07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلالات سلامت روان یک مشکل رو به رشد در ایران است. مشکلی که با همه‌گیری کرونا بدتر شده است. مراقبت از سلامت روان و دانستن اینکه چگونه از دیگران حمایت کنید، در این برهه مهم تر از هر زمان دیگری است.
حفظ سلامت روان زمانی است که بتوانیم با عوامل استرس زای زندگی روزمره خود کنار بیاییم. در روابط عاشقانه خود رفتار مناسب داشته باشیم. به جامعه خود کمک کنیم و در جهت اهداف خود تلاش کنیم.

چرا افراد سلامت روان خود را نادیده میگیرند؟

شرمندگی. خجالت و ترس. اغلب اوقات، این احساسات افراد را از در میان گذاشتن نگرانی های مربوط به سلامت روان خود با متخصص سلامت روان باز می دارد.

اما داشتن یک زندگی کامل و پربار به چیزی بیش از آنچه شما به عنوان سلامت جسمانی می شناسید بستگی دارد. سلامت روان به همان اندازه اهمیت دارد. متأسفانه، بیماری روانی هنوز در جامعه ما با انگ زدن همراه است.

پیام من برای شما این است: اگر علائم بیماری روانی را دارید به متخصص سلامت روان بگویید. چه با مسائل رایجی مانند اضطراب یا افسردگی یا شرایط نادرتر مانند اسکیزوفرنی مواجه باشید، پزشک می‌تواند به شما در ایجاد یک برنامه مراقبتی کمک کند یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

با راستگو بودن شروع کنید. مرکز سلامت مغز دانا مکانی امن برای به اشتراک گذاشتن ترس هایتان است و دلایل زیادی برای جدی گرفتن سلامت روان وجود دارد.

1. اختلال روانی شایع تر از چیزی است که فکر می کنید

اگرچه شدت اختلالات متفاوت است، اما از هر شش نفر یک نفر در هر سال از نوعی بیماری روانی رنج می برد. متأسفانه، بسیاری از افراد به دنبال کمک نیستند.

2. اختلال روانی بر سلامت جسمانی شما تأثیر می گذارد

شاید سلامت روان را چیزی جدا از سلامت جسمانی بدانید. اما مغز شما بخشی از بدن شماست. بیماری روانی علت اصلی بسیاری از علائم جسمی است. به عنوان مثال، اگر از بی خوابی، تپش قلب یا خستگی رنج می برید، پزشک می خواهد افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات روانی را به عنوان یک علت بالقوه رد کند. برای برجسته کردن شدت این امر، انجمن قلب آمریکا در سال‌های اخیر بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن توصیه می‌کرد که افسردگی یک عامل خطرساز برای پیامدهای ناگوار در بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری در نظر گرفته شود.

مشکلات روان تنی -قسمت اول : درد های جسمانی بدون توضیح

3. بیماری ها یا جراحات می توانند خطر ابتلای شما به اختلالات روانی را افزایش دهند

همانطور که بیماری روانی می تواند علائمی را در سراسر بدن شما ایجاد کند، سایر شرایط نیز می توانند خطر ابتلا به بیماری روانی را افزایش دهند. این در مورد بیماری های مزمن مانند سرطان، مولتیپل اسکلروزیس، دیابت، سکته مغزی، صرع، پارکینسون و غیره صادق است. همچنین در مورد تروما، مانند صدمات سر نیز صدق می کند. خبر خوب: امروزه محققان هر چه بیشتر از این ارتباطات آگاه می شوند و در صورتی که تحت نظارت و درمان مناسب باشید میتوان آن را مدیریت کرد.

4. تشخیص زودهنگام تفاوت ایجاد می کند

مانند بسیاری از بیماری ها، تشخیص زودهنگام معمولاً به نتایج بهتری منجر می شود. دریافت کمکی که نیاز دارید می تواند به شما در جلوگیری از بدتر شدن علائم بیماری روانی کمک کند. از سوی دیگر، درمان می تواند به شما کمک کند از اثرات منفی این علائم بر زندگی شما اجتناب کنید. از مشکل در روابط گرفته تا مشکل در مدیریت کار و امور مالی.

این مطلب را از دست ندهید:

از کجا بفهمیم علائم بیماری‌ های روانی را داریم؟

5. بر سایر افراد خانواده و اطرافیان نیز تاثیر می گذارد

سابقه سلامت خانوادگی شما به پیش بینی خطر ابتلا به بیماری روانی کمک می کند. از آنجایی که بیماری روانی می تواند در خانواده ها ایجاد شود، مطمئن شوید که در پرسشنامه ارزیابی اولیه آن را همراه با اطلاعاتی در مورد بیماری قلبی، سرطان و سایر شرایط درج کنید.

چگونه روز جهانی سلامت روان را گرامی بداریم

مراقبت از خود را تمرین کنید

تغییرات زیادی وجود دارد که می توانید در زندگی خود ایجاد کنید که می تواند پس از روز جهانی بهداشت روان ادامه یابد. ایجاد یک برنامه خواب منظم، تنظیم رژیم غذایی با گزینه های سالم تر، و فعالیت بدنی و پیاده روی طولانی تنها برخی از گزینه ها هستند. هدف از خودمراقبتی درک نیازهای خاص شماست. زمانی را پیدا کنید که از خود بپرسید چه می خواهید و به دنبال آن بروید.

رژیم غذایی، ورزش و خواب: سه رکن اصلی سلامت روان

مطالب جدید را دنبال کنید

مطالب و اخبار علمی جدید پیرامون سلامت روان هر روز به طور رایگان در سایت سلامت مغز دانا قابل دسترسی است. و حتی اگر مطالبی مستقیماً با مشکلات شما مرتبط نباشد، باز هم می‌توانید از آن چیزهایی بیاموزید. کمی وقت بگذارید و در مورد موضوعاتی که برای سلامت روانتان مهم است تحقیق کنید. آگاهی فراتر از خودتان است و می تواند ابزارهای مناسبی را برای درک بهتر دیگران در اختیار شما قرار دهد.

5 واقعیت شگفت انگیز در مورد سلامت روان

روح نامقدس

در فرهنگ های خاصی اعتقاد بر این است که مشکلات سلامت روان ناشی از داشتن روح است.

اعداد جهانی

در سطح جهان، از هر چهار نفر یک نفر در زندگی خود به مراقبت های بهداشت روان نیاز دارد.

افسردگی جوانان

افسردگی در میان جوانان از سال 2012 از 5.9 درصد به 8.2 درصد رسیده است.

محدودیت ها

اکثر آمریکایی ها به درمان مناسب سلامت روان دسترسی ندارند.

چرا روز جهانی سلامت روان مهم است؟

مشکل را شناسایی کنید

ایده ذهن یک مفهوم انتزاعی است و روز جهانی سلامت روان به ما اجازه می دهد تا در مورد افکار خود فکر کنیم. ما فراتر از ادراکات منسوخ در حال تکامل هستیم و انگ سلامت روان را رها می کنیم تا بتوانیم به درستی آن را تشخیص دهیم و از خود مراقبت کنیم. با برداشتن بار و ترس از مسائل مربوط به سلامت روان، نبرد به طور قابل توجهی آسان تر می شود.

درد خود را به اشتراک بگذارید

این روز به شما یادآوری می‌کند که هر آنچه را که می‌گذرانید، تنها نیستید. اغلب ما فکر می کنیم که تنها کسانی هستیم که با زمان سختی روبرو هستیم. این نشاط آور است که بدانید افراد دیگر آن را پشت سر گذاشته اند و به بهبودی رسیده اند. به شما یادآوری می کند که می توانید بر درد خود غلبه کنید.

درمان مناسب

همانطور که درک ما از سلامت روان بیشتر می شود، توانایی ما برای جستجوی درمان مناسب نیز افزایش می یابد. با درمانگر مناسب و داروهای لازم، می توانید کارآمدتر عمل کنید. هرچه بیشتر پذیرای درمان باشیم و بودجه بیشتری برای تحقیقات و مراقبت های سلامت روان صرف شود، تأثیر گذاری بیشتر خواهد بود.

حرف آخر

از کمک گرفتن دریغ نکنید و بدانید سلامت روان شما مهم ترین چیز است. در انستیتو سلامت مغز دانا مفتخریم با ارائه تکنیک‌های علمی به بهبود عملکرد مغز شما کمک کنیم.مغز ما تا حد زیادی تعیین می کند که چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و چگونه رفتار می‌کنیم. برنامه های جامع ما می تواند به شما کمک کند تا سلامت روان خود را ارتقا بخشید. اگر می‌خواهید درباره روش‌هایی که می‌توانید مغز خود را به سلامت بهینه برگردانید، بیشتر بدانید، با ما تماس بگیرید.

 

به این مقاله امتیاز دهید