07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

براساس مطالعه ای در UC Davis، کودکانی که با اختلال طیف اوتیسم متولد شده اند و مادران آن ها در دوران بارداری دارای مشکلات سیستم ایمنی بوده اند، احتمالاً با مشکلات رفتاری و عاطفی بیشتری دست و پنجه نرم می کنند. این مطالعه پیشینه شرایط ایمنی مادر را به عنوان پیش بینی کننده علائم در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بررسی کرده است.

 

پل اشوود، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی و عضو هیئت علمی در مؤسسه UC دیویس MIND توضیح داد: “ما توانایی پیشینه ایمنی مادر را برای پیش بینی علائم اختلال طیف اوتیسم و نقش احتمالی جنسیت فرزندان آزمایش کردیم.”

این مطالعه که در ژرنال روانپزشکی منتشر شد، نشان داد که جنسیت فرزندان ممکن است با شرایط ایمنی مادر ارتباط داشته باشد تا بر نتایج، به ویژه از نظر شناخت کودک، تأثیر بگذارد.

 

 

شرایط ایمنی مادر و اوتیسم

 

شرایط ایمنی مادران ناشی از اختلال در سیستم ایمنی مادر است. آنها شامل آلرژی، آسم، بیماری های خود ایمنی، سندرمهای خود التهابی و سندرم نقص ایمنی هستند. مطالعات قبلی نشان داده است که مشکلات ایمنی مادر در مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) شیوع بیشتری دارد.

محققان 363 مادر و فرزندان آنها (252 مرد و 111 زن) را در پروژه اوتیسم (APP) مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی کودکان سه سال بود.

محققان شدت اوتیسم کودکان را اندازه گیری کردند و مجموعه ای از مشکلات رفتاری و عاطفی مانند پرخاشگری و اضطراب را ارزیابی کردند. آنها همچنین رشد و پیشرفت عملکرد کودکان را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که حدود 27٪ از مادران در دوران بارداری دارای مشکلات سیستم ایمنی هستند. از این تعداد، 64 درصد سابقه بیماری آسم را گزارش کردند که شایعترین بیماری ایمنی بدن است. از دیگر موارد شایع کم کاری تیروئید، بیماری رینود (بیماری گردش خون)، آلوپسی (ریزش مو)، پسوریازیس (بیماری پوستی) و آرتریت روماتوئید (التهاب بافت مفصل) است.

 

این مطالعه همچنین نشان داد که مشکلات ایمنی مادر با افزایش مشکلات رفتاری و عاطفی همراه است، اما باعث کاهش عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به اوتیسم نمی شود.

 

آیا جنسیت فرزندان با تأثیر شرایط ایمنی مادر بر علائم اوتیسم ارتباط دارد؟

 

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اختلال طیف اوتیسم در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است.

“مطالعه ما بررسی کرد که آیا جنسیت  فرزندان با وجود مشکلات ایمنی مادر برای تأثیر پیامدهای رفتاری در کودکان، اهمیت دارد.” “مشکلات ایمنی مادر ممکن است یکی از عوامل محیطی باشد که به شیوع بالاتر اختلال طیف اوتیسم در پسران کمک می کند.”

این مطالعه نشان داد که سابقه بیماری ایمنی در مادران دارای کودکان پسر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (31٪) در مقایسه با دختر (18٪) شایع تر است. به ویژه، آسم در مادران دارای فرزندان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم پپسر نسبت به مادران دارای فرزندان دختر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، دو برابر شایع تر است.

این مطالعه همچنین نشان داد که در موارد طیف اوتیسم که شرایط ایمنی مادر وجود دارد، فرزندان دختر در پاسخ به التهاب مادری نسبت به فرزندان پسر دارای پیامدهای شناختی منفی کمتری هستند.

“این یافته مهم، جنسیت فرزندان و شرایط ایمنی مادر را به اوتیسم مرتبط می کند.”  همچنین، “این مطالعه شواهد بیشتری را ارائه می دهد که فرزندان پسر به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی مادر در معرض عواقب نامطلوب بیشتری قرار دارند.”

مطالعات آینده شامل شناسایی نوع، شدت و زمان شرایط ایمنی در حاملگی، و سپس بررسی نتایج در فرزندان با گذشت زمان است.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

“Maternal immune conditions are increased in males with autism spectrum disorders and are associated with behavioural and emotional but not cognitive co-morbidity” by Patel, S., Dale, R.C., Rose, D. et al. Translational Psychiatry.

به این مقاله امتیاز دهید