07136476172 - 09172030360 [email protected]

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که معتقدند سرنوشت آنها توسط شانس تعیین می شود، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند.

 

منبع: EFP

 

افرادی که بر این باورند که شانس تعیین می کند که چه اتفاقی برای آنها می افتد، در مقایسه با افرادی که فکر می کنند عمدتاً اعمال خود را مسئول می دانند، احتمال

بیشتری دارد که به بیماری لثه شدید مبتلا شوند.

 

این یافته‌های مطالعه‌ای است که در EuroPerio10، کنگره پیشرو در جهان در پریودنتولوژی و دندانپزشکی ایمپلنت که توسط فدراسیون اروپایی پریودنتولوژی (EFP) برگزار شده است، ارائه شده است.

 

دکتر سباستین یونگو، نویسنده این مطالعه، از دانشگاه پاریس، گفت: «این یافته که این سیستم اعتقادی با سلامت دهان مرتبط است، باید متخصصان دندانپزشکی را تشویق کند تا وضعیت عاطفی بیماران خود را ارزیابی کنند و در صورت لزوم، آنها را به مراقبت‌های روان‌ شناختی مناسب ارجاع دهند.»

یک مطالعه

 

“چند سوال ساده باید پرسیده شود، مانند: “به گفته شما، چه چیزی باعث بیماری شما می شود؟” و “چگونه می توان آن را درمان کرد؟” پاسخ به این سوالات می تواند برای بهینه سازی تبعیت از درمان مهم باشد. این مطالعