07136476172 - 09172030360 [email protected]

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یک بیماری مزمن التهابی ریه است که با انسداد جریان هوا مشخص می شود.  و تنفس داخل و خارج ریه ها را مختل می کند.  COPD شامل آمفیزم است که با آسیب به بافت ریه مشخص می شود. و برونشیت مزمن که شامل یک سرفه مداوم و تولید کننده مخاط می شود. بسیاری از افرادی که COPD دارند از هر دو رنج می برند.

COPD تقریباً 16 میلیون نفر را در ایالات متحده مبتلا می کند و سومین علت شایع مرگ و میر ناشی از بیماری است. سیگار کشیدن علت اصلی COPD است و سابقه مصرف سیگار در 75٪ موارد COPD ذکر شده است. مواجهه غیر مستقیم با سایر آلاینده ها و به ندرت شرایط ژنتیکی نیز می تواند خطر ابتلا به COPD را افزایش دهد. COPD یک اختلال پیشرونده است.  به این معنی که با گذشت زمان بدتر می شود. و منجر به تنگی نفس،  خس خس سینه،  سفت شدن قفسه سینه،  سرفه مداوم و حساسیت به عفونت هایی مانند ذات الریه می شود.

آیا مشکلات تنفسی ناشی از COPD می تواند بر خواب تأثیر بگذارد؟

مشکلات خواب در کسانی که از COPD رنج می برند شایع است. افرادی که به دلیل COP به سختی نفس می کشند ممکن است بیدار شوند. و در طول شب در خوابیدن یا خوابیدن مشکل  داشته باشند. به طور کلی زمان خواب و کیفیت خواب نیز ممکن است رخ دهد.

علاوه بر علائمCOPD،  برخی از داروهایی که برای درمان COPD استفاده می شوند می توانند مشکلات خواب را بدتر کنند. داروهایی مانند تئوفیلین علائم قفسه سینه را در بیماران COPD بهبود می بخشد اما کیفیت خواب را برای برخی کاهش می دهد.

افراد مبتلا به COPD همچنین می توانند اشباع اکسیژن (هیپوکسمی) یا کاهش سطح اکسیژن در خون را تجربه کنند. بیماری مزمن انسدادی ریه شدید اغلب با هیپوکسمی در طول روز مشخص می شود. و هیپوکسمی بدتر در روز با قسمت های بیشتر هیپوکسمی در طول خواب ارتباط دارد. هیپوکسمی به ویژه روی حرکت سریع چشم در مرحلهREM،  مرحله ای از خواب که رویاها روی می دهند،  تأثیر می گذارد.

هنگامی که افراد مبتلا به COP دچار اختلال در خواب می شوند و خواب کافی ندارند،  دچار کم خوابی می شوند. کم خوابی بر تمرکز،  حافظه،  قضاوت و خلق و خو تأثیر منفی می گذارد و باعث می شود در طول روز احساس خستگی زیادی کنید.

چرا نمی توانم شب ها نفس بکشم؟

بیش از 75 درصد از افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه علائم شبانه و مشکل در خواب را گزارش می کنند.  افراد مبتلا به اختلالات ریوی معمولاً گزارش می دهند که هنگام خوابیدن تنفس دشوارتر است.  بنابراین بیماران مبتلا به COPD ممکن است متوجه شوند علائم آنها هنگام خوابیدن بدتر می شود.

خس خس سینه و سرفه می تواند به وضوح خوابیدن را دشوار کند.  برخی از بیماران COPD سعی می کنند در حالت نشسته روی صندلی بخوابند. و اگرچه حالت نشسته ممکن است علائم قفسه سینه را برطرف کند،  اما خوابیدن را نیز دشوارتر می کند. به این ترتیب،  بیماران COPD ممکن است از بی خوابی رنج ببرند زیرا در تلاش برای یافتن موقعیت راحت خواب بیدار هستند.

آیا اختلالات خواب در افراد مبتلا به COPD شایع است؟

اختلالات تنفسی مرتبط با خواب بر الگوهای تنفسی و سطح اکسیژن خون در طول خواب تأثیر می گذارد. تنفس اختلال در خواب در بیماران COPD توسط تعدادی از مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است.  اگرچه نتایج متفاوتی در مورد تعداد بیمارانی که هر دو را تجربه می کنند ارائه شده است.

COPD  اغلب با آپنه انسدادی خواب (OSA) همزمان می شود.  وضعیتی که با شکاف در تنفس در هنگام خواب مشخص می شود. آپنه خواب باعث بیداری های مکرر و ناگهانی شبانه و همچنین کاهش سطح اکسیژن خون می شود. که با افزایش سطح دی اکسید کربن همراه است. سندرم همپوشانی همزمان COPD و OSA شناخته می شود که با کاهش شدید اکسیژن خون در طول شب همراه است.

