07136476172 - 09172030360 [email protected]

ویروس کرونا، ویروس تازه کشف شده ای که باعث بیماری تنفسی و ابتلا به بیماری کوید در سراسر دنیا شد. از آغاز همه گیری کرونا، اطلاعات زیادی به آموخته های قبلی ما افزوده شده است. با این حال، هنوز ناشناخته های زیادی در مورد آن وجود دارد. یکی از این ناشناخته ها اثر طولانی مدت ویروس کرونا بر بدن و مغز ما است. تحقیقات جدید ارتباط بین کرونا و مشکلات شناختی مداوم از جمله الزایمر را نشان می دهد.

از جمله این مشکلات می توان به تسریع آسیب شناسی و علائم بیماری آلزایمر اشاره کرد. یافته ها نشان می دهد که کرونا در  بیماران ممکن است علائم و آسیب شناسی مربوط به آلزایمر را تسریع کند. با این حال، تحقیقات طولی بیشتری برای بررسی چگونگی تأثیر این نشانگرهای زیستی بر عملکرد شناختی در افرادی که در درازمدت به کرونا مبتلا شده اند، مورد نیاز است.

عفونت ناشی از بیماری کرونا با افزایش نشانگرهای زیستی آلزایمر در خون همراه بود

برخی نشانگرهای بیولوژیکی در خون-از جمله محتوی پروتئینی تائو (t-tau)، نور نوروفیلامنت (NfL)، پروتئین اسید فیبریلاری گلیال (GFAP)، هیدرولاز L1 Ubiquitin کربوکسیل ترمینال (UCH-L1) و گونه های آمیلوئید بتا (Aβ40 ،Aβ42) ) و tau فسفریله شده   (pTau-181)- که شاخص های آسیب در مغز، التهاب عصبی و بیماری آلزایمر هستند، در بیماران مبتلا به کرونا بیشتر بود.

منبع:

https://www.alz.org/aaic/releases_2021/covid-19-cognitive-impact.asp

آیا بیماری کرونا باعث می شود زودتر به آلزایمر مبتلا شویم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.danabrain.ir مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید