07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

یکی از بزرگترین موانع برای درمان بیماری پارکینسون این واقعیت است که این اختلال علت شناخته شده ای ندارد ، به این معنی که وجود آن تا زمانی که علائم شروع نشوند، تشخیص داده نمی شود. با این وجود، با توجه به تحقیقات جدید، یک علامت هشدار دهنده کلیدی اولیه شناسایی شده است که می تواند به پزشکان اجازه دهد تا کسانی که در معرض خطر بیماری پارکینسون هستند را تا 20 سال قبل از آنکه اثرات آن را احساس کنند، شناسایی کنند.

کاهش سروتونین مغز

 

افرادی که از پارکینسون رنج می برند، یک پروتئین به نام α-سینوکلین در مغز آن ها ایجاد می شود. تقریبا غیرممکن است که پیش بینی شود آیا این انباشتن پروتئین توسعه خواهد یافت یا خیر. اگر چه تعداد کمی از مردم در واقع دارای جهش ژنتیکی هستند که آنها را بسیار به این موضوع حساس می کند.

محققان توانستند 14 نفر را با جهش مرتبط با ژن SNCA ردیابی کنند، که اعتقاد بر این است که ریشه آن در پلوپونز در یونان است و بعدا به قسمت های ایتالیا منتقل یافته است. از اینها، هفت نفر از علائم فیزیکی پارکینسون رنج می برند، در حالی که هفت نفر دیگرهنوز علائم بیماری را نشان نداده اند.

 نویسندگان مطالعه توضیح دادند که چگونه با استفاده از یک روش توموگرافی انتشار پوزیترون برای اسکن مغز این 14 شرکت کننده را با 65 بیمار مبتلا به پارکینسون که جهش ژنتیکی ندارند و همچنین 25 نفرسالم و بدون علائم بیماری را مقایسه کردند.

بیشتر علائم بیماری پارکینسون مانند کاهش مهارت های حرکتی و عملکرد شناختی همراه با کمبود انتقال دهنده عصبی دوپامین  هستند، اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که سروتونین در مغز  نیز می تواند درگیر باشد.

کاهش در ناحیه آبی / سیاه، از دست دادن نورون های سروتونین در افرادی که مستعد ابتلا به بیماری پارکینسون هستند و یا مبتلا به آن هستند، است.

اسکن ها نشان داد که از بین رفتن نورون های دوپامین و سروتونین در تمام بیماران مبتلا به پارکینسون دیده می شد، صرف نظر از اینکه آیا آنها دارای جهش در ژن SNCA بودند یا خیر. با این حال، حاملان جهش که هیچ نشانه ای از خود نشان ندادند، کمبود نورون های سروتونین را در بسیاری از مناطق مغز نشان می دادند، و در عین حال نورون های دوپامینی آن ها از بین نرفته بودند.

در مقایسه با شرکت کنندگان سالم، افرادی که حامل این ژن بودند، اما علائم پارکینسون را نشان ندادند تا 34 درصد از سلول های تولید کننده سروتونین خود را، 15 تا 20 سال قبل از اینکه انتظار می رفت علائم مربوط به پارکینسون را تجربه کنند، از دست داده بودند.

با توجه به این کشف، نویسنده اصلی Marios Politis از کالج لندن گفت: “بیماری پارکینسون به طور سنتی به دلیل آسیب در سیستم دوپامین شناخته شده است، اما ما نشان می دهیم که تغییرات در سیستم سروتونین قبل از اختلال در عملکرد سیستم دوپامین رخ می دهد. نتایج ما نشان می دهد که تشخیص زودهنگام تغییرات در سیستم های سروتونین می تواند در درازمدت به توسعه درمان های جدید کمک کند تا پیشرفت بیماری پارکینسون را کند کند و در نهایت از وقوع آن جلوگیری کند. “

 

 

تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون با استفاده از ضبط صدا 

در مطالعه ای که اخیرا انجام شده است، روش های تشخیص زودهنگام پارکینسون با استفاده از داده های صوتی را مورد بررسی قرار می دهد. گزارش شده است که بیش از 90٪ بیماران پارکینسونی دارای اختلالات صوتی هستند.در بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون صدای بیمار بسیار غیر طبیعی است وانحراف و نوسانات اضافی وجود دارد. گاهی اوقات حتی بیماران نمیتوانند صدای صوتی صحیحی را تولید کنند. تشخیص پارکینسون با استفاده از داده های صوتی بالینی، بسیار قابل اعتماد، آسان و اقتصادی است. انواع مختلفی از ضبط صدا برای تشخیص PD استفاده شده است. کارهای قبلی نشان می دهد که استفاده از انواع مختلف نمونه در هر سوژه، دقت تشخیص PD را افزایش می دهد. در این مقاله، این روش تشخیص مورد تایید قرار می گیرد و نتایج تجربی نشان می دهند که روش پیشنهادی از لحاظ دقت تشخیص PD در انواع مختلف داده های صوتی، از سطح بالایی از دقت برخوردار است.

 

 
به این مقاله امتیاز دهید