07136476172 - 09172030360 [email protected]

تاثیر تلویزیون بر مغز کودکان (اخطار!) با هم بشنویم:

تاثیر تلویزیون بر مغز کودکان چیست؟ طبق داده های جدیدی که اخیراً توسط محققان دانشکده پزشکی درکسل در مجله پزشکی JAMA Pediatrics منتشر شده است، نوزادان و کودکان نوپایی که در معرض تماشای تلویزیون یا ویدیو قرار می گیرند، ممکن است احتمال بیشتری برای نشان دادن رفتارهای حسی غیرمعمول داشته باشند. این رفتارها می تواند شامل بی علاقگی و عدم مشارکت در فعالیت ها، جستجوی تحریک شدیدتر در محیط یا احساس غرق شدن در احساسات باشد.

چکیده

مطالعه جدیدی که اخیراً توسط محققان دانشکده پزشکی درکسل منتشر شده است، نشان می دهد که نوزادان و کودکان نوپایی که در معرض تماشای تلویزیون یا ویدیو قرار می گیرند، ممکن است احتمال بیشتری برای نشان دادن رفتارهای حسی غیرمعمول داشته باشند. این رفتارها می تواند شامل بی علاقگی و عدم مشارکت در فعالیت ها، جستجوی تحریک شدیدتر در محیط یا احساس غرق شدن در احساسات باشد.
این یافته ها به شواهد نگران کننده دیگری اضافه می شود که زمان تماشای صفحه نمایش در نوزادان و کودکان نوپا را با مشکلات سلامتی و رشدی مانند تاخیر در زبان، اختلال طیف اوتیسم، مشکلات رفتاری، اختلالات خواب، مشکلات توجه و حل مسئله مرتبط می دانند.
آکادمی طب کودکان آمریکا تماشای صفحه نمایش را برای نوزادان زیر دو سال توصیه نمی کند.  همچنین برای کودکان دو تا پنج ساله، محدودیت زمانی استفاده از رسانه های دیجیتال را به طور معمول حداکثر یک ساعت در روز توصیه می کند.
با توجه به مطالعات موجود باید به خاطر داشته باشید تماشای تلویزیون و ویدیو برای نوزادان و کودکان نوپا مضر است و می تواند منجر به مشکلات سلامتی و رشدی جدی شود، از جمله اختلال پردازش حسی. والدین باید از تماشای صفحه نمایش برای کودکان زیر دو سال جدا خود خودداری کنند و برای کودکان ۲ تا ۵ ساله، محدودیت زمانی استفاده از رسانه های دیجیتال را به یک ساعت در روز محدود کنند.

جزئیات بیشتر: محققان دریافتند کودکانی که تا دو سالگی در معرض تماشای بیشتر تلویزیون قرار گرفته بودند، با احتمال بیشتری در ۳۳ ماهگی رفتارهای غیرمعمول پردازش حسی را از خود نشان می دادند. این رفتارها شامل “جستجوی احساسات” و “اجتناب از احساسات” و همچنین “درک پایین” – یا کندتر پاسخ دادن به محرک ها مانند صدا زدن نامشان بود.

مهارت های پردازش حسی نشان دهنده توانایی بدن برای پاسخ کارآمد و مناسب به اطلاعات و محرک های دریافتی از طریق سیستم های حسی مانند آنچه کودک می شنود، می بیند، لمس می کند و می چشد، است.

این تیم داده های مربوط به تماشای تلویزیون یا گوشی موبایل یا هر صفحه نمایش دیگر توسط نوزادان و کودکان نوپا در ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهگی را از مطالعه ملی کودکان روی ۱۴۰۰۷ کودک (۵۰ درصد پسر) در سراسر کشور در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ جمع آوری کرد.

نتایج پردازش حسی در ۳۳ ماهگی با استفاده از پروفایل حسی کودک نوپا (ITSP) ارزیابی شد. این پرسشنامه توسط والدین/مراقبان تکمیل شد و برای ارائه بینشی در مورد نحوه پردازش آنچه کودکان می بینند، می شنوند و بو می کنند و غیره طراحی شده است.

زیر مقیاس های ITSP الگوهای ثبت پایین، جستجوی احساسات (مانند لمس یا بوییدن بیش از حد اشیاء)، حساسیت حسی (مانند ناراحتی یا عصبانیت بیش از حد در برابر نور و صدا) و اجتناب از احساسات (سعی فعال برای کنترل محیط خود برای اجتناب از مواردی مانند مسواک زدن) را بررسی می کند. کودکان بر اساس اینکه با چه فرکانسی رفتارهای مختلف مرتبط با حس را نشان می دهند، در گروه های “معمول”، “بالا” یا “پایین” قرار می گیرند. نمرات در صورتی “معمول” در نظر گرفته می شدند که در فاصله یک انحراف معیار از میانگین هنجار ITSP قرار می گرفتند.

