07136476172 - 09172030360 [email protected]

طبق یک گزارش جدید، محققان علوم اعصاب، اعتیاد و سلامت رفتاری، آخرین تحقیقات را در مورد آنچه افراد را در معرض سوء مصرف مواد و وابستگی قرار می دهد، به همراه کشفیات جدید که ممکن است کلید پیشگیری و بهبود موفقیت آمیز برای افراد معتاد به مواد افیونی و مواد مخدر باشد، ارائه دادند. 

این نویسندگان خاطرنشان کردند: گرچه در تاریخ بشریت استفاده از داروهای روانگردان تقریبا بسیاری از مواقع رخ داده است، اما تلفات ناشی از موج اخیر استفاده از مواد افیونی بی سابقه است. بیشتر آمریکایی ها بیش از حد در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.

مطالعه آنها، که در  Psychological Science in the Public Interest منتشر شده است، نشان میدهد درک مکانیسم های مغز و اعصاب برای اعتیاد به مواد مخدر بسیار حیاتی می باشد.

 

اعتیاد یک اختلال مر بوط به سیستم تصمیم گیری است

 

آنتوی بچارا، استاد روانشناسی در کالج هنرها و علوم USC ​​Dornsife و یک متخصص عصب شناسی در سیستم تصمیم گیری، اعتیاد و سوء مصرف مواد، اظهار داشت: “اعتیاد یک بیماری مربوط به سیستم تصمیم گیری است.”ساز و کارهای مغزی در سیستم تصمیم گیری یکسری افراد باعث می شود آنها در مقابل اعتیاد مقاوم نباشند. سوال این است، چه کسی آسیب پذیرتر است و چگونه بهترین راه حل را تعیین کنیم؟ “

Bechara و همکارانش بر این باورند که پیشرفت در علم مغز می تواند به شناسایی افراد آسیب پذیر قبل از قرار گرفتن در معرض مواد اعتیاد آور کمک کند، همچنین تعیین می کند چگونه با افرادی که معتاد شده اند، رفتار کند.

 

نقش قشر جلوی مغز در اعتیاد


نویسندگان اظهار داشتند که در طی بیش از سه دهه تحقیق در مورد مصرف مواد مخدر، به اهمیت قشر جلوی مغز توجه زیادی نشده است – که برای خود تنظیمی، تعیین هدف بلند مدت، توانایی پیش بینی و تصمیم گیری برای مصرف مواد مخدر مهم است. به همین ترتیب، آنها شواهدی را گرد هم آورده اند که نشان می دهد آسیب پذیرترین افراد دارای عملکرد غیر طبیعی در سیستم های عصبی شناختی هستند.

به طور خاص، قشر پیشانی جلوی ضعیف – که ناشی از عوامل ژنتیکی مانند سطوح مختلف انتقال دهنده های عصبی در مغز یا از عوامل رشدی مانند آسیب اولیه سر است – ممکن است اعتیاد را تحت تأثیر قرار دهد. قشر جلوی مغز حتی در مقابل صدمات خفیف مغزی حساس است. کودک آزاری، همچنین می تواند بر رشد قشر جلوی مغز تأثیر بگذارد.

بچارا بیان می کند: “عوامل مختلفی باعث میشوند که قشر جلوی مغز ضعیف باشد و ظرفیت تصمیم گیری به طور عادی توسعه نمی یابد.” وی گفت: “اینها افرادی هستند که نه تنها به مواد افیونی بلکه به داروهای دیگری که به آنها دسترسی پیدا می کنند، معتاد تر می شوند.”

دو موضع افراطی در اعتیاد به مواد افیونی و مرگ و میر بیش از حد نقش دارند.
بچارا استدلال می کند که در پاسخ به بحران مواد افیونی، دو موضع افراطی اتخاذ شده است.

وی توضیح داد: “اول ، شرکت های داروسازی این ایده را ترویج می دهند که داروهای افیونی فقط در افراد مبتلا به درد استفاده می شوند و افراد معتاد نخواهند شد.” “این درست نیست، زیرا شما هیچ راهی برای گفتن اینکه چه کسی مستعد معتاد شدن و چه کسی نیست  ندارید. “

 و دیگری، به دلیل ترس از اینکه همه افراد به مواد مخدر معتاد شوند، آنها را به افرادی که دردهای مزمن دارند و ممکن است به آنها نیاز داشته باشند، تجویز نمی کنند. “افراد زیادی وجود دارند که می توانند از تجویز داروهای کنترل شده استفاده کنند، که برای درمان درد بسیار خوب عمل می کنند.”

 

پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد افیونی


نویسندگان اظهار داشتند که نیاز به آزمایش بالینی برای غربالگری و مشخص کردن افرادی که احتمال سوءاستفاده و سوء استفاده از داروهای افیونی را دارند، وجود دارد، مانند آنهایی که دارای عملکرد ضعیف قشر جلوی مغز هستند. برای کسانی که در حال حاضر معتاد هستند، آنها در مورد روشهای رفتاری – از جمله آموزشهایی که برای افزایش ظرفیت حافظه کاری استفاده شده است – تحقیقاتی ارائه داده اند که می تواند عملکرد قشر جلوی مغز را تقویت کند.

محققان همچنین استفاده از روش هایی مانند تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال، یک روش تحریک مغز غیر تهاجمی را انجام می دهند که باعث تحریک یا مهار عصبی انتخابی می شود. این روش، هنگامی که برای تحریک سیستم تصمیم گیری اجرایی قشر جلوی مغز استفاده می شود، نشان داده شده است ودر مطالعات قبلی باعث کاهش ولع مصرف یا مصرف کوکائین، سیگار و الکل می شود.

نویسندگان اذعان کردند که برای شناخت بهتر این روشهای درمانی تحقیقات بیشتری لازم است و مؤثرترین آنها باید انتخاب شود.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع: University Of Southern California

به این مقاله امتیاز دهید