07136476172 - 09172030360 [email protected]

شاید آخرین باری که از طریق بازی، چیزهایی را یاد گرفته ایم به پیش دبستانی برگردد و آرام آرام ، آموزش ها در مدرسه و دانشگاه از بازی فاصله گرفت و حتی جذابیت خود را از دست داد.

 

یادگیری از طریق بازی هدایت شده می تواند به اندازه آموزش بزرگسالان تا حداقل سن هشت سالگی موثر باشد. گزارش‌های مطالعه. یادگیری مبتنی بر بازی ممکن است تأثیر مثبتی بر کسب مهارت‌های ریاضی کودک در مقایسه با آموزش مستقیم داشته باشد.

 

منبع: دانشگاه کمبریج

 

بر اساس یک تحلیل جدید. آموزش به کودکان کوچکتر از طریق بازی «هدایت‌شده» می‌تواند از جنبه‌های کلیدی یادگیری و رشد آنها حداقل به همان اندازه و گاهی بهتر از آموزش مستقیم و سنتی حمایت کند.

 

یک پژوهش

 

این تحقیق که توسط دانشگاهیان دانشگاه کمبریج انجام شد. داده‌ها را از مطالعات و منابع اطلاعاتی متعدد و گسترده جمع‌آوری و ارزیابی کرد که در مجموع تأثیر بازی هدایت‌شده بر یادگیری حدود 3800 کودک سه تا هشت ساله را مستند کرد. بازی هدایت‌شده به طور گسترده به فعالیت‌های آموزشی بازیگوشی اطلاق می‌شود که اگرچه به آرامی توسط یک بزرگسال هدایت می‌شود. اما به کودکان این آزادی را می‌دهد تا به روش خود یک هدف یادگیری را کشف کنند.

به طور کلی. این مطالعه نشان داد که این رویکرد بازیگوشانه برای یادگیری می‌تواند به همان اندازه روش‌های سنتی‌تر و تحت رهبری معلم در توسعه مهارت‌های کلیدی مؤثر باشد: از جمله سواد خواندن. حساب کردن. مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های اساسی تفکر معروف به کارکردهای اجرایی. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهند که کودکان ممکن است برخی از مهارت‌ها – به ویژه در ریاضیات – را از طریق بازی هدایت‌شده به طور مؤثرتری نسبت به روش‌های دیگر تسلط یابند.

 

شایستگی نسبی یادگیری مبتنی بر بازی در مقایسه با سبک‌های آموزشی رسمی‌تر. بحث دیرینه‌ای در آموزش است. اما بیشتر آن بحث بر روی بازی آزاد و بدون پایان متمرکز شده است.

 

مطالعه جدید اولین تلاش سیستماتیک برای بررسی تأثیرات بازی هدایت شده به طور خاص است. که متمایز است زیرا از بازی ها یا تکنیک های بازی برای هدایت کودکان به سمت اهداف یادگیری خاص. با حمایت معلم یا بزرگسال دیگر با استفاده از سؤالات و اعلان های باز استفاده می کند.

 

مثال

 

برای مثال. این ممکن است شامل ایجاد بازی‌های مبتنی بر تخیل باشد که کودکان را ملزم به خواندن. نوشتن یا استفاده از ریاضیات می‌کند. یا گنجاندن مهارت های ساده یادگیری اولیه – مانند شمارش – در بازی. چنین روش هایی در آموزش پیش دبستانی رایج است. اما کمتر در آموزش ابتدایی استفاده می شود – نقصی که مورد انتقاد برخی از محققان قرار گرفته است.

 

این تحلیل توسط دانشگاهیان مرکز بازی در آموزش. توسعه و یادگیری (PEDAL) در دانشکده آموزش دانشگاه کمبریج انجام شد.

 

دکتر الیزابت برن. یکی از نویسندگان. گفت: «تنها اخیراً محققان شروع به مفهوم ‌سازی یادگیری از طریق بازی به عنوان چیزی که در یک طیف وجود دارد. کرده‌اند. در یک انتها شما بازی آزاد دارید. جایی که کودکان تصمیم می گیرند با حداقل مشارکت بزرگسالان چه کنند. از سوی دیگر. آموزش سنتی و مستقیم است. جایی که یک بزرگسال به کودک می گوید چه کاری انجام دهد و فعالیت یادگیری را کنترل می کند.

 

بازی هدایت شده

«بازی هدایت‌شده جایی در این بین قرار می‌گیرد. فعالیت‌های بازیگوشی را توصیف می‌کند که حول یک هدف آموزشی قرار دارند. اما به کودکان اجازه می‌دهند تا چیزهایی را خودشان امتحان کنند. اگر به کودکان آزادی اکتشاف داده شود. اما با راهنمایی ملایم. می تواند برای آموزش آنها بسیار مفید باشد – شاید در برخی موارد بهتر از آموزش مستقیم.

 

پل رامچدانی. استاد بازی در آموزش. توسعه و یادگیری در دانشگاه کمبریج. می‌گوید: «گاهی اوقات این بحث مطرح می‌شود که بازی اگرچه مفید است. اما به آموزش کودکان کمک چندانی نمی‌کند. در واقع. اگرچه هنوز سؤالات بزرگی در مورد نحوه استفاده از بازی هدایت شده در کلاس های درس وجود دارد. شواهد امیدوارکننده ای وجود دارد که به طور فعال یادگیری و توسعه را افزایش می دهد.

 

بازی هدایت شده به ندرت به طور سیستماتیک به تنهایی مورد مطالعه قرار گرفته است. اما این تیم 39 مطالعه را یافت که بین سال‌های 1977 و 2020 انجام شده است. که اطلاعاتی در مورد ارزش آن در مقایسه با بازی آزاد یا آموزش مستقیم. معمولاً در طول تحقیقات گسترده‌تر. به دست آورده است.

نحوه ی محاسبه نتایج مطالعه

 

با ترکیب نتایج مطالعاتی که انواع مشابهی از پیامدهای یادگیری را بررسی می‌کردند. محققان توانستند محاسبه کنند که بازی هدایت ‌شده چقدر تأثیر کلی مثبت یا منفی بر جنبه‌های مختلف اعداد. سواد. کارکردهای اجرایی یا مهارت‌های اجتماعی-عاطفی دارد. در مقایسه با سایرین. نزدیک می شود. این اندازه‌های اثر با استفاده از g Hedge اندازه‌گیری شد. یک سیستم آماری پرکاربرد که در آن نتیجه 0 نشان دهنده هیچ سود مقایسه ای نیست و 0.2. 0.5 و 0.8 به ترتیب نشان دهنده اثرات کوچک. متوسط ​​و بزرگ است.

 

نتایج شواهد قابل‌توجهی ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد بازی هدایت‌شده تأثیر مثبت بیشتری بر برخی از حوزه‌های حساب کردن کودکان نسبت به آموزش مستقیم دارد. به عنوان مثال. اندازه اثر مقایسه ای بازی هدایت شده بر مهارت های ریاضی اولیه 0.24 و 0.63 در دانش شکل بود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بازی هدایت‌شده بهتر از رشد توانایی شناختی کودکان برای جابجایی بین وظایف پشتیبانی می‌کند.

 

 

در کنار سایر یافته‌های مثبت. شواهد آماری معنی‌داری نیز وجود نداشت که نشان دهد بازی هدایت‌شده نسبت به آموزش مستقیم در هر یک از نتایج یادگیری مورد مطالعه کمتر مؤثر است. به طور خلاصه. فعالیت‌های بازیگوشی هدایت‌شده حداقل دارای مزایای یادگیری مشابه با رویکردهای سنتی‌تر معلمان هستند.

 

تاثیر این بازی در یادگیری ریاضی

 

محققان توضیحات احتمالی مختلفی را در مورد اینکه چرا بازی هدایت‌شده ممکن است به‌ویژه اعداد را بهبود بخشد. ارائه می‌کنند. یک احتمال این است که تحریک ملایمی که بازی هدایت‌شده مستلزم آن است. ممکن است روشی مؤثر برای آموزش کودکان برای انجام مراحل منطقی باشد که معمولاً وظایف ریاضی را شامل می‌شود.

 

 

به همین ترتیب. این واقعیت که بازی هدایت شده اغلب شامل یادگیری عملی است. ممکن است مهم باشد. برن گفت: «کودکان اغلب با مفاهیم ریاضی دست و پنجه نرم می کنند. زیرا آنها انتزاعی هستند. «اگر واقعاً از آنها در یک بازی تخیلی یا زمینه بازیگوشی استفاده کنید. درک آنها آسانتر می شود. یکی از دلایل اهمیت بازی ممکن است این باشد که از تجسم ذهنی پشتیبانی می کند.

 

به طور گسترده‌تر. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که بازی هدایت‌شده ممکن است بر ویژگی‌های دیگری تأثیر بگذارد که تأثیر مثبت و ضربه‌ای بر پیشرفت تحصیلی دارد – به عنوان مثال. انگیزه. پشتکار. خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان را افزایش می‌دهد.

 

دکتر کریستین اوفارلی. محقق ارشد دانشکده تعلیم و تربیت. گفت: «احتمالاً فعالیت‌های بازیگوشی تأثیر مثبتی دارند که در تحلیل خود دیدیم. تا حدی به این دلیل که بر مهارت‌ها و فرآیندهای دیگری تأثیر می‌گذارند که زیربنای یادگیری هستند. اگر بتوانیم در مورد اینکه چگونه بازی هدایت شده یادگیری را به این روش شکل می دهد. درک کنیم. می توانیم با دقت بیشتری تشخیص دهیم که چگونه می توان از آن برای ایجاد تفاوت واقعاً معنی دار در مدارس استفاده کرد.

 

https://neurosciencenews.com/play-learning-math-19904/

بازی های ویدیویی و درمان اضطراب و افسردگی!

 

آیا اعتیاد به بازی های ویدیویی و شبکه های اجتماعی با اختلالات روانی ارتباط دارد؟

به این مقاله امتیاز دهید