اندازه گیری های میزان قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش در ۱۲ ماهگی بر اساس پاسخ های مراقب به سوال “آیا فرزند شما تلویزیون تماشا می کند؟ (بله/خیر)” و در ۱۸ و ۲۴ ماهگی بر اساس سوال “در طول ۳۰ روز گذشته، به طور متوسط، فرزند شما چند ساعت در روز تلویزیون تماشا می کرد؟” انجام شد.

نتایج نشان می دهد:

  • در ۱۲ ماهگی، هرگونه قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش در مقایسه با عدم تماشای صفحه نمایش با ۱۰۵ درصد احتمال بیشتر با نشان دادن رفتارهای حسی “بالا” به جای رفتارهای حسی “معمول” در ۳۳ ماهگی همراه بود.
  • در ۱۸ ماهگی، هر ساعت اضافی از زمان تماشای صفحه نمایش در روز با ۲۳ درصد افزایش احتمال نشان دادن رفتارهای حسی “بالا” مرتبط با اجتناب از احساسات و ثبت پایین در آینده همراه بود.
  • در ۲۴ ماهگی، هر ساعت اضافی از زمان تماشای صفحه نمایش در روز با ۲۰ درصد افزایش احتمال “بالا” بودن در جستجوی احساسات، حساسیت حسی و اجتناب از احساسات در ۳۳ ماهگی همراه بود.

محققان این نتایج را بر اساس سن، تولد زودرس، تحصیلات مراقب، نژاد/قومیت و عوامل دیگری مانند اینکه کودک چقدر با مراقب خود بازی می کند یا راه می رود، تنظیم کردند.

این یافته ها  از پیامدهای نگران کننده سلامت و رشدی مرتبط با زمان تماشای صفحه نمایش در نوزادان و کودکان نوپا، از جمله تاخیر در زبان، اختلال طیف اوتیسم، مشکلات رفتاری، مشکل خواب، مشکلات توجه و تأخیر در حل مسئله حمایت می‌کند.

کارن هفلر، سرپرست تیم تحقیق، استادیار روانپزشکی در کالج پزشکی درکسل، می‌گوید: «این ارتباط می‌تواند پیامدهای مهمی برای اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی و اوتیسم داشته باشد، زیرا پردازش حسی غیر معمول در این جمعیت‌ها بسیار شایع‌تر است». رفتارهای تکراری، مانند آنچه در اختلال طیف اوتیسم مشاهده می‌شود، با پردازش حسی غیرمعمول همبستگی زیادی دارد. کار آینده ممکن است تعیین کند که آیا استفاده از صفحه نمایش در اوایل زندگی می‌تواند به ارتباط بیش از حد حسی مغز که در اختلالات طیف اوتیسم، مانند افزایش پاسخ‌های مغز به تحریک حسی دیده می‌شود، دامن بزند. ”

پردازش حسی غیر معمول در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) و ADHD در طیفی از رفتارهای مضر ظاهر می شود. در کودکان مبتلا به ASD، احساس بیشتر یا اجتناب از احساسات، افزایش حساسیت حسی و تحریک پذیری، بیش فعالی، تقلاهای خوردن و خوابیدن و همچنین مشکلات اجتماعی مرتبط است. در کودکان مبتلا به ADHD، پردازش حسی غیر معمول با مشکلات عملکرد اجرایی، اضطراب و کیفیت پایین زندگی مرتبط است.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) پیشنهاد میکند از تماشای صفحه نمایش برای نوزادان زیر 18 تا 24 ماه جلوگیری کنید.همچنین AAP محدودیت زمانی در استفاده از رسانه های دیجیتال را برای کودکان 2 تا 5 ساله توصیه می کند که معمولاً بیش از 1 ساعت در روز نباشد.

با وجود شواهد، بسیاری از کودکان نوپا بیشتر صفحات نمایش را مشاهده می کنند. طبق یک نامه تحقیقاتی در سال 2019 در JAMA Pediatrics، از سال 2014، کودکان 2 ساله و کمتر در ایالات متحده به طور متوسط 3 ساعت و 3 دقیقه در روز از صفحه نمایش استفاده می کردند که این میزان در سال 1997، 1 ساعت و 19 دقیقه در روز بود. بر اساس مطالعه ژوئیه 2015 در مجله تغذیه و رفتار، برخی از والدین خستگی و ناتوانی در نگهداری از کودک را دلیل اصلی استفاده از صفحه نمایش ذکر می کنند.

 

به این مقاله امتیاز دهید