07136476172 - 09172030360 [email protected]

این که آیا شما یک سیگاری هستید یا خیر، می تواند میزان تأثیر ویروس کورونا بر شما را تعیین کند. حداقل این همان چیزی است که محققان زیادی معتقد هستند که مصرف دخانیات باعث می شود سیستم های قلبی و عروقی ضعیف شده و بیشترین خطر را برای تأثیر COVID-19 ایجاد کند. این محققان تأیید می کنند که داده ها نشان می دهد “مصرف دخانیات یکی از دلایلی است که باعث مرگ بیشتر مردان نسبت به زنان در اثر ویروس می شود.”

بیش از 30٪ از کسانی که در اثر این بیماری درگذشته اند از نوعی بیماری قلبی عروقی – علت اصلی مرگ در اسپانیا (28٪ در سال 2018) رنج می برند – و تقریباً 10٪ از بیماری های قلبی و عروقی به سیگار کشیدن ارتباط داده می شوند. COVID-19 یک بیماری عفونی است که به دلیل سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) ایجاد می شود.

همانطور که بارها در اخبار مربوط به ویروس کورونا توضیح داده شده است، این بیماری عمدتا از طریق قطرات کوچک تنفسی از طریق عطسه یا سرفه به فرد منتقل می شود و شایع ترین علائم آن تب، سرفه و مشکل در تنفس است. با توجه به تأثیر آن بر جمعیت در اسپانیا، بیش از 90٪ مرگ و میر در افراد بالای 60 سال رخ داده است و بیش از 45٪ برخی شرایط بیماری قبلی را داشته اند.

 

مردان در مقابل زنان

اگرچه تعداد عفونت های COVID-19 در بین مردان و زنان در اسپانیا تقریباً مشابه است، اما میزان مرگ و میر پس از 5 آوریل برای مردان 8٪ و برای زنان 4٪ بود. به عقیده ردولار، “شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جنس در الگوی هایی از جمله شیوع مصرف دخانیات نقش دارد” ، زیرا براساس داده های سال 2017، در اسپانیا بیش از 25٪ از مردان سیگار می کشند در حالی که فقط 18٪ از زنان این کار را می کنند.

 

 

اثرات بیولوژیکی مصرف دخانیات

محققان، که مقاله ای در رابطه با این موضوع را در ژورنال علمی بیماری های ناشی از توتون و تنباکو منتشر کرده اند، اظهار داشتند مهم است که داده های بیولوژیکی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، استعمال دخانیات می تواند تنظیم آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) را تغییر دهد، که از جمله موارد دیگر، فشار خون را کاهش می دهد. برخی از کروناویروس ها از این آنزیم به عنوان گیرنده ورود سلولی استفاده می کنند. SARS-CoV-2 یکی از این ویروس هاست و به خود گیرنده های ACE2 در دستگاه تنفسی تحتانی افراد آلوده می پیوندد تا مجدداً به ریه ها دسترسی پیدا کنند. محققان تأیید می کنند که “داده های موجود نشان می دهد که بیماران مبتلا به COPD یا بیماری انسدادی مزمن ریوی یا افرادی که سیگار می کشند خطر ابتلا به بیماری جدی تر COVID-19 را دارند، زیرا این امر بیان ACE2 را در راههای هوایی ضعیف تر افزایش می دهد.”

با توجه به تعامل آشکار تنباکو با کورونا ویروس، این دو محقق نگران کمبود داده هایی هستند که به ما امکان می دهد بهتر مطالعه کنیم که چگونه سیگار کشیدن و بیماری همه گیر کورونا با یکدیگر ارتباط دارند. محققان خاطرنشان کردند که در اسپانیا در حال حاضر هیچ اطلاعاتی درمورد استعمال سیگار در بیماران مبتلا به COVID-19 وجود ندارد و این امر با ثبت و تبادل اطلاعات در مورد این مسئله قابل درمان است.

آنها همچنین اظهار داشتند که ما باید کمپین هایی را برای کاهش مصرف دخانیات متناسب با شرایط فعلی و اتخاذ مداخلاتی انجام دهیم که در مهار این عادت اثبات شده است، مانند افزایش مالیات بر دخانیات، ممنوعیت فروش آن در طول همه گیری یا بهبود برنامه ها برای کمک به افراد در ترک سیگار.

محققان به داده هایی راجع به مصرف دخانیات در بین افراد آلوده اشاره می کنند و توصیه می کنند که فروش آن باید در طی همه گیری ممنوع باشد.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا و  Senses Cultural Academy of Health مراجعه کنید.

منبع:

Vázquez, J.C & Redolar-Ripoll, D (2020) COVID-19 outbreak impact in Spain: A role for tobacco smoking?. Tobacco Use Insights

به این مقاله امتیاز دهید