07136476172 - 09172030360 [email protected]

خلاصه: نوجوانانی که 300 دقیقه یا بیشتر از زمان خود را در روز به شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند، 2.8 برابر، نسبت به افرادی که 120دقیقه یا کمتر ازاین شبکه ها استفاده می کنند، مستعد بروز علائم افسردگی ظرف 6 ماه هستند.

منبع: دانشگاه Arkansas

بر طبق یک پژوهش جدید، نوجوانانی که زمان بیشتری را صرف شبکه های اجتماعی می کنند بیشتر مستعد افسردگی هستند.

در این پژوهش در مقایسه با نوجوانانی که 120 دقیقه یا کمتر در روز، وقت صرف شبکه های اجتماعی می کردند،نوجوانانی که زمان 300 دقیقه یا بیشتر را پای این شبکه ها بودند، بیشتر مستعد افسردگی در طی 6 ماه بودند.

این پژوهش که در 10 دسامبر به صورت آنلاین منتشر شد، در مجله ی merican Journal of Preventive Medicine نیز چاپ خواهد شد و اولین پژوهش گسترده در این زمینه است که ارتباط بین افسردگی و حضور در شبکه های اجتماعی را نشان می دهد.

نویسنده ی ارشد این مقاله می گوید:”بیشتر پژوهش های انجام شده در این زمینه، ما را با پرسش تخم مرغ و مرغ مواجه کرده اند.”

ما از پژوهش های بزرگی که در گذشته انجام شده است، می دانیم که افسردگی و استفاده از شبکه های اجتماعی، معمولا با یک دیگر حضور دارند اما این که کدامیک اول اتفاق می افتد، مسئله ی مهمی است.

این پژوهش جدید روی این مسئله تمرکز می کند و به این پرسش پاسخ می دهدکه کدامیک زودتر اتفاق می افتد. طبق این پژوهش استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند مقدمه ی افسردگی باشد.

به این صورت که استفاده ی بیش از حد از شبکه های اجتماعی در این آزمایش ریسک خطر ابتلا به افسردگی را بالا برد، اما افسردگی، روی تعداد ساعت های استفاده از شبکه های اجتماعی تاثیری نداشت.

 

 

 

در سال 2018 در یک پژوهش بیش از 1000 نفر، فرد بالغ بین 18 تا 30 سال مورد آزمایش قرار گرفتند. سطح افسردگی آن ها از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و ساعت هایی که انان در شبکه های اجتماعی می گذراندند، از آنان پرسیده شد.  فاکتور هایی مانند سن، جنسیت، نژاد، سطح تحصیلات و در آمد  و  وضعیت شغلی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نویسنده ی ارشد این مقاله می گوید:

“یک دلیل برای یافته های ما این است که شبکه های اجتماعی زمان زیادی می برند. این زمان بیش از حد، می تواند به روابط مهم دیگر بین فردی، آسیب بزند و سر راه اهداف شخصی یا تخصصی افراد قرار بگیرد. یا حتی به سادگی، اوقات خلاقیت و زمان های ارزشمند بازتاب کردن خود را از ما بگیرد.”

همچنین شبکه های اجتماعی، معمولا برای ارائه ی تصاویر زیبا به ما طراحی شده اند. این موضوع مخصوصا برای نوجوانان، که در سال های کشف هویت خود هستتند دشوار است که خود را به ایده ال هایی برسانند که در این شبکه ها تبلیغ می شود.

این پژوهش ها از این جهت بسیار اهمیت دارند که بیماری افسردگی به عنوان مهم ترین بیماری محدود کننده معرفی شده است.

همچنین این پژوهش ها،به طور خاص در دوران کووید 19 اهمیت دارند. در این زمان ها ،که امکان برقراری ارتباط جمعی به شکل عادی دشوار شده است، همه ی ما به شبکه های اجتماعی روی آورده ایم. و گرچه این تکنولوژی ها می توانند ارزشمند و مفید باشند، مهم است که در تشخیص اینکه چه زمان هایی این تکنولوژی ها موثرند و چه زمان هایی به ما احساس پوچی می دهند درست عمل کنیم.

منبع:

neurosciencenews

به این مقاله امتیاز دهید