07136476172 - 09172030360 [email protected]

اکسی توسین همکاری در شبکه های اجتماعی را گسترش می دهد. تجویز اکسی توسین به اعضای با نفوذ یک شبکه اجتماعی به افزایش همکاری کلی گروه کمک کرد.

 

منبع: SfN

 

بر اساس تحقیقات جدیدی که در مجله علوم اعصاب منتشر شده است، تجویز اکسی توسین به اعضای مرکزی یک شبکه اجتماعی، همکاری را از طریق افزایش تنبیه برای رفتار غیرهمکاری گسترش می دهد.

 

گروه های بزرگی از مردم بدون همکاری نمی توانند به طور مسالمت آمیز همزیستی کنند – افراد اجتماعی و اهل همکاری، بیشتر تمایل دارند در نهایت به عنوان رهبر در سازمان های رسمی و گروه های اجتماعی غیررسمی تبدیل شوند. با این حال همکاری می تواند با اهداف فردی در تضاد باشد.

این ماده، که به عنوان عانل مهمی در پیوند شناخته شده است، ممکن است توضیح دهد که چگونه انسان ها همکاری لازم برای زندگی گروهی را تکامل دادند.

 

یک پژوهش

 

لی و همکاران به شرکت‌کنندگانی که تأثیرگذارترین یا محوری ‌ترین نقش را در شبکه ‌های اجتماعی مصنوعی داشتند، اکسی توسین داخل بینی یا دارونمای نمکی داد. شرکت کنندگان یک سری بازی مجازی با غریبه ها انجام دادند.

 

در یک بازی، اعضای مرکزی از اعضای جانبی پول دریافت کردند و آستانه ای را برای حداقل پیشنهادی که می پذیرند تعیین کردند. هنگامی که اعضای مرکزی اکسی توسین دریافت کردند، همکاری از طریق شبکه گسترش یافت. پس از دورهای زیادی از بازی، آستانه پیشنهاد و پذیرش به یک تقسیم پنجاه پنجاه تبدیل شد که نشانه همکاری بود.

 

در بازی دیگری، اکسی توسین احتمال همکاری اعضای مرکزی را افزایش داد و سپس اعضای محیطی را به دلیل رفتار غیرهمکاری مجازات کرد، که با افزایش همکاری گروه دنبال شد.

 

اکسی توسین: هورمون عشق

 

می تواند به ما در ایجاد پیوند با عزیزان کمک کند و از طریق لمس، موسیقی و ورزش آزاد شود.

 

هورمونی است که در هیپوتالاموس تولید شده و توسط غده هیپوفیز وارد جریان خون می شود. عملکرد اصلی آن تسهیل زایمان است که یکی از دلایلی است که به آن «داروی عشق» یا «هورمون عشق» می گویند.

هم ماهیچه های رحم را تحریک می کند تا منقبض شوند و هم تولید پروستاگلاندین ها را افزایش می دهد که انقباضات رحمی را نیز افزایش می دهد. به زنانی که زایمان آنها کند است، گاهی اوقات برای تسریع روند اکسی توسین تجویز می شود. هنگامی که نوزاد متولد می شود، اکسی توسین به انتقال شیر از مجاری سینه به نوک پستان کمک می کند و باعث ایجاد پیوند بین مادر و نوزاد می شود.

 

بدن ما همچنین هنگامی که توسط شریک جنسی خود هیجان زده می شویم و زمانی که عاشق می شویم، اکسی توسین تولید می کند. به همین دلیل است که نام مستعار “هورمون عشق” و “هورمون نوازش” را به خود اختصاص داده است.

نحوه افزایش اکسی توسین

 

سطوح پایین اکسی توسین با علائم افسردگی از جمله افسردگی پس از زایمان مرتبط است. محققان در حال بررسی این موضوع بوده اند که آیا دادن اکسی توسین در قرص یا اسپری بینی ممکن است به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.  اما تاکنون نتایج ناامید کننده بوده است. تا حدی به این دلیل است که برای این هورمون سخت است که از سد خونی مغزی عبور کند.

 

یک راه امیدوارکننده تر برای افزایش طبیعی اکسی توسین، ورزش است. یک مطالعه نشان داد. که سطح اکسی توسین در بزاق شرکت کنندگان پس از تمرین ورزش های رزمی با شدت بالا اندازه گیری شد. به نظر می رسد موسیقی همچنین توانایی افزایش سطح اکسی توسین را دارد، به خصوص زمانی که افراد در یک گروه آواز می خوانند، که عنصر پیوند را اضافه می کند.

 

به نظر می رسد که تنها یک لمس ساده باعث افزایش ترشح اکسی توسین می شود. ماساژ دادن، در آغوش گرفتن، عشقبازی کردن، یا در آغوش گرفتن کسی منجر به سطوح بالاتر این هورمون و احساس رفاه بیشتر می شود.

 

 

دو عملکرد فیزیکی اصلی اکسی توسین تحریک انقباضات رحم در زایمان و تحریک انقباضات بافت پستان برای کمک به شیردهی پس از زایمان است. اکسی توسین همچنین به عنوان یک پیام رسان شیمیایی در مغز شما عمل می کند.  نقش مهمی در بسیاری از رفتارهای انسانی و تعاملات اجتماعی دارد.

 

از جمله:

 

  •      برانگیختگی جنسی.
  •      به رسمیت شناختن.
  •      اعتماد کنید.
  •      دلبستگی عاشقانه
  •      پیوند والدین و نوزاد.

 

اثرات اکسی توسین بر مغز شما پیچیده است. دانشمندان در حال حاضر روی نقش اکسی توسین در شرایط مختلف تحقیق می کنند، از جمله:

 

  •      اعتیاد.
  •      بی اشتهایی
  •      اضطراب
  •      اختلال طیف اوتیسم.
  •      افسردگی.
  •      اختلال استرس پس از سانحه (PTSD).

 

این نتایج نشان می‌دهد که همکاری اعضای گروه با نفوذ به بقیه گروه، احتمالاً از طریق افزایش اجرای هنجارهای اجتماعی گسترش می‌یابد.

 

https://neurosciencenews.com/oxytocin-social-cooperation-20914/

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/22618-oxytocin

شاد ماندن با تحریک ترشح هورمون های شادی

به این مقاله امتیاز دهید