07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک مطالعه جدید نشان داده است که یک پلاسمای خون مرتبط با التهاب وجود دارد که می تواند یک علامت هشدار دهنده برای زوال عقل باشد. آیا می تواند راه خوبی برای غربالگری کم هزینه باشد؟


هر 65 ثانیه یک نفر در ایالات متحده به بیماری آلزایمر مبتلا می شود. در حقیقت، در حدود 5.8 میلیون نفر در ایالات متحده با این شرایط زندگی می کنند که این امر می تواند بر توانایی فرد در تفکر، صحبت کردن، به خاطر سپردن، ارتباط با دیگران و انجام کارهای روزمره تأثیر بگذارد.

دمانس یکی از سریعترین دلایل مرگ و میر در جهان است، و همراه با بیماری هایی همچون سرطان سینه و سرطان پروستات به عنوان ششمین عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده قرار دارد.

دمانس اصطلاحی است که به تعدادی از شرایط ناشی از تغییرات غیرطبیعی مغز که بر توانایی تفکر تأثیر می گذارد، دلالت دارد. این علل احتمالی زیادی دارد.

آلزایمر شایعترین نوع زوال عقل است، به دنبال آن دمانس عروقی، که ناشی از خونریزی میکروسکوپی و انسداد رگ های خونی در مغز است. دلایل دیگر شامل کمبود ویتامین و مشکلات تیروئید است.


دکتر متیو پاز، نویسنده اصلی تحقیقات، خاطر نشان کرد: دمانس یک سندرم پیچیده است که اغلب ناشی از دلایل متعدد است.

این مطالعه، که در مجله Neurology به چاپ رسیده است، آزمایش ارتباط بین نشانگر التهابی در خون (sCD14) و زوال عقل است. امید این است که در نهایت این نشانگرهای زیستی راه پیش بینی زوال عقل را هموار کنند.

دکتر پاز اذعان داشت: “علاوه بر نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر (یعنی آمیلوئید و تاو) ، نشانگرهای زیستی التهاب و آسیب عصبی ممکن است به بهبود پیش بینی زوال عقل بالینی کمک کند.”

آنچه محققان را به وجد آورد، پتانسیل نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون در پپیشبرد ارزیابی خطر زوال عقل برای مقرون به صرفه تر کردن راه مداخلات پیش از پیشرفت بیماری است، شاید بتواند مسیر زندگی  این افراد را تغییر دهد.

“توسعه نشانگرهای خون مقرون به صرفه برای زوال عقل می تواند تحقیقات و عملکرد بالینی را با غربالگری گسترده و کم هزینه و کمک در شناسایی شرکت کنندگان در معرض خطر برای آزمایشات پیشگیری از زوال عقل بهبود بخشد.”

“نشانگرهای زیستی التهاب عصبی، مانند sCD14 ، کاندیدی قابل اعتماد است. زیرا به نظر می رسد التهاب یک مسیر مشترک است که توسط مکانیسم های مختلفی که منجر به زوال عقل می شود، ایجاد می شود.”

 

 

 

 

التهاب پیش بینی کننده اصلی زوال عقل 


دکتر پاز توضیح داد: “التهاب به عنوان کمک کننده به تشخیص بسیاری از بیماریهای عصبی شناخته شده است.”

“صدمه به مغز که مستعد ابتلا به زوال عقل است، خواه به دلیل آسیب عروق مغزی، پروتئینوپاتی آلزایمر یا ضربه مغزی، با پاسخ عصبی التهابی همراه می باشد.”

با این حال، دانشمندان نقش التهاب را در انواع مختلف زوال عقل درک نکرده اند.

محققان با تکیه بر تحقیقات قبلی در مورد حیوانات که نشان می دهد sCD14 به تنظیم پاسخ التهابی مغز کمک می کند، استفاده از آن را به عنوان علامتی برای نشان دادن خطر کاهش شناختی و زوال عقل مورد بررسی قرار دادند.


این تحقیق جدید، که از دو مطالعه جامعه محور به دست آمده است، بیش از 4700 شرکت کننده را بررسی کرده است. در یک مطالعه، میانگین سنی آنها 69 سال و در دیگری 72 سال بود. در هر دو مطالعه محققان sCD14 پلاسما را در پیشروی خون شرکت کنندگان اندازه گیری کردند.

آنچه محققان دریافتند این است که سطح بالاتر sCD14 با آسیب مغزی و پیری و همچنین افت شناختی همراه است.

اگرچه آزمایش دارویی انجام نشده است که به بررسی اثرات کاهش سطح sCD14 و توانایی شناختی بپردازد، اما درمان هایی وجود دارد که از داروهای ضد التهابی مانند استاتین ها برای پایین آوردن sCD14 استفاده می کند.

 “تحقیقات بیشتری برای تأیید یافته های ما در بین جمعیت های مختلف مورد نیاز است.” “همانطور که sCD14 را در خون اندازه گیری کردیم، جالب است که بررسی کنیم میزان sCD14 خون در التهاب مغز، بازتاب کننده  چیست.”

“از آنجا که زوال عقل چند وجهی است، تعیین اینکه کدام یک از نشانگرهای زیستی بهترین نشانه برای خطر زوال عقل را در آینده دارند، نیاز به بررسی بیشتری دارد. “

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

Medical News Today

به این مقاله امتیاز دهید