07136476172 - 09172030360 [email protected]

بدون اینکه متوجه باشیم، همه ما بارها در روز به تنظیم عاطفی تکیه می کنیم. این فرآیندی است که از طریق آن تأثیر محرک های مزاحم را کاهش می دهیم تا متمرکز بمانیم، رفاه خود را بهبود بخشیم و به خواسته های محیط خود پاسخ دهیم.تنظیم هیجانی با فعالیت موج تتا در قشر پیشانی مغز مرتبط بود.

 

یک مطالعه جدید

 

تنظیم هیجانی نقش کلیدی در بسیاری از بیماری های روانی و درمان آن ها از جمله اضطراب، اختلالات خلقی و اختلال شخصیت مرزی دارد.

 

اکنون اینس زوآوی، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تحت نظارت پروفسور مارک لاووی در مرکز تحقیقاتی موسسه دانشگاه سلامت روان مونترال، نشان داده است که تنظیم هیجانی با عملکرد امواج تتا در قسمت خاصی از مغز، قشر پیشانی، مرتبط است. .

 

یک موج مغزی خاص برای تنظیم هیجانی

 

تیم تحقیقاتی مونترال با تکیه بر نتایج یک مطالعه در سال 2013 که نشان داد امواج تتا در طول تنظیم هیجانی ایجاد می شود، به 24 آزمودنی تمرین ارزیابی مجدد شناختی داد.

Zouaoui توضیح داد: «ما از ارزیابی مجدد شناختی، که اساساً شامل تفسیر مجدد معنای یک موقعیت است، برای انجام یک مطالعه تجربی تنظیم هیجانی استفاده کردیم. “هدف ما رمزگشایی مکانیسم های الکتروکورتیکال همراه با این فرآیند پیچیده بود.

 

آنها الکترودهایی را به پوست سر 10 مرد و 14 زن وصل کردند تا فعالیت الکتریکی مغز آنها را در پاسخ به تصاویر ناراحت کننده، مانند مرد مسلح به چاقو یا سگ تهدید کننده، ثبت کنند.

 

در حالی که فعالیت مغز آنها به طور مداوم با استفاده از الکتروانسفالوگرافی اندازه‌گیری و ثبت می‌شد، به این افراد آموزش داده شد که بسته به گروهی که در آن قرار می‌گیرند، احساس بیزاری خود را افزایش، کاهش یا حفظ کنند. این مرحله همچنین شامل ارزیابی مجدد شناختی بود. پس از چند ثانیه، تصویر ناپدید شد و مرحله تنظیم هیجانی به پایان رسید.

 

Zouaoui گزارش داد: «ما تجزیه و تحلیل‌های دقیق‌تری از انسفالوگرام‌ها نسبت به آنچه در مطالعه قبلی انجام شد برای اندازه‌گیری فرکانس امواج مغزی ایجاد شده در طی ارزیابی مجدد شناختی انجام دادیم و فقط امواج تتا را پیدا کردیم که بین 4 تا 8 هرتز در نوسان هستند.

 

بنابراین امواج تتا را می توان نشانگر تنظیم هیجانی در نظر گرفت.

 

زوائویی گفت: “چیزی که در مورد مطالعه ما جدید است این است که با مقایسه مراحل القای هیجانی و تنظیم هیجانی، ما توانستیم نشان دهیم که امواج تتا مختص مرحله تنظیم هستند.”

 

ما همچنین به دنبال امواج آلفا، که در محدوده 8 تا 13 هرتز هستند، پرداختیم تا ببینیم که آیا امواج تتا مخصوص تنظیم هیجانی هستند یا خیر و متوجه شدیم که امواج آلفا به القای احساسی یا تنظیم هیجانی حساس نیستند.

 

استفاده از الکترودها همچنین به تیم تحقیقاتی این امکان را داد که منطقه دقیق مغز را که مسئول تولید امواج تتا است، مشخص کند: نواحی پیشانی درگیر در کنترل شناختی.

 

گزینه های درمانی جدید

 

هدف زوائویی فقط تکیه بر مطالعه قبلی و افزودن به ادبیات علمی نبود. او امیدوار است که آزمایش او روزی بتواند برای حمایت از عملکرد بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

 

از آنجایی که امواج تتا می‌تواند نشانه‌ای از تنظیم هیجانی موفق باشد، این می‌تواند به گزینه‌های درمانی جدیدی برای افرادی که روند تنظیم هیجانی آنها مختل است منجر شود، که برای مثال در اضطراب شدید و اسکیزوفرنی صدق می‌کند.

چکاپ سلامت مغز (Brain Health Check)

امواج مغزی چیست؟

 

امواج مغزی تکانه های الکتریکی در مغز هستند. رفتار، احساسات و افکار یک فرد بین نورون‌های مغز ما ارتباط برقرار می‌کند. تمام امواج مغزی توسط پالس های الکتریکی هماهنگ از توده های نورون هایی که با یکدیگر در ارتباط هستند تولید می شوند. امواج مغزی ما در فرکانس های مختلف رخ می دهد. برخی سریع و برخی کند هستند. نام های کلاسیک این نوارهای EEG دلتا، تتا، آلفا، بتا و گاما هستند. آنها بر حسب سیکل در ثانیه یا هرتز (هرتز) اندازه گیری می شوند. امواج مغزی دلتا (1 تا 3 هرتز) کندترین امواج مغزی با بالاترین دامنه هستند و همان چیزی است که ما در هنگام خواب تجربه می کنیم. به طور کلی، سطوح مختلف آگاهی با حالت‌های موج مغزی غالب مرتبط است.

 

امواج مغزی تتا

 

امواج مغزی تتا (4 تا 7 هرتز) امواج مغزی یک حالت خیالی و فضایی روزانه را نشان می دهد که با ناکارآمدی ذهنی مرتبط است. در سطوح بسیار آهسته، فعالیت امواج مغزی تتا یک حالت بسیار آرام است که نشان دهنده منطقه گرگ و میش بین بیداری و خواب است.

 

امواج مغزی آلفا

امواج مغزی آلفا (8 تا 12 هرتز) کندتر و بزرگتر هستند. آن‌ها با حالت آرامش همراه هستند و نشان‌دهنده جابجایی مغز به یک دنده بیکار هستند و منتظر پاسخ در صورت نیاز هستند. اگر چشمانمان را ببندیم و شروع به تصویر کردن چیزی صلح‌آمیز کنیم، امواج مغزی آلفا افزایش می‌یابد.

 

امواج مغزی بتا

 

امواج مغزی بتا (13 تا 38 هرتز) امواج مغزی کوچک و سریع‌تری هستند که با وضعیت فعالیت ذهنی، فکری و تمرکز بیرونی مرتبط هستند. این در اصل حالت هوشیاری است.

 

امواج مغزی گاما

 

امواج مغزی گاما (39 تا 42 هرتز) سریع ترین و ظریف ترین امواج مغزی هستند. ریتم های گاما ادراک و آگاهی را تعدیل می کنند.

 

مرکز سلامت مغز دانا با انجام نقشه ی مغزی ، در کنار شماست.

 

https://neurosciencenews.com/theta-wave-emotional-regulation-20908/

https://www.sinhaclinic.com/what-are-brainwaves/

 

واحد مغز آزمون (چکاپ مغز)

به این مقاله امتیاز دهید