07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

براساس تحقیق منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، نوجوانانی که با معلمان خود روابط خوب و حمایتی دارند، از سلامت بالاتری برخوردار هستند.

 

شاید تعجب آور باشد، اگرچه رابطه دوستی برای نوجوانان مهم است، اما این مطالعه ارتباطی بین روابط خوب بین همسالان و سلامت دانش آموزان در بزرگسالی پیدا نکرد.

“این تحقیق نشان می دهد که بهبود روابط دانش آموزان با معلمان می تواند تأثیرات مهم، مثبت و طولانی مدت داشته باشد. همچنین می تواند در طولانی مدت پیامدهای مهمی در سلامتی داشته باشد.”

تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که روابط اجتماعی نوجوانان ممکن است با نتایج سلامتی در بزرگسالی مرتبط باشد – شاید به این دلیل که روابط نامناسب می تواند منجر به استرس مزمن شود، که به نوبه خود خطر مشکلات سلامتی فرد را در طول عمر افزایش دهد. با این حال، مشخص نیست که آیا رابطه بین روابط نوجوانان و سلامت مادام العمر علیتی است یا خیر – شاید عوامل دیگری، از جمله زمینه های مختلف خانوادگی، هم به مشکلات روابط در نوجوانی و هم به ضعف سلامتی در بزرگسالی کمک کنند.

همچنین، بیشتر تحقیقات به جای روابط آنها با معلمان، بر روابط نوجوانان با همسالان خود متمرکز شده است.

برای بررسی بیشتر، محققان داده های مربوط به تقریباً 20،000 شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کردندکه شرکت کنندگان را به مدت 13 سال، از کلاس هفتم تا اوایل بزرگسالی دنبال می کرد.

شرکت کنندگان شامل بیش از 3400 جفت خواهر و برادر بودند. در زمان نوجوانی، شرکت کنندگان به سؤالاتی از جمله “چند بار در معاشرت با دانش آموزان دیگر مشکلی داشتید”

“چقدر موافق هستید که دوستان به شما اهمیت دهند؟”

“چند بار در معاشرت با معلمان خود مشکل داشته اید؟”

و “چقدر موافق هستید که معلمان به شما اهمیت دهند؟” در بزرگسالی، از شرکت کنندگان در مورد سلامت جسمی و روانی آنها سال می شد. محققان همچنین اقدامات سلامتی جسمی مانند فشار خون و شاخص توده بدن را انجام دادند.

همانطور که انتظار می رفت، شرکت کنندگانی که در مدرسه راهنمایی و دبیرستان روابط بهتری با همسالان و معلمان خود گزارش کرده بودند، در اواسط 20 سالگی نیز از سلامت جسمی و روانشناختی بهتری خبر دادند.

نتایج نشان می دهد که روابط معلمان حتی از آنچه قبلاً درک شده بود نیز مهمتر است و طبق گفته محققان، مدارس باید در آموزش معلمان در مورد چگونگی ایجاد روابط گرم و پشتیبانی با دانش آموزان خود سرمایه گذاری کنند. “این چیزی نیست که بیشتر معلمان آموزش های زیادی در آن دیده باشند، اما باید وجود داشته باشد.”

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Jinho Kim. The quality of social relationships in schools and adult health: Differential effects of student–student versus student–teacher relationships.School Psychology, 2020; DOI: 10.1037/spq0000373

به این مقاله امتیاز دهید