07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

خواه از توانایی خود برای رهایی از احساس ناامیدی استفاده کنید یا تقریباً نسبت به همه چیز در زندگی ناامید باشید، ناامیدی احساس ناخوشایندی است. احساس گیر افتادن در ناامیدی زندگی را واقعا سخت می کند. خوشبختانه، بعضی از راه کارها وجود دارند که می توانید وقتی احساس ناامیدی کردید با انجام آن ها زندگی خود را بهتر کنید- مهم نیست که چقدر شرایط ناامید کننده به نظر می رسد.

 

این را در نظر داشته باشید که مغز شما ممکن است به شما دروغ بگوید

 

مغز شما ممکن است به شما بگوید که همه چیز وحشتناک و افتضاح است. ممکن است سعی کند شما را متقاعد کند که نمی توانید موفق شوید یا به شما بگوید که هیچ فرصتی برای بهتر شدن وجود ندارد.

اما افکار شما ممکن است تحریف شده، نادرست یا کاملاً اشتباه باشد.

احساسات ناامیدانه به افکار ناامیدکننده دامن می زند. گرفتار شدن در یک چرخه منفی آسان است اما دیدن اینکه همه چیز بهتر می شود، دشوار است.

شاید حتی راه کارهایی را امتحان کرده باشید. اما احتمالاً همه چیز را امتحان نکرده اید.

حداقل این ایده را داشته باشید که ممکن است طرز فکر شما دقیق نباشد. ممکن است به آن اندازه که تصور می کنید همه چیز ناراحت کننده به نظر نمیرسد.

 

برعکس استدلال کنید

 

وقتی احساس ناامیدی می کنید، احتمالاً به دلایلی فکر می کنید که چرا هیچ چیز بهتر نمی شود. پس چند دقیقه وقت بگذارید تا در مورد خلاف آن هم فکر کنید.

چه مدرکی نشان می دهد که اوضاع ممکن است بهتر از انتظار شما پیش برود؟ یا چگونه ممکن است در واقع اوضاع بهتر شود؟

اندکی اندیشیدن در مورد نکات مثبت می تواند درهایی را برای امکانات بیشتر باز کند. اگرچه این احتمال وجود دارد که همه چیز خوب پیش نرود، اما این احتمال نیز وجود دارد که همانطور که پیش بینی می کنید به این بدی هم پیش نمیرود.

استدلال برعکس، مغز شما را به روی این ایده باز می کند که شاید همه چیز آنطور که تصور کرده اید، غم انگیز نباشد.

 

به آنچه از ناامیدی عاید شما می شود، فکر کنید

 

فکر کردن در مورد آنچه از ناامیدی به دست می آورید، به نظر می رسد یک تمرین عجیب و غریب است. به هر حال، باید اینگونه فکر کنید، “چیزی  نصیب من نمی شود. من نمی خواهم این احساس را داشته باشم. ”

ناامید بودن همچنین به شما کمک می کند با دست به کار نشدن و اقدام نکردن احساس راحتی کنید.

به عنوان مثال، اگر ناامید باشید که هرگز بدهی خود را پرداخت نخواهید کرد، ممکن است برای افزایش درآمد خود (با گرفتن شغل دیگر) زحمتی نمیکشید یا ممکن است هزینه های خود را مدیریت نکنید.

بنابراین در نظر بگیرید که آیا ممکن است با ناامید ماندن چیزی بدست آورید.

 

آنچه را که می توانید با افزایش امید به دست آورید، در نظر بگیرید

 

به این فکر کنید که اگر امیدوار باشید چیزهای بیشتری می توانید به دست بیاورید. زندگی شما چگونه ممکن است تغییر کند؟ اگر امید داشتید می توانستید چه کار کنید؟

سپس، طوری رفتار می کنید که امیدوار هستید و موقعیت مورد نظر خود را قرار است به دست آورید.

