07136476172 - 09172030360 [email protected]

تأثیرات مشاهده شده بر اثر ویروس کورونا بر روی سیستم عصبی از این قبیل بوده است، برخی از آنها سکته مغزی ایجاد کرده اند. دیگران تشنج را تجربه کرده اند. تعداد انگشت شماری از مشکل در بیدار شدن از خواب شکایت داشته اند. موضوع مشترک بین این بیماران COVID-19 است؟ همه اینها به اختلال در سیستم عصبی اشاره دارد.

با ادامه موارد کورونا ویروسی ، متخصصان در مورد ویروس و بیماری ناشی از آن بیشتر می آموزند. و تعداد فزاینده ای از گزارش ها از بیمارستان های سراسر جهان نشان می دهد که در برخی از بیماران، این بیماری می تواند بیش از فقط به ریه ها آسیب برساند. در واقع می تواند به مغز نیز آسیب برساند.

یک مطالعه در JAMA Neurology نشان داد که بیش از 36 درصد از 214 بیمار در ووهان، چین، در طول بیماری COVID-19 خود علائم عصبی را تجربه کردند. سرگیجه و سردرد از شایعترین علائم ذکر شده بود. موارد سکته مغزی و از بین رفتن حس طعم و بو نیز گزارش شده است. سایر گزارش های منتشرشده شیوع بیش از حد معمول در بیماران مبتلا به COVID-19 ابتلا به سندرم گیلین باره را نشان می دهند، یک بیماری که می تواند منجر به فلج موقتی شود، به علاوه مواردی از سردرگمی و اضطراب شدید.

شری چو، استادیار مراقبتهای ویژه، عصب شناسی و جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه پیتزبورگ اظهار می دارد: “در این مرحله فکر می کنم می گویم که می دانیم چیزی” اتفاق می افتد “وقتی COVID-19 و مغز به یکدیگر مربوط می شوند.” اما ما قطعاً به اندازه کافی نمی دانیم. ”

از بزرگترین سؤالاتی که در ذهن او وجود دارد – و ذهن متخصصان در سراسر جهان – این است که چرا و چگونه ویروس کورونا علائم عصبی را در برخی ایجاد می کند. آیا سیستم عصبی را مستقیماً هدف قرار می دهد؟ یا اینکه مغز صرفاً قربانی واکنش بدن به عفونت است؟

“ما باید هر چه سریعتر بتوانیم بفهمیم این مسئله چقدر حاد و بزرگ است، این اتفاق چند بار می افتد و برای چه کسی اتفاق می افتد.”

 

 

ویروس در مقابل سیستم ایمنی بدن

 

یک نظریه که در مجامع علمی و پزشکی رایج است این است که ویروس ممکن است از طریق قسمت بویایی که دقیقاً بالای حفره بینی قرار دارد وارد سیستم عصبی می شود. این می تواند توضیح دهد که چرا بسیاری از مبتلایان به COVID-19 از بین رفتن بو یا طعم و مزه – را که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اخیراً به لیست علائم COVID-19 خود افزودند، تجربه می کنند.

“این یک تئوری قابل قبول به نظر می رسد – به ویژه با توجه به اینکه” ما می دانیم که کورونا ویروس در بینی شما زندگی می کند. ” (آزمایش ویروس اغلب با استفاده از یک سواب بینی انجام می شود.) اما وی افزود: “در حال حاضر هیچ اثری در مورد آن وجود ندارد.”

فرضیه دیگر این است که واکنش بدن به عفونت همان چیزی است که باعث آسیب سیستم عصبی در برخی از افراد مبتلا به COVID-19 می شود. چو توضیح می دهد: “گاهی اوقات وقتی بدن با عفونت مبارزه می کند،” این خود عفونت نیست که به مغز و اعصاب شما آسیب می رساند بلکه پاسخ بدن شما در تلاش برای مقابله با این عفونت است. ” و این پاسخ “تقریباً به اشتباه می تواند به مغز و اعصاب شما نیز آسیب برساند.”

این نوع واکنش منحصر به COVID-19 نیست. ایگور کورالنیک، استاد عصب شناسی دانشکده پزشکی فاینبرگ، دانشگاه نورث وسترن، اذعان می دارد: هنگامی که بدن با ویروس ایجاد کننده آنفولانزا هم مبارزه می کند، به عنوان مثال، پاسخ ایمنی می تواند باعث سرگیجه و سردرد شود. سردرد یکی دیگر از علائم عصبی احتمالی COVID-19 است که توسط CDC ذکر شده است.

از آنجا که مشکل تنفسی در بین افراد دارای موارد متوسط ​​تا شدید COVID-19 شایع است، Koralnik به احتمال وجود یک عفونت اولیه در ساقه مغز – به ویژه بخشی که مراکز تنفسی را کنترل می کند، اشاره می کند. Koralnik، عفونت در این قسمت از سیستم عصبی “در صورت بروز این بیماری، می تواند نارسایی تنفسی بیمار را بدتر کند.”

وی می افزاید: بنابراین مشخص نیست که آیا این ویروس مستقیماً باعث مشکل در سیستم عصبی می شود یا اینکه در نتیجه التهاب سیستمیک است.

متخصصان تصور می کنند، “آسیب دیدگی به مغز و سیستم عصبی همچنین می تواند نتیجه یک اثر آبشاری از دست دادن اکسیژن در ریه های آسیب دیده باشد که منجر به نارسایی چند سیستمی می شود. “

برای اطلاعات  بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

aarp.org

به این مقاله امتیاز دهید