07136476172 - 09172030360 [email protected]

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، مکانیسم مولکولی فعال شده با حضور تتراهیدروکانابینول (THC) – ماده ای که باعث می شود افراد احساس سرخوشی کنند  – را در جریان خون که سرعت رشد سرطان (سرطان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کارسینومای سلول سنگفرشی سر و گردن) در بیماران را تسریع می کند، شناسایی کرده اند. 

سرطان سر و گردن مربوط به HPV یکی از سریعترین سرطانهای رشد یافته در ایالات متحده است. در حالی که همزمان، سوء مصرف ماری جوانا در حال افزایش است. این یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی است. “

جوزف A. کالیفانو، نویسنده و استاد در گروه جراحی دانشکده پزشکی UC سن دیگو

سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن ششمین سرطان شایع در سراسر جهان است. این سرطانها در سلولهایی شروع می شوند که غشاهای مخاطی داخل دهان، بینی و گلو را ایجاد می کنند. تقریباً 30 درصد موارد این بیماری مربوط به عفونت HPV است و بخصوص این موارد در حال افزایش است. کالیفانو اظهار داشت که افزایش مصرف ماری جوانا ممکن است یک عامل محرک باشد.

مطالعات قبلی قرار گرفتن در معرض روزانه ماری جوانا را با شیوع بالای سرطان گلو مربوط به HPV مرتبط کرده است. با این حال، مکانیسم مرتبط با قرار گرفتن در معرض ماری جوانا با افزایش رشد سرطان ناشناخته بود.

محققان با گزارش در نسخه آنلاین تحقیقات بالینی سرطان 13 ژانویه، ژورنال انجمن آمریکایی برای تحقیقات سرطان، تشریح می کنند که چگونه حضور THC در جریان خون مسیر PAP MAPK را کنترل می کند و باعث کنترل مرگ سلولی برنامه ریزی شده به نام آپوپتوز می شود. با فعال شدن P38 MAPK از بروز آپوپتوز جلوگیری می شود، بنابراین سلول های سرطانی به طور غیرقابل کنترل رشد می کنند.

دانشمند دانشگاه UC San Diego و پزشک دانشگاه مرکزی جنوبی چین و سایر همکاران، از سلول های حیوانات و انسان استفاده کردند تا نشان دهند THC مسیر M38 P38 را روشن می کند و توانستند رشد سلول های سرطان سر و گردن HPV مثبت را با خاموش کردن این مسیر متوقف کنند. 

سپس این تیم نمونه خون را از بیماران مبتلا به سرطان گلو مربوط به HPV که ژنوم خود را بطور جامع نقشه برداری کردند برای تعریف مسیرهای فعال ژن، تجزیه و تحلیل کردند. نمونه های خون مشابه، فعال بودن MAPK p38 و از دست دادن آپوپتوز در تومورهای بیماران دارای THC در خون آنها را نشان داد.

این نویسندگان توضیح دادند: مطالعات و پیشنهادات افکار عمومی مبنی بر اینکه THC و سایر محصولات مشابه دارای خاصیت ضد سرطان هستند، نیاز به ارزیابی مهمتر و بیشتری دارند.

 

 

 

 

کالیفانو اظهار داشت: “اکنون شواهد علمی قانع کننده ای داریم که نشان میدهد، مصرف روزانه ماری جوانا می تواند رشد تومور را در سرطان سر و گردن مربوط به HPV ایجاد کند.”

“ماری جوانا و سایر محصولات مشابه اغلب خوش خیم تلقی می شوند، اما لازم به ذکر است که تمام داروهای دارای مزایا، دارای اشکالاتی نیز هستند.”

طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، عفونت های HPV مسئول تقریباً 35000 تشخیص سرطان جدید هر ساله در ایالات متحده است. عفونت به قدری شایع است که تقریباً همه زنان و مردان حداقل در یک مرحله از زندگی خود یک نوع HPV دریافت می کنند. بدون اینکه کسی تاکنون بداند که این بیماری را داشته است.

واکسنهای مختلفی وجود دارند که می توانند از اکثر سرطانهای مرتبط با HPV جلوگیری کنند. واکسن ها بهتر از هر زمان قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس، بهتر عمل می کنند. CDC واکسیناسیون پسران و دختران 11 تا 12 ساله را توصیه می کند، اما می تواند در اوایل 9 سالگی نیز انجام شود.

طبق آمار انستیتوی ملی سوء مصرف مواد مخدر، 15 درصد از جوانان 12 تا 17 سال و 47 درصد از بزرگسالان در سن 26 سال و بالاتر از ماری جوانا استفاده کرده یا حداقل آن را امتحان کرده اند.

میزان واکسیناسیون HPV پایین و افزایش مصرف ماری جوانا در میان جوانان باعث ایجاد مشکلات عظیمی می شود.

گزینه های درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان های سر و گردن در اوایل یا اواخر مرحله شامل جراحی با حداقل تهاجم، بازسازی و توانبخشی، پروتون درمانی و انواع پرتودرمانی، آزمایش های بالینی نوآورانه و درمان هدفمند از جمله سیستم ایمنی درمانی، است.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

University of California San Diego Health

به این مقاله امتیاز دهید