07136476172 - 09172030360 [email protected]

شواهد تاکنون حاکی از آن است که چاقی مستقل از سایر بیماری ها، مانند بیماری های قلبی عروقی، با خطر بیشتری در بروز علائم و عوارض شدید بیماری کروناویروس 19 (COVID-19)،  همراه است.

تحقیقات جدید شواهد موجود در مورد ارتباط بین چاقی و شدت COVID-19 را بررسی می کند.
به نظر می رسد داده های اولیه حاکی از آن است که افراد مبتلا به چاقی به دلیل COVID-19، به شدت بیمار می شوند.

تعداد فزاینده ای از گزارشات، چاقی را با مرگ و میر کروناویروس مرتبط کرده اند و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اکنون چاقی شدید را به عنوان یک عامل خطر ابتلا به بیماری شدید COVID-19 ذکر کرده اند. CDC چاقی شدید را به عنوان داشتن شاخص توده بدنی (BMI) از 40 یا بالاتر تعریف می کند.

با این حال، در حال حاضر دقیقاً مشخص نیست که چرا چاقی با شکل خطرناک تری از بیماری همراه است.

برای روشن شدن اوضاع، تیمی از متخصصان در آلمان، انگلستان و ایالات متحده برای بررسی مدارک و شفاف سازی آنچه تاکنون می دانیم گرد هم آمده اند.

یافته های آنها در Nature Endocrinology منتشر شده است.

 

شواهد

 

در چین، از آنجا که شیوع آن شروع شد، داده های 383 بیمار نشان داد که چاقی با 142٪ خطر ابتلا به پنومونی شدید همراه با COVID-19 همراه است.

یک مطالعه بزرگتر بیش از 4000 بیمار مبتلا به COVID-19 را در شهر نیویورک نشان داد که چاقی شدید یک عامل خطر اصلی برای بستری در بیمارستان، است.

 

 

در سیاتل، مطالعه ای در مورد بیماران مبتلا به COVID-19، به یافته های مشابهی دست یافت. این تجزیه و تحلیل نشان داد که 85٪ از بیمارانی که چاق هستند نیاز به تهویه مکانیکی دارند. علاوه بر این، 62٪ از بیماران چاق در اثر COVID-19 درگذشتند.

با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که این مطالعه تنها 24 بیمار را شامل می شد که همگی بیمار شدید بودند.

مطالعه نهایی شامل تجزیه و تحلیل 124 بیمار در فرانسه، همچنین نشان داد که بیماران چاق به احتمال بیشتری به تهویه مکانیکی تهاجمی نیاز دارند.

شواهد موجود نشان می دهد که چاقی ممکن است یک عامل خطر قابل توجه برای COVID-19 باشد.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر نوربرت استفان، توضیح داد:

“ما به این نتیجه رسیدیم که چاقی ممکن است افراد آلوده به ویروس کورونا  (SARS-CoV-2) را در معرض خطر بسیار بالای یک بیماری شدید COVID-19 و احتمالاً خطر مرگ قرار دهد.”

 

چرا چاقی یک عامل خطر است؟

 

مهمتر از همه، به نظر می رسد این خطر مستقل از بیماری های دیگر، از جمله فشار خون بالا، که بیشتر در افراد چاق وجود دارد، باشد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، دلیلی که ممکن است چاقی خطر ابتلا به شدید COVID-19 را افزایش دهد، شامل اختلال عملکرد تنفسی است.

افرادی که چاقی دارند به احتمال زیاد مقاومت بیشتری در مجاری هوایی، حجم پایین ریه ها و عضلات تنفسی ضعیف تری دارند که در دفاع در برابر COVID-19 بسیار مهم است. این عوامل باعث می شود که فرد به بیماری ذات الریه مبتلا شود و استرس اضافی بر قلب وارد شود.

چاقی همچنین با دیابت، بیماری های قلبی و بیماری های کلیوی همراه است و همه این موارد خطر ابتلا به ذات الریه را افزایش می دهند.

نویسندگان خاطرنشان کردند، با کنار هم گذاشتن این مسائل، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت می تواند افراد را مستعد ابتلا به عفونت کند.

دکتر استفان توضیح می دهد: “داده هایی وجود دارند که نشان می دهد قند خون، حتی در محدوده ای که دیابت نمی تواند تشخیص داده شود، یک پیش بینی کننده قوی و مستقل از یک دوره شدید COVID-19 است.”

 

داده BMI وجود ندارد

در حالی که این تحقیق به شدت نشان می دهد که افراد دارای چاقی خطر بیشتری در ارتباط با COVID-19 دارند، محدودیت هایی برای تجزیه و تحلیل وجود دارد. اول، بیشتر مطالعات تا به امروز مورد بررسی قرار نگرفته است.

همچنین، بسیاری از آنها اندازه گیری وزن و قد بیماران را ارائه ندادند، که هر دو برای محاسبه BMI، یک شاخص جهانی چاقی، ضروری هستند. از BMI نیز می توان برای تخمین درصد چربی بدن استفاده کرد.

دکتر استفان: “بیشتر مقالاتی که در طی 2 ماه گذشته منتشر شده اند، اطلاعاتی درباره توده چربی بدن یا سلامتی متابولیک ارائه نمی دهند.” به ویژه، برخی از مطالعات از چین و ایتالیا – دو منطقه با بیشترین آسیب- داده های مربوط به وزن و قد را ارائه نکردند.

نویسندگان تأکید می کنند که مطالعات آینده نه تنها باید BMI را ثبت کند، بلکه از دور کمر و همچنین میزان گلوکز و هورمونی که آن را تنظیم می کند، یعنی انسولین اطلاعاتی را ارائه دهد. این اندازه گیری ها می تواند به تعیین اینکه آیا فرد دارای مشکل مقاومت به انسولین یا دیابت است، کمک کند که ممکن است در ریسک بالاتر COVID-19 در افراد چاق نقش داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

Medical News Today

به این مقاله امتیاز دهید