07136476172 - 09172030360 [email protected]

توصیه هایی در مورد اینکه فرد مبتلا به زوال عقل در چند ماه گذشته چقدر تغییر کرده است.

از افراد پرسیدیم که برای کمک به فردی که در ماه‌های اخیر تغییر کرده است و یکی از اقوام یا دوستانش که دچار زوال عقل شده است، چه می‌گویند. این افراد عضو یک انجمن مفید اند که رایگان و 24 ساعته باز است. جایی که هر کسی که تحت تأثیر زوال عقل است می‌تواند از پشتیبانی ارزشمند آنلاین برخوردار شود.

mickeyplum می گوید:

تغییراتی که در سال گذشته در شوهر 92 ساله من رخ داده است، احتمالاً توسط سایر مراقبان نیز مشاهده شده است. “تحرک او بدتر شده است. به این معنی که او تمایلی به ترک خانه ندارد و سعی می کند بیش از چند قدم بیرون نرود.” او در حال از دست دادن حس بیشتری نسبت به جایی که زندگی می کند است. او احساس خود را از دست داده است. اینکه کدام عضو خانواده متعلق به چه کسی است. کلماتی مانند دختر، نوه و غیره را نمی شناسد.

بنابراین سعی می کنم از آنها استفاده نکنم. من تقریباً هر روز متوجه تغییرات ظریف می‌شوم. سعی می‌کنم پاسخ‌هایم را بر اساس آن تنظیم کنم.

به طور عمده، هرگز با او مخالفت نکنید یا به او بگویید که اشتباه کرده است.

گاهی اوقات می گوید حافظه اش وحشتناک است و نگران به نظر می رسد. «در ابتدا می‌گفتم که این فقط به دلیل تغییراتی است که در مغز او با افزایش سن رخ می‌دهد. او دیگر نمی تواند جملاتی از این قبیل را درک کند. بنابراین امروزه من فقط پاسخ می دهم: “آره، حافظه من گاهی اوقات همینطور است” و موضوع را تغییر می دهم. یک لحظه بعد او آن را فراموش کرده است.»

کارائوکه پیت می گوید

یکی از چیزهایی که به نظرم بسیار مفید بود خواندن تا حد امکان گسترده بود. زیرا این بدان معناست که وقتی تغییر جدیدی رخ می دهد، من را گیج نمی کند. «نمونه آن زمانی بود، حدود یک سال پیش، زمانی که همسرم پرسید، «تو کدام پیت هستی؟» من فوراً فکر کردم: “اوه، توهم کپگراس” و توانستم خیلی آرام با موقعیت کنار بیایم. 

PARKLEYS می گوید

“من دریافتم بهترین استراتژی نادیده گرفتن چیزی است که اشتباه کرده است. هیچ کاری در مورد آن انجام ندهید. چیزی در مورد آن نگویید. اما فوراً یک عامل حواس پرتی معرفی کنید. به موقعیت یا مکان دیگری بروید، در مورد چیزی کاملاً متفاوت صحبت کنید، به آنها فکر کنید. یک کار ساده (که می دانید آنها می توانند انجام دهند).

“این دلخراش است. همه چیز وجود دارد. اما این استراتژی استرسی را که آنها احساس می کنند زمانی که اوضاع اشتباه می شود کاهش می دهد.”

دارتیست می گوید

جو را آرام نگه دارید و تناقض نداشته باشید. سعی کنید نسخه جدید عزیزتان را بپذیرید. آنها را با حقایق زندگی قدیمی بیش از حد خسته نکنید. بلکه سعی کنید به روال خود ادامه دهید. متوجه شدم که لمس های ملایم برای شوهرم معنی زیادی دارد – اطمینان. حس لامسه انگار تا آخر با او می ماند. من بافتنی می بافتم و او دوست داشت توپ پشمی را در دست بگیرد و آن را مرتب کند.

فکر می‌کنم در دوران کودکی او به مادرش کمک می‌کرد تا کلاف‌های پشمی را در دست بگیرد. در حالی که مادرش آن‌ها را به شکل توپ در می‌آورد تا با آن بافتنی ببافد. بنابراین ارزش تلاش برای برقراری ارتباط مجدد با مهارت‌ها را دارد.» 

Denny می گوید

از تجربه من، شروع قرنطینه برای من و شوهرم کاملاً مثبت بود. افراد زیادی در اطراف نبودند که در هنگام بیرون رفتن به مدیریت فاصله اجتماعی کمک کنند. او در مرحله ای بود که سایر راهنمایی ها تفاوت چندانی در رفتار عمومی او ایجاد نمی کرد. غیر از اینکه بارها باید توضیح دهد که او چه چیزی را در اخبار می فهمید.

با پذیرش اضطراری درست قبل از کریسمس کاملاً متفاوت شد.

رویارویی با تغییراتی که به ارمغان آورد، شدید و دشوار بوده است. من می‌گویم که چگونه با آن برخورد می‌کنید. به نحوه مدیریت تماس و بازدیدهای کنترل‌شده توسط ارائه‌دهندگان مراقبت بستگی دارد. من احساس می‌کردم بسیار محدود شده‌ام. ملاقات‌های تحت نظارت بدون شک اوضاع را برای شوهرم بدتر می‌کرد. من کاملاً معتقدم که وخامت اوضاع به دلیل محدودیت‌های کووید سرعت بیشتری گرفت.

پیشرفت و مراحل زوال عقل

دمانس پیشرونده است. این بدان معنی است که علائم ممکن است در ابتدا نسبتاً خفیف باشند اما با گذشت زمان بدتر می شوند. زوال عقل هر فردی را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال فکر کردن به پیشرفت زوال عقل در «سه مرحله» می تواند مفید باشد.

منظور ما از مراحل زوال عقل چیست؟

انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد و همه آنها پیشرونده هستند. این بدان معنی است که علائم ممکن است در ابتدا نسبتاً خفیف باشند. اما با گذشت زمان، معمولاً طی چندین سال بدتر می شوند.

اینها شامل مشکلات حافظه، تفکر، حل مسئله یا زبان و اغلب تغییرات در احساسات، ادراک یا رفتار است. با پیشرفت زوال عقل، فرد به کمک بیشتری نیاز خواهد داشت. در برخی مواقع به حمایت زیادی در زندگی روزمره نیاز خواهد داشت.

با این حال، زوال عقل برای همه متفاوت است. بنابراین زمان وقوع این اتفاق و نوع حمایت مورد نیاز متفاوت است. فکر کردن به سه مرحله زوال عقل می تواند مفید باشد:

  • اولیه
  • میانی
  • آخر

این علائم گاهی اوقات خفیف، متوسط ​​و شدید نامیده می‌شوند. زیرا این نشان می‌دهد که علائم تا چه حد بر شخص تأثیر می‌گذارد. از این مراحل می توان برای درک اینکه چگونه زوال عقل در طول زمان تغییر می کند و برای کمک به مردم برای آماده شدن برای آینده استفاده می شود. این مراحل همچنین به عنوان راهنمایی برای اینکه چه زمانی برخی درمان‌ها، مانند داروهای بیماری آلزایمر، احتمالاً بهترین اثر را دارند، عمل می‌کنند.

مراحل زوال عقل چقدر مهم است؟

مراحل زوال عقل فقط یک راهنما هستند و هیچ چیز قابل توجهی در مورد عدد سه وجود ندارد. به همین ترتیب، زوال عقل از مجموعه مراحل دقیق یا خاصی پیروی نمی کند که برای هر فرد مبتلا به زوال عقل به یک شکل اتفاق می افتد.

تشخیص اینکه چه زمانی زوال عقل یک فرد از یک مرحله به مرحله دیگر پیشرفت کرده است دشوار است

زیرا:

برخی از علائم ممکن است به ترتیبی متفاوت از مراحل توضیح داده شده در این برگه ظاهر شوند. یا اصلاً ظاهر نشوند. مراحل ممکن است همپوشانی داشته باشند. ممکن است فرد در برخی از جنبه های زندگی روزمره به کمک نیاز داشته باشد. اما سایر وظایف و فعالیت ها را به تنهایی مدیریت کند.

برخی از علائم، به ویژه علائم مرتبط با رفتار، ممکن است در یک مرحله ایجاد شوند و سپس کاهش یا حتی بعداً ناپدید شوند. علائم دیگر، مانند از دست دادن حافظه و مشکلات زبان و تفکر، تمایل دارند باقی بمانند و با گذشت زمان بدتر شوند.

طبیعی است که بپرسیم یک فرد در کدام مرحله است یا ممکن است بعداً چه اتفاقی بیفتد. اما مهمتر است که روی فرد در لحظه حال تمرکز کنید. این شامل نیازهای آنها و اینکه چگونه می توانند خوب زندگی کنند و چگونه به آنها در این زمینه کمک کنیم، می شود. چنان چه از مشکلات مربوط به حافظه رنج می برید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

منبع: Coping with changes: As dementia develops and especially after lockdown | Alzheimer’s Society (alzheimers.org.uk)

The progression and stages of dementia | Alzheimer’s Society (alzheimers.org.uk)

مروری جامع بر همه انواع زوال عقل!

زوال عقل، اختلال حسی و ارتباطی!

 

به این مقاله امتیاز دهید