چگونه می توانم بفهمم که دچار اختلال خواب و COPD هستم؟

تشخیص سندرم همپوشانی از تشخیصهای جداگانه COPD یا تنفس مختل در خواب (SDB) به دلیل تعداد علائم مشترک می تواند مشکل باشد. این علائم شامل کاهش کیفیت خواب،  نفس نفس زدن و خفگی،  سردرد هنگام بیدار شدن و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز است. با این حال،  متخصصان ویژگی های خاصی را در بیماران COPD که از SDB رنج می برند،  شناسایی کرده اند.

وجود هر یک از علائم زیر ممکن است پزشکان را مجبور به ارزیابی مشکلات خواب بیماران COPD با آزمایش خواب کند:

  • خروپف کردن،  نفس کشیدن یا خفگی در طول شب
  • سردرد صبحگاهی
  • خوابآلودگی مفرط در طول روز
  • چاقی
  • کاهش اشباع اکسیژن در طول روز (هیپوکسمی)
  • افزایش اشباع دی اکسید کربن در طول روز (هایپرکاپنی)
  • فشار خون ریوی
  • نارسایی قلب راست
  • پلی سیتمی (غلظت بالای گلبول های قرمز در خون شما)
  • استفاده از داروهای افیونی/خواب آور
  • سابقه دیابت نوع 2،  نارسایی قلبی یا سکته مغزی

علاوه بر این،  متخصصان توجه می کنند که علائم شبانه در بیماران COPD ممکن است توسط پزشکان نادیده گرفته شود.  این امر نشان می دهد سندرم همپوشانی شایع تر از چیزی است که در حال حاضر شناخته شده است. بنابراین،  برای افراد مبتلا به COPD مهم است که علائم شبانه را به ارائه دهندگان خود گزارش دهند. و بپرسند که آیا برنامه ریزی یک آزمایش خواب توصیه می شود.

چگونه با COPD بخوابم؟

خوابیدن با COPD می تواند سخت باشد،  به ویژه هنگامی که علائم در شب بدتر می شوند. رفلاکس معده (GERD)،  که اغلب بیماران COPD را درگیر می کند،  می تواند هنگام دراز کشیدن شعله ور شود. شما ممکن است سعی کنید در حالت کمی عمودی بخوابید. تکان دادن سر شما می تواند علائم قفسه سینه را تسکین داده و به شما احساس راحتی بیشتری دهد.

بیماران COPD ممکن است موانع بیشتری برای داشتن خواب خوب داشته باشند.  رعایت عادات بهداشتی خوب خواب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای به حداکثر رساندن کیفیت خواب،  این نکات را رعایت کنید:

  • چرت زدن را به کمتر از 30 دقیقه محدود کنید و از چرت زدن در اواخر بعد از ظهر اجتناب کنید. یک چرت کوتاه می تواند انرژی را به شما بازگرداند.  اما یک چرت طولانی یا یک چرت دیر هنگام می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد.
  • از خوردن و آشامیدن در اواخر روز خودداری کنید. شما می خواهید به بدن خود فرصت دهید تا هضم شود و از بیدار شدن در طول شب اجتناب شود.
  • حرکت کنید! مطمئن شوید که حداقل فعالیت بدنی متوسطی انجام می دهید.
  • وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. تلفن،  رایانه و رایانه لوحی را حداقل 30 دقیقه قبل از خواب قطع کنید.
  • ترک سیگار! به خصوص اگر از COPD رنج می برید.  ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید.

آیا درمان هایی برای خواب مبتلا به COPD وجود دارد؟

بله،  درمان هایی برای علائم COPD وجود دارد که بر خواب تأثیر منفی می گذارد یا با تنفس اختلال خواب همپوشانی دارد. کارشناسان توصیه می کنند که اهداف اولیه درمان سندرم همپوشانی کاهش هیپوکسمی (اکسیژن کم خون) و هایپرکاپنی (دی اکسید کربن خون بالا) در هنگام خواب است .

فشار مداوم مثبت راههای هوایی (CPAP) دستگاهی است که به باز نگه داشتن راههای هوایی با پمپاژ هوا کمک می کند. دستگاه CPAP اولین خط درمان بیماران COPD با OSA متوسط ​​تا شدید است. اکسیژن درمانی اضافی برای کسانی که هیپوکسمی شدید در طول روز را تجربه می کنند توصیه می شود.

همچنین ممکن است از داروها برای درمان علائم قفسه سینه و علائم خواب در بیماران COPD استفاده شود. بررسی همه داروها با ارائه دهنده مهم است.  زیرا آنها در نظر خواهند گرفت که کدام داروها ممکن است تأثیر مثبت یا منفی بر خواب شما داشته باشند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

بهترین روش های کاهش استرس قبل از خواب

بهترین روش های کاهش استرس قبل از خواب

 

به این مقاله امتیاز دهید