07136476172 - 09172030360 [email protected]
براکی تراپی یا پرتودرمانی داخلی، سرطان پروستات، سینه، سر و گردن و سایر سرطان ها را درمان می کند. پزشکان مخزن های کوچک رادیواکتیو را در داخل یا کنار تومور قرار می دهند. مخزن ها تشعشعاتی را منتشر می کنند که سلول های سرطانی را از بین می برد. این درمان از بافت ها و اندام های سالم اطراف محافظت می کند. براکی تراپی برای سرطان هایی که گسترش یافته اند استفاده نمی شود.
انکولوژیست شما ممکن است از ابزاری مانند برونکوسکوپ برای قرار دادن دانه ها یا کپسول های رادیواکتیو در نزدیکی تومور در حین براکی تراپی استفاده کند.

براکی تراپی چیست؟

براکی تراپی (تلفظ “bray-kee-THEH-ruh-pee”) نوعی پرتودرمانی است که سرطان های مختلف را درمان می کند. درمان شامل قرار دادن دانه های رادیواکتیو، کپسول ها یا سایر ایمپلنت ها در داخل یا نزدیک تومور سرطانی است. ایمپلنت ها برای مدت کوتاهی تشعشع می کنند.

براکی‌تراپی می‌تواند مقادیر زیادی پرتو را ارائه دهد که تومورها را کوچک یا از بین می‌برد و در عین حال از بافت‌های سالم اطراف محافظت می‌کند.

براکی تراپی را پرتودرمانی داخلی نیز می گویند.

براکی تراپی

براکی تراپی چگونه کار می کند؟

مواد رادیواکتیو کاشته شده در داخل یا کنار تومور دوز تابش تجویز شده را آزاد می کنند. تابش سلول های سرطانی را از بین می برد یا به ساختار ژنتیکی آنها (DNA) آسیب می رساند. سلول های سرطانی آسیب دیده نمی توانند رشد کرده و تکثیر شوند. در نهایت، آنها می میرند.

شما ممکن است براکی تراپی را به تنهایی یا با سایر درمان های سرطان مانند پرتودرمانی الکترونیکی یا جراحی دریافت کنید.

انواع براکی تراپی چیست؟

درمان های براکی تراپی از نظر قدرت (دوز) و مدت درمان متفاوت است. با براکی تراپی، بدن شما ممکن است مقادیر کمی از اشعه را ساطع کند و به طور بالقوه دیگران را در معرض دید قرار دهد. پیروی از دستورالعمل های انکولوژیست پرتودرمانی در مورد زمان و نحوه تعامل ایمن با دیگران در صورت دریافت براکی تراپی مهم است.

ایمپلنت های براکی تراپی عبارتند از:

نرخ با دوز کم (LDR):

ایمپلنت های LDR دوزهای پایین تابش را به طور مداوم برای یک تا هفت روز آزاد می کنند. از آنجایی که می توانید در این مدت دیگران را در معرض تشعشع قرار دهید، احتمالاً در طول درمان در بیمارستان خواهید ماند. همچنین ممکن است محدودیت بازدیدکنندگان داشته باشید. برای مثال، ممکن است نتوانید با جمعیت‌های آسیب‌پذیر، مانند کودکان یا افرادی که باردار هستند، ارتباط برقرار کنید.

نرخ با دوز بالا (HDR):

ایمپلنت های HDR دوزهای بالایی از اشعه را به مدت 10 تا 20 دقیقه آزاد می کنند. زمان درمان از دو بار در روز تا پنج روز تا یک بار در هفته تا پنج هفته متغیر است. بسیاری از افرادی که HDR دریافت می‌کنند برای درمان به بیمارستان می‌روند، همان روز را ترک می‌کنند و سپس برای درمان‌های بعدی بازمی‌گردند. برخی دیگر تمام مدت در بیمارستان می مانند. در طول جلسات درمانی، بدن شما ممکن است تشعشعاتی بتاباند که به طور بالقوه برای دیگران مضر است. تیم مراقبت شما ممکن است شما را از یک اتاق نزدیک مشاهده کند یا در حین تعامل از لباس محافظ استفاده کند. پس از پایان جلسات، تشعشع دیگر خطری برای دیگران ایجاد نمی کند.

دائمی:

ایمپلنت های رادیواکتیو دائمی به طور مداوم تشعشع آزاد می کنند و سطح رادیواکتیویته به سرعت در طول زمان کاهش می یابد تا زمانی که غیر فعال شوند. ایمپلنت ها یا دانه هایی که به اندازه یک دانه برنج هستند در بدن شما باقی می مانند. به این درمان کاشت بذر نیز می گویند. در ابتدا، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است تعاملات شما را با انتشار تشعشع محدود کند. با گذشت زمان، باید با دیگران بدون قرار گرفتن در معرض تشعشعات ارتباط برقرار کنید.

براکی تراپی

براکی تراپی چه چیزی را درمان می کند؟

براکی تراپی در درمان سرطانی که متاستاز نداده یا در سراسر بدن پخش نشده است، مؤثرتر است. این در از بین بردن تومورهای “محلی” یا تومورهای ناحیه خاصی در بدن شما موثر است.

براکی تراپی می تواند سرطانهای  زیر را درمان کند:

  •  مغز .
  •  سینه .
  •  دهانه رحم .
  •  چشم .
  •  کیسه صفرا .
  • سرطان های سر و گردن .
  •  ریه .
  •  پروستات .
  •  رکتوم .
  •  پوست .
  •  تیروئید .
  •  رحم .
  •  واژن .

جزئیات رویه

چگونه باید برای براکی تراپی آماده شوم؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما توضیح خواهد داد که چگونه باید آماده شوید. ممکن است لازم باشد:

  • یک معاینه فیزیکی بگیرید.
  • سابقه پزشکی خود را مرور کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید در مورد داروهای شما، شرایط گذشته و حال و جراحی های قبلی شما اطلاعات داشته باشد. آنها باید بدانند که آیا شما باردار هستید یا در حال شیردهی (شیردهی) هستید.
  • یک اسکن تصویربرداری مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) انجام دهید.
  • مصرف داروهایی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارند، مانند رقیق کننده های خون (ضد انعقادها) یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را متوقف کنید .
  • قبل از عمل از یک آماده سازی روده (تنقیه) استفاده کنید.
  • تا چند ساعت قبل از رفتن به بیمارستان چیزی ننوشید و نخورید.
  • مصرف محصولات تنباکو را ترک کنید.

براکی تراپی چگونه انجام می شود؟

این روش به سرطان شما، نوع براکی تراپی (LDR، HDR یا دائمی) و محل قرارگیری ایمپلنت ها بستگی دارد:

  • براکی تراپی درون حفره ای: ایمپلنت ها در نزدیکی تومور در داخل حفره بدن مانند واژن قرار می گیرند.
  • براکی تراپی بینابینی: ایمپلنت ها مستقیماً در داخل تومور قرار می گیرند.

صرف نظر از روش، داروهایی برای آرام نگه داشتن شما خواهید داشت. برای تسکین درد و ناراحتی ممکن است یک آرام بخش و بیهوشی دریافت کنید . هنگامی که شما راحت هستید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما موارد زیر را انجام می دهد:

  1. یک کاتتر (لوله انعطاف پذیر کوچک) یا دستگاه اپلیکاتور را وارد کنید که برای ارسال ایمپلنت های رادیواکتیو به تومور استفاده می شود. تصویربرداری ( اشعه ایکس ، اولتراسوند یا MRI) می تواند به اطمینان از قرارگیری صحیح کمک کند.
  2. ایمپلنت را از طریق کاتتر یا دستگاه اپلیکاتور ارسال کنید تا زمانی که به تومور برسد. مدت زمان ماندگاری ایمپلنت بستگی به نوع براکی تراپی دارد. با HDR، ارائه دهنده شما ایمپلنت را پس از جلسات درمانی خارج می کند. با LDR، ایمپلنت ممکن است پس از هر جلسه درمانی برداشته شود و در جلسات بعدی دوباره قرار داده شود، یا ارائه دهنده شما ممکن است آن را در طول درمان در جای خود بگذارد.

هنگامی که زمان برداشتن کاتتر یا دستگاه اپلیکاتور فرا رسید، داروهای ضد درد برای کاهش هر گونه ناراحتی دریافت خواهید کرد.

براکی تراپی

بعد از براکی تراپی چه باید کرد؟

ممکن است لازم باشد فعالیت خود را محدود کنید و بعد از درمان استراحت بیشتری داشته باشید. دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در مورد زمان ایمن بودن بازگشت به روال معمول خود دنبال کنید.

ضروری است که دستورالعمل های ارائه دهنده خود را در مورد نحوه تعامل ایمن با دیگران دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر براکی تراپی دائمی داشته باشید، ممکن است افراد دیگر را برای چندین هفته یا چند ماه در معرض تشعشع قرار دهید. در حالی که خطر قرار گرفتن در معرض آن اندک است، باید تماس خود را با کودکان خردسال و افرادی که باردار هستند طبق دستور ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود محدود کنید.

خطرات / مزایا

عوارض جانبی احتمالی براکی تراپی چیست؟

عوارض جانبی احتمالی به نوع سرطان و نوع براکی تراپی که دریافت می کنید بستگی دارد. معمولاً عوارض جانبی  چند ماه پس از توقف درمان بهبود می یابند.

ممکن است تجربه کنید:

  • مشکل در ادرار کردن (ادرار کردن) یا بی اختیاری ادرار .
  • اختلال نعوظ .
  • خستگی .
  • بی اختیاری مدفوع (روده) ، یبوست یا اسهال .
  • ریزش مو .
  • سردرد .
  • زخم های دهان .
  • حالت تهوع و استفراغ .
  • تنگی نفس یا سرفه .

معمولاً عوارض جانبی در قسمتی از بدن که ایمپلنت در آن قرار دارد رخ می دهد. برای مثال، با کاشت غده پروستات، ممکن است خستگی، علائم ادراری و/یا روده یا اختلال نعوظ را تجربه کنید، اما ریزش مو یا زخم های دهانی را تجربه نکنید.

معایب براکی تراپی چیست؟

مانند هر درمان سرطان، براکی تراپی می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. اکثر عوارض جانبی پس از توقف درمان بهبود می یابند، اما برخی طولانی مدت هستند یا تا پایان درمان ظاهر نمی شوند. قبل از شروع درمان در مورد خطرات احتمالی مرتبط با براکی تراپی از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود سوال کنید.

بازیابی و چشم انداز

براکی تراپی چقدر موثر است؟

براکی تراپی یک درمان بسیار موثر برای انواع خاصی از سرطان است. این دارو روی سرطان هایی که گسترش نیافته اند یا متاستاز داده اند بسیار موثر است. بیشتر عوارض جانبی با خروج اشعه از بدن بهبود می یابند.

کی باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر هر یک از علائم زیر را در طول درمان تجربه کردید، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • مشکل در تنفس یا بلع.
  • ناراحتی شدید معده، استفراغ یا اسهال.
  • بی اختیاری ادرار.
  • بی اختیاری مدفوع.

توضیحات بیشتر

تفاوت بین تشعشعات داخلی و تشعشعات خارجی چیست؟

پرتوهای داخلی، مانند براکی تراپی، از مواد رادیواکتیو در داخل بدن شما برای از بین بردن تومور استفاده می کند. پرتودرمانی خارجی (EBRT) از دستگاهی برای رساندن پرتوهای انرژی تابشی از طریق پوست شما به تومور استفاده می کند.

پرتوهای خارجی بیشتر از براکی تراپی است. این تنها درمان ممکن برای برخی سرطان ها است.

جمع بندی

براکی  تراپی پرتو را در نزدیکی تومور قرار می دهد و سلول های سرطانی را از بین می برد، در حالی که بافت های سالم را از قرار گرفتن در معرض اشعه مضر محافظت می کند. در درمان تومورهای موضعی، مانند تومورهای موجود در سرطان سینه، پروستات، دهانه رحم و رحم بسیار عالی است.

در صورت دریافت براکی تراپی، از راهنمایی های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد مراقبت از خود و مدیریت عوارض جانبی پیروی کنید. اگر براکی تراپی را به عنوان یک درمان مستقل یا در ترکیب با درمان دیگری مانند جراحی دریافت می کنید، در مورد نتایج احتمالی بپرسید.

تفاوت بین کیست و تومور در چیست؟

 

مروری بر ایمونوتراپی

 

عوارض جانبی پرتودرمانی برای سرطان مغز چیست؟

 

به این مقاله امتیاز دهید