07136476172 - 09172030360 [email protected]

براساس یک مطالعه جدید، ابتلا به اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD) یا بیماری های دیگر مرتبط با استرس، ممکن است خطر ابتلا به برخی عفونت ها را افزایش دهد. افراد مبتلا به استرس ممکن است مستعد ابتلا به عفونت باشند.


با توجه به آنچه بعضی از فیلسوفان قرن هفدهم به ما آموخته اند، ذهن و بدن ما اجزای جداگانه ای نیستند.

در حقیقت، تحقیقات علمی جدید توجه بیشتری به پیوندهای نزدیک بین سلامت ذهن و بهزیستی ما و انواع شرایط جسمی دارد.

یکی از این مثالها، پیوند بین اختلالات ناشی از استرس و سلامت جسمی نامناسب است. مطالعات اخیر ارتباط بین PTSD و شرایط مختلف دستگاه گوارش، عصبی و قلبی-تنفسی را نشان داده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مشکلات قلبی 27٪ بیشتر در افراد مبتلا به PTSD رخ می دهد، و افراد مبتلا به PTSD به میزان 46٪ بیشتر احتمال دارد که به یک بیماری خود ایمنی دچار شوند.

تحقیقات جدید این ارتباط بین اختلالات مربوط به استرس و بیماریهای جسمی را تقویت می کند.

خوان سونگ – عضو هیات علمی در مرکز علوم بهداشت عمومی در دانشگاه ایسلند در ریکیاویچ – اولین نویسنده مربوط به این مطالعه است. نتایج این تیم در BMJ منتشر شده است.

 

عفونتها و اختلالات استرس


سونگ و همکارانش میزان عفونت را در یک گروه 144.919 نفر مبتلا به PTSD، “واکنش استرس حاد (acute stress reaction) وadjustment disorder و سایر واکنشهای استرس” بین سالهای 1987 تا 2013 مورد بررسی قرار دادند.

محققان این گروه را با 184.612 خواهر و برادر افرادی که با اختلال ناشی از استرس زندگی می کنند و با 1،449،190 فرد همسان بدون چنین شرایطی، مقایسه کردند.


عفونتهایی که محققان مورد مطالعه قرار داده اند شامل “سپسیس، اندوکاردیت و مننژیت یا سایر عفونت های سیستم عصبی مرکزی” است. آنها برای مراجعه به بیمارستان های مرتبط با عفونت و تعداد تلفات، ثبت ملی بیماران سوئد  و علت ثبت مرگ را بررسی کردند.

به طور متوسط، شرکت کنندگان در سن 37 سالگی تشخیص خود را از یک اختلال مرتبط با استرس دریافت کردند و محققان شرکت کنندگان را به مدت متوسط ​​8 سال پیگیری کردند.

این تیم، سابقه خانوادگی عفونتهای عمده و همچنین سایر عوارض جسمی یا روانشناختی را کنترل می کردند.

 

 

 

 

استرس و عفونت: چه چیزی این پیوند را توضیح می دهد؟


تجزیه و تحلیل نشان داد که در “جمعیت سوئد، اختلالات مرتبط با استرس، پس از کنترل برای پیشینه خانوادگی و بیماری های جسمی یا روانشناختی، با خطر بعدی عفونت های تهدید کننده زندگی همراه بود.”

به ویژه، نتایج نشان داد که 63٪ بیشتر در معرض ابتلا به مننژیت در بین مبتلایان به اختلالات مرتبط با استرس و 57٪ خطر ابتلا به اندوکاردیت در مقایسه با خواهر و برادرانی که هیچ شرایط مرتبط با استرس ندارند، نشان داد.

همچنین، اختلالات مصرف مواد، بیشتر این خطر را افزایش می دهد. در مقابل، استفاده از مهارکننده های برگشت مجدد سروتونین در سال اول تشخیص یک اختلال مرتبط با استرس، این خطر را کاهش می دهد.

از آنجا که این یک مطالعه مشاهده ای بود، این تحقیق نمی تواند علیت را اثبات کند. با این حال، در یک مقاله مرتبط، پروفسور جاناتان بیسون – از دانشگاه کاردیف در انگلستان – مکانیسم های ممکن را که می تواند یافته ها را توضیح دهد، مورد بررسی قرار می دهد.

وی توضیح داد: “محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال مختل شده، با کاهش سطح کورتیزول یا مقاومت گیرنده” یکی از این مسیرهاست. این به نوبه خود می تواند باعث “التهاب بیش از حد” شود.

همچنین، سونگ و همکارانش در مقاله خود نشان می دهند که یافته های آنها با این نظریه سازگار است و اختلالات ناشی از استرس ممکن است منجر به تولید بیش از حد سیتوکین های التهابی شود.

با این حال، هم نویسندگان مطالعه و هم پروفسور بیسون هشدار می دهند که تحقیقات بیشتری لازم است.

پروفسور بیسون همچنین اذعان داشت: “نتیجه گیری در مورد ارتباط بین اختلالات ناشی از استرس و سلامت جسمی زودرس خواهد بود، اما شواهد در حال اثبات نشان می دهد که مطالعات با دقت طراحی شده برای شناسایی مسیرهای معمول یا مرتبط با مکانیسم می تواند در آینده مثمر ثمر باشد. “

“PTSD، با سطح بالایی از تحریک بدنی، یکی از نگرانی های عمده بهداشت عمومی است؛ یک رویکرد بیوپسی روانشناختی جامع برای تحقیق و مدیریت PTSD ، که با بیماران و خانواده ها ایجاد می شود، به احتمال زیاد بهترین راه برای کمک به افراد مبتلا به این بیماری است”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

Medical Science News

به این مقاله امتیاز دهید