07136476172 - 09172030360 [email protected]

همه گهگاه دچار سردرد می شوند. بیشتر سردردها خود به خود یا با کمک مسکن های بدون نسخه (OTC) از بین می روند. با این حال، برخی از افراد اغلب سردرد می‌گیرند و درد زیادی را تجربه می‌کنند و برای آن‌ها، مسکن‌های بدون نسخه و حتی داروهای تجویزی ممکن است باعث تسکین سر درد نشوند. اگر شما یکی از این افراد هستید، ممکن است از مراجعه به دکتر متخصص سردرد شیراز بهره مند شوید.

متخصص سردرد پزشکی است که در تشخیص و درمان اختلالات سردرد تخصص دارد. و اگر سردردهای شدید، ناتوان کننده و مقاوم به درمان دارید، مراجعه به متخصص مغز و اعصاب یا سایر متخصصان سردرد ممکن است برای تسکین شما مفید باشد.

در اینجا آنچه باید در مورد سردرد بدانید، تعیین زمان مراجعه به متخصص، متخصص سردرد و انواع پزشکانی که در زمینه اختلالات سردرد تخصص دارند، آورده شده است.

تعریف سردرد

سردرد نشانه درد در سر، صورت و/یا گردن است. شایع ترین نوع سردرد یک اختلال سردرد اولیه زمینه ای است، به این معنی که هیچ شرایط دیگری در ایجاد سردرد وجود ندارد. شایع ترین آنها میگرن، سردرد تنشی و سردرد خوشه ای هستند.

میگرن

میگرن یک اختلال سردرد عودکننده است که شدت آن از متوسط تا شدید متغیر است. این سردردها معمولاً نیمی از سر را تحت تأثیر قرار می دهند، اغلب به صورت ضربان دار توصیف می شوند و می توانند از چند ساعت تا چند روز در یک زمان ادامه داشته باشند.

علائم دیگر میگرن می تواند شامل تهوع و استفراغ و همچنین حساسیت به نور، صدا و بو باشد. فعالیت میگرن را بدتر می کند و حداقل یک سوم از افراد مبتلا به میگرن نوعی از اورا یا هاله را تجربه می کنند – دوره کوتاهی از اختلال بینایی که نشان دهنده شروع میگرن است. انواع دیگر هاله ها شامل بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن است.

در این مطلب درباره اورا یا هاله بیشتر بدانید: هاله میگرن یا اورا چیست؟ دنیای عجیب هاله های میگرنی و اسکوتوما

سردرد تنشی

سردردهای تنشی – که گاهی سردردهای استرسی نامیده می‌شوند – در قسمت پایینی پشت سر، گردن و سایر گروه‌های ماهیچه‌ای در دو طرف سر ظاهر می‌شوند. بسیاری از مردم این تجربه را به این صورت توصیف می کنند که احساس می کنند یک “بند دور سر خود دارند”. درد چشم نیز با سردردهای تنشی رایج است. تا 80 درصد از جمعیت بزرگسالان سردرد تنشی را تجربه می کنند.

سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای سردردهای شدید دردناکی هستند. این سردردها به صورت خوشه‌ای رخ می‌دهند، به این معنی که فرد چرخه‌هایی از حملات سردرد و دوره‌های بدون سردرد را تجربه می‌کند. هر سردرد خوشه ای بین 30 تا 90 دقیقه در هر بار طول می کشد و می تواند چندین بار در روز رخ دهد. این دوره‌های خوشه‌ای می‌توانند از دو هفته تا سه ماه یا بیشتر طول بکشند. همچنین ممکن است این سردردها به مرحله بهبودی بروند، به این معنی که برای مدت طولانی ناپدید می‌شوند – برای ماه‌ها یا سال‌ها. این سردردها می توانند شما را در شب نیز بیدار کنند.

به طور کلی، سردرد سیگنالی از بدن شما است که تعادل یا هموستاز بدن شما از بین رفته است.

برخی از رایج ترین دلایل سردرد عبارتند از:

  • کم آبی بدن
  • خستگی
  • کمبود خواب
  • فشار
  • سروصدا های بلند
  • اثرات داروها یا داروهای تفریحی
  • عفونت های ویروسی، از جمله سرماخوردگی
  • آسیب سر
  • مشکلات دندان
  • مشکلات سینوسی

سردردهای مکرر بر زندگی روزمره فرد چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفه ای تأثیر می گذارد. سردرد همچنین می‌تواند یکی از علائم رایج اضطراب و افسردگی باشد.

درمان طبی سردردهای مکرر به علت اصلی آنها بستگی دارد. ممکن است شامل داروهای ضد درد باشد، اما ترکیبی از اجتناب از محرک ها و مصرف داروهای پیشگیرانه رایج ترین و بهترین شکل درمان است.

چه کسانی باید به دکتر متخصص سردرد شیراز مراجعه کنند؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تا 4 درصد از جمعیت جهان 15 روز یا بیشتر در ماه سردرد را تجربه می کنند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که سردردهای شما با زندگی، کار یا رفتن به مدرسه تداخل داشته باشد.

دلایل دیگر برای مراجعه به دکتر متخصص سردرد شیراز عبارتند از:

  • شما اغلب مسکن های بدون نسخه مصرف می کنید.
  • متوجه شدید سردردتان بدتر می شود.
  • شما نگران مصرف بیش از حد دارو هستید.
  • شما برای سردرد شدید به اورژانس بیمارستان رفته اید.
  • علائم عصبی همراه با سردرد، از جمله حساسیت به نور و صدا، تغییرات بینایی، یا ضعف و بی حسی را تجربه می کنید.
  • در سن بالای 50 سالگی سردرد را تجربه می کنید.
  • سردردهایی را تجربه می کنید که شما را از خواب بیدار می کند یا بعد از بیدار شدن وجود دارد.
  • سردرد همراه با تب یا کاهش وزن را تجربه می کنید.

سردرد چگونه درمان می شود

یک دکتر متخصص سردرد می تواند علائم شما را بررسی کند، علل احتمالی سردرد را تعیین کند و یک برنامه دقیق برای کمک به مدیریت محرک ها، درمان درد و بهبود کیفیت زندگی شما تنظیم کند. و بله، مراجعه به پزشک خودتان مفید است، اما یک دکتر متخصص سردرد درک بسیار عمیق تری از سردرد دارد و ممکن است روش های تشخیص بهتر و درمان های جدیدتر داشته باشد.

انواع دکتر متخصص سردرد

متخصص سردرد، پزشکی است که تخصصش درمان سردرد است و برای درک فرآیندهای علمی سردرد آموزش دیده است. بسیاری از متخصصان سردرد توسط شورای متحد فوق تخصص های مغز و اعصاب تایید شده اند، اما هر متخصص سردرد این گواهی را ندارد یا به آن نیاز ندارد.

پزشکانی که بر درمان سردرد تمرکز می کنند عبارتند از متخصصان مغز و اعصاب، پزشکان مدیریت درد و سایر متخصصان. بسیاری از متخصصان سردرد در کلینیک هایی کار می کنند که به درمان افراد مبتلا به اختلالات سردرد اختصاص دارند.

پزشک متخصص در سردرد می‌تواند تعدادی از بیماری‌ها از جمله میگرن، سردرد خوشه‌ای، سردرد سینوسی، سردرد تنشی و درد صورت را درمان کند. آنها همچنین ممکن است سردردهای اولیه – که در آن درد سر مشکل اصلی است – و سردردهای ثانویه، که در آن سردرد نشانه بیماری دیگری است را درمان کنند.

متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب در رشته اعصاب، شاخه ای از علم که با مطالعه و درمان اختلالات سیستم عصبی مرتبط است، تخصص دارد. متخصصان مغز و اعصاب در تشخیص و درمان اختلالات مغز، نخاع، و اعصاب و عضلات در سراسر بدن آموزش دیده اند. متخصصان مغز و اعصاب می توانند اعصاب گردن و سر را بررسی و درمان کنند و همچنین مشکلات مربوط به حافظه، تعادل، تفکر و گفتار را تشخیص دهند.

پزشکان گوش، حلق و بینی (ENT)

گوش و حلق و بینی در درمان هر چیزی از مشکلات سینوسی گرفته تا مشکلات گوش و حتی سردرد متخصص هستند. سردرد یکی از علائم اولیه بسیاری از بیماری های گوش، بینی و گلو است. گوش و حلق و بینی برای شناسایی علت سردرد و ایجاد برنامه های درمانی برای مدیریت مشکل سردرد آموزش دیده اند.

متخصصین آلرژی

سردردهای سینوسی و میگرن هر دو با آلرژی مرتبط هستند. سردردهایی که با سر درد و فشار، احتقان و آبریزش چشم مشخص می‌شوند با سرماخوردگی، آلرژی و بیماری‌های عمده تنفسی مشترک هستند. با این حال، در حالی که عفونت‌های سینوسی می‌توانند باعث سردرد شوند، اغلب سردردهایی که با درد زیر چشم‌ها یا نواحی سینوسی همراه با احتقان یا آبریزش چشم ظاهر می‌شوند، در واقع میگرن هستند. تب یونجه – که رینیت آلرژیک نیز نامیده می شود – می تواند باعث سردرد شود و با بیماری سینوسی مرتبط است.

آلرژی غذایی می تواند محرک سردرد باشد و برخی از غذاها به عنوان محرک سردردهای میگرنی شناخته شده اند. هنگامی که بدن هیستامین تولید می کند، واکنش های آلرژیک ممکن است باعث سردرد شود، که واکنش بدن به آلرژی است. هیستامین ها فشار خون را کاهش می دهند که می تواند منجر به سردرد شود.

اگر سردردهای ناشی از آلرژی را تجربه می کنید، یک متخصص آلرژی احتمالا شما را به پزشک دیگری برای کمک به درمان معرفی می کند. هنگامی که آلرژی علت اصلی سردرد است، آلرژی خاص نیز باید درمان شود.

دندانپزشکان عصبی عضلانی

گاهی اوقات منبع سردرد یک فرد ممکن است مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) باشد. TMJ مفصلی است که فک را به جمجمه متصل می کند. این مفصل امکان صحبت کردن، خندیدن و جویدن را فراهم می کند، زیرا به فک کمک می کند تا بالا و پایین و پهلو به پهلو حرکت کند. هر گونه مشکل در این مفصل می تواند علائم مختلفی از جمله درد سر و گوش ایجاد کند. اختلالات TMJ اختلالات گیجگاهی فکی (TMD) نامیده می شود.

یک دندانپزشک عصبی عضلانی بر اصلاح مشکلات ناهماهنگی در TMJ تمرکز می کند. اگر برای سردردهای مربوط به TMJ به پزشک مراجعه کنید، آنها بافت ها، ماهیچه ها، دندان ها، مفاصل و اعصاب TMJ را بررسی خواهند کرد. دندانپزشک عصبی عضلانی می تواند علل زمینه ای سردرد شما را تعیین کند و تعیین کند که آیا TMJ درگیر است یا مشکل دیگری وجود دارد.

پزشکان مدیریت درد

پزشکان مدیریت درد شامل متخصصان مختلف درد، از جمله بیهوشی، فیزیاتر و ارتوپد هستند. یک متخصص مدیریت درد می تواند به درمان درد همراه با سردرد کمک کند.

چشم پزشک

چشم پزشک متخصص پزشکی و جراحی است که در درمان بیماری های چشم تخصص دارد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات سردرد علائمی را تجربه می‌کنند که بر بینایی تأثیر می‌گذارد، از جمله تغییرات و کاهش بینایی و حساسیت به نور.

یک چشم پزشک می تواند به تعیین علائم سردرد شما کمک کند که ناشی از یک اختلال چشمی باشد. چشم پزشک می تواند اختلال چشمی که باعث سردرد می شود را درمان کند یا اگر سردرد ناشی از بیماری دیگری باشد، شما را به متخصص دیگری ارجاع دهد.

متخصصین سردرد کودکان

کودکان و نوجوانان نیز ممکن است سردرد را تجربه کنند – معمولا سردردهای تنشی و میگرن. با توجه به بنیاد سردرد آمریکا، تا 20٪ از کودکان و نوجوانان مستعد سردرد هستند. تا 15٪ سردرد تنشی دارند و 5٪ دیگر سردردهای میگرنی را تجربه می کنند.

زندگی با سردردهای مکرر در نوجوانی می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود و کیفیت زندگی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. یک متخصص سردرد کودکان می تواند به کودک و والدین آنها کمک کند تا محرک های سردرد را مدیریت کند و یک برنامه درمانی برای کمک به کودک برای داشتن یک زندگی عادی و شاد ایجاد کند.

اگر فکر می کنید ممکن است از دیدن یک متخصص سردرد سود ببرید، با پزشک خود صحبت کنید.

درمان غیر دارویی سردرد در شیراز

PEMF برای درمان سردرد در شیراز

میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF Therapy) اثربخشی خود را در درمان سردرد ثابت کرده است. اثرات میدان مغناطیسی دستگاه PEMF که یک بالش یا سیم پیچ است به سمت ناحیه سر و گردن و ساختارهای مغز (به ویژه هیپوتالاموس که مسئول تنظیم برخی فرآیندهای متابولیک و سایر فعالیت های سیستم عصبی خودمختار است) هدایت می شود. اثر درمان تا بعد از یک جلسه درمانی باقی می ماند: تغییر در نفوذپذیری غشاء به یون ها می تواند باعث تغییرات قابل توجهی در پتانسیل غشا، تسریع متابولیسم، بهبود گردش خون و تسکین سایر علائم سردرد میگرنی شود.

با استفاده از روش میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF Therapy)، بیمار می تواند انواع مختلفی از اثرات درمانی را تجربه کند:

میدان مغناطیسی ایستا اثر تسکین عصبی و گشادکنندگی عروق را تضمین می کند، میدان مغناطیسی پالسی دارای اثر ضد درد، اثرات ضد التهابی و محافظت کننده عصبی است.

PEMF تراپی (روش میدان الکترومغناطیسی پالسی) به عنوان یک روش درمانی در مراکز درمانی، بخش فیزیوتراپی بیمارستان ها و کلینیک ها استفاده می شود. این روش را می توان در مدیریت اضطراری برای میگرن شدید استفاده کرد. با توجه به وجود دستگاه های قابل حمل PEMF  برای استفاده در منزل، بیماران می توانند این درمان را به تنهایی یا تحت نظارت پزشکی برای تسکین میگرن و پیشگیری از حملات میگرنی استفاده کنند.

نوروفیدبک برای درمان سردرد

نوروفیدبک می تواند به اختلالات سیستم عصبی مرکزی مانند افزایش تحریک پذیری قشر مغز در مورد میگرن کمک کند. به دلیل کار کردن مستقیم با سیستم عصبی مرکزی، نوروفیدبک می‌تواند در تثبیت تحریک پذیری مناسب قشر مغز بسیار مؤثر باشد که منجر به کاهش سردرد، حساسیت کمتر و بهبود سایر علائم مرتبط با سردرد می‌شود.

مطالعه بر روی میگرن: کاهش قابل توجه میگرن با استفاده از نوروفیدبک

در یک تحقیق انجام شده، 62 درصد از شرکت کنندگانی که از نوروفیدبک استفاده کردند، بهبود عمده یا کامل در میگرن خود را گزارش کردند. (برای دیدن منبع اینجا کلیک کنید)

درمان سردرد با تحریک مغناطیسی مغز TMS/rTMS

اگر داروها و روش های درمانی دیگری را برای مدیریت علائم میگرن بدون حصول موفقیت امتحان کرده اید، ممکن است کاندیدای خوبی برای تحریک مغناطیسی مغز باشید.

TMS یک روش غیر تهاجمی است، بنابراین شما در طول درمان بیدار خواهید بود و می توانید با خیال راحت به سمت خانه رانندگی کنید. همچنین نیازی به بیهوشی یا بی حسی از هر نوع نخواهید داشت.

مطالعه‌ای در سال 2021 نشان می‌دهد که تحریک مغناطیسی مغز می تواند تعداد اپیزودهای میگرن، شدت درد مرتبط با میگرن و طول دوره را کاهش دهد.

حرف آخر

در موارد نادر، سردرد ممکن است نشان دهنده سکته مغزی باشد. سردرد در فردی که معمولاً دچار آن نمی شود، علامت نگران کننده ای است. سکته مغزی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. علاوه بر سردرد شدید، سکته مغزی می تواند باعث اختلال در گفتار، افتادگی یک طرف صورت، ضعف پا یا بازو، تب، سفتی گردن، گیجی، تشنج، مشکل در صحبت کردن، هاله یا از دست دادن هوشیاری شود. اکثر مردم سردردهای مرتبط با سکته مغزی را بدترین سردردهایی که تاکنون تجربه کرده اند توصیف می کنند.

دانستن علائم سکته مغزی می تواند به شما کمک کند تا سریعاً کمک بگیرید و شانس بهبودی کامل را افزایش دهید. درمان زودهنگام همچنین پتانسیل شما را برای بقا افزایش می دهد و خطر ابتلا به عوارض جدی تر را کاهش می دهد. اگر فکر می کنید شما یا شخص دیگری دچار سکته مغزی شده اید، با خدمات اورژانس تماس بگیرید و به اورژانس مراجعه کنید. درمان را به تعویق نیندازید، زیرا هر ثانیه هنگام پاسخ به سکته مهم است.

همیشه امیدوار باشید…

شکی نیست که سردرد می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان‌کننده باشد و اغلب در توانایی فرد برای داشتن زندگی کامل اختلال ایجاد می‌کند. اگر سردرد مانع زندگی شخصی یا اجتماعی، روابط و/یا کار شما شده است، وقت آن است که با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید تا علائم خود را در میان بگذارید. یک چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که مجبور نیستید این مسیر را به تنهایی طی کنید: گزینه های درمانی زیادی وجود دارد. کمک گرفتن از دکتر متخصص سردرد برای یافتن ترکیب درمانی مناسب می تواند تفاوت زیادی در تعداد روزهایی که سردرد را تجربه می کنید و شدت حملات شما ایجاد کند.

اگر شما هم از سردرد رنج میبرید، انستیتو سلامت مغز دانا با ارائه به روزترین و موثرترین تکنیک ها میتواند به شما در پیشگیری از حملات سردرد کمک کند. برای اطلاعات بیشتر واحدهای درمانی در سایت ما را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

تیم متخصص ما همراه شماست. با تجربه، دانش و استفاده از فناوری های روز دنیا، در کنار شما هستیم تا بهترین راهکارها را به شما ارائه دهیم. همین امروز با ما تماس بگیرید و نوبت خود را تنظیم کنید. شما شایسته بهترین ها هستید!

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

انواع میگرن + درمان سردردهای میگرنی در شیراز

 

بهترین دکتر میگرن در شیراز

 

علت سردرد در سمت راست سر و شقیقه چیست؟ + راه های درمان

 

به این مقاله امتیاز دهید