکاری یکدیگر برای این پنج تحقیق، به روزرسانی هایی در مورد علوم اعصاب و فناوری ارائه داده اند که ممکن است از پیشرفت درمان های مورد نیاز برای افسردگی آگاه باشند. این موضوعات شامل:

 

تفاوتهای جنسیتی در افسردگی

 

بعد از 12 سالگی، MDD اختلال افسردگی اساسی در دختران نسبت به پسران دو برابر است. مطالعات بینشی در مورد عوامل عاطفی، بیولوژیکی و شناختی مؤثر در این تفاوت جنسیت را به دست آورده اند – به عنوان مثال، احساسات منفی، هورمون های بلوغ و سبک شناختی منفی.

در حالی که هر عامل تأثیر نسبتاً کمی در خطر ابتلا دارد، عوامل استرس زا تاثیر خود را تقویت می کنند. ادامه تحقیقات ممکن است منجر به درمان مبتنی بر شواهد شود که نیازها و شرایط خاص دختران و خانمها را بهتر مورد توجه قرار دهد.

 

علوم اعصاب و مداخلات رفتاری

 

“استراتژی های تقویت انرژی مبتنی بر علوم عصبی” برای رسیدگی به دو جنبه اصلی افسردگی دنبال می شوند: آنهدونیا (از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش) و نقص / سوگیری های شناختی.

رویکردی تحت عنوان درمان توسط تأثیر مثبت موضوعات مرتبط با انگیزش، دستیابی به پاداش و یادگیری را هدف قرار می دهد. در یک کارآزمایی بالینی اولیه، این روش مزایایی از جمله کاهش علائم افسردگی، افکار خودکشی و استرس را نشان داد.


نقش میکروبیوم

 

شواهد نشان می دهد که میکروبیوم روده – باکتریها و سایر میکروبهای موجود در دستگاه روده – ممکن است در توسعه و پایداری MDD نقش داشته باشد. میکروبیوم در بیمارانی که دارای افسردگی هستند تغییر می یابد و داروهای ضد افسردگی که معمولاً استفاده می شوند میکروبیوم را تحت تأثیر قرار می دهند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی پر از غذاهای ضد التهابی (مانند رژیم مدیترانه ای) ممکن است اپیزود های افسردگی را کوتاه کند.

 

روشهای درمانی مبتنی بر مواد افیونی

 

شواهد قانع کننده حاکی از آن است که سیگنالینگ مواد افیونی غیر طبیعی ممکن است در توسعه MDD اختلال افسردگی اساسی نقش داشته باشد. این ممکن است به توضیح اینکه چرا بسیاری از بیماران به داروهای ضد افسردگی فعلی پاسخ نمی دهند کمک کند.

مکانیسم های افیونی همچنین ممکن است پاسخ های ضد افسردگی سریع به داروی بیهوشی کتامین را ایجاد کنند. استراتژی هایی که یک یا بیشتر از چهار زیرگروه گیرنده مواد افیونی را هدف قرار می دهند، ممکن است رویکردهای جدیدی را برای درمان MDD اختلال افسردگی اساسی و سایر اختلالات مرتبط با استرس باز کنند.

 

فناوری در درمان افسردگی

 

دستگاه های پوشیدنی، سیستم های موقعیت یابی جهانی (GPS) و سایر فناوری ها ممکن است ابزارهای ارزشمندی برای درک تغییرات گسترده در علائم و بیان بیماری (فنوتیپ) MDD ارائه دهند.

به عنوان مثال، دستگاه های GPS یا ردیاب های بدنسازی ممکن است اطلاعات مفیدی را در مورد علائم انزوای اجتماعی، عدم تحرک جسمی و اختلال خواب در اختیار شما قرار دهند. این و سایر رویکردها مانند پردازش زبان طبیعی و ارزیابی لحظه ای بیولوژی می توانند ارزیابی در زمان واقعی تأثیر افسردگی بر زندگی بیماران را به صورت فردی ارائه دهند.

دکتر پیزاگالی اظهار داشت: “درک جدیدی از افسردگی و تأثیر آن بر زندگی بیماران نیاز به توجه جدی و کافی دارد.” “ما امیدواریم که بینش های ارائه شده توسط مقالات ویژه برای کمک به توسعه روشهای درمانی جدید و بهتر، مفید باشد.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

Pizzagalli, D. A. (2020) Special issue: Harnessing Biology and Technology to Develop New Depression Treatments. Harvard Review of Psychiatry.

به این مقاله امتیاز دهید