به عنوان مثال، بیرون بروید و با افراد جدید ملاقات کنید. یا، یک کار جدید درخواست کنید. بروید آنها را انجام دهید، حتی اگر امیدوار نباشید، آنها مؤثرند.

 

گاهی اوقات، ابتدا باید رفتار خود را تغییر دهید و احساسات بدنبال آن بیایند. بنابراین اگر امیدوارانه عمل کنید، ممکن است سرانجام احساس امیدواری بیشتری هم داشته باشید.

 

در حل مسئله بکوشید

 

ناامیدی، طبق تعریف، این اعتقاد است که همه چیز بهتر نخواهد شد یا اینکه شما نمی توانید موفق شوید.

اما، همیشه کاری وجود دارد که می توانید برای حل یک مشکل یا تغییر احساس خود در مورد مسئله انجام دهید.

مدتی را به فکر راه حل های بالقوه برای حل مسئله بگذارید. ایده هایی داشته باشید و آنها را بخاطر بسپارید، حتی نیازی به ایده های خوب ندارید. فقط ببینید آیا می توانید برای حل یک مشکل، استراتژی ارائه دهید؟

اگر نمی توانید مشکلی را حل کنید (مانند بیماری یک عزیز)، نحوه تغییر احساس خود در مورد مشکل را در نظر بگیرید. آیا وقت گذرانی با اعضای خانواده می تواند به شما کمک کند کمی بهتر شوید؟

 

 

همیشه کاری وجود دارد که می توانید برای بهتر کردن اوضاع یا داشتن احساس بهتر انجام دهید

 

با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده معتمد صحبت کنید. هنگامی که در تلاش برای شناسایی راه حل های ممکن هستید و یا به سختی از محل خود خارج می شوید، با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده معتمد تماس بگیرید. آنچه را تجربه می کنید به آنها بگویید.

آنها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند از یک منظر دیگر مسائل را ببینید. یا، آنها ممکن است استراتژی هایی ارائه دهند که می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

گفتن به شخص دیگری می تواند کلیدی در کمک به شما باشد تا کمی بیشتر در مورد وضعیت خود امیدوار باشید.

 

برنامه ریزی کنید

 

بعد از اینکه ایده ها را توسعه دادید – توسط خودتان و / یا با شخص دیگری – یک برنامه ایجاد کنید. تصمیم بگیرید ابتدا قدم های خود را بردارید.

به خاطر داشته باشید که اگر برنامه A جواب نمی دهد، شما همیشه می توانید یک برنامه B داشته باشید. برنامه خود را به عنوان یک آزمایش در نظر بگیرید و وظیفه شما این است که تا آنجا که می توانید آزمایش کنید تا زمانی که کشف کنید چه چیزی مفید است.

 

دست به کار شوید

 

هنگامی که برنامه ای تنظیم کردید، مهم است که اقدام کنید.

پس از همه اینها، شما احتمالاً با نشستن و دست روی دست گذاشتن، امیدی به وضعیت خود نخواهید داشت. در عوض، وقتی شروع به کشف کردن خود کنید و بیشتر ببینید که چه کاری می توانید انجام دهید، امید بیشتری پیدا خواهید کرد.

 

به دنبال کمک حرفه ای هم باشید

 

ناامیدی می تواند نشانه ای از یک مسئله بهداشت روان مانند افسردگی باشد. بنابراین اگر احساس ناامیدی بیش از دو هفته طول کشید یا نگران سلامت روان خود هستید، با کسی صحبت کنید.

یک متخصص بهداشت روان می تواند نیازهای شما را ارزیابی کرده و در مورد گزینه های درمانی شما مانند گفتگو درمانی یا دارو بحث کند. بیشتر مسائل مربوط به سلامت مغز و روان شناختی، قابل درمان است. درمان می تواند به شما کمک کند تا نسبت به آینده امیدوارتر باشید.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامتمغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Very Well Mind

به این مقاله امتیاز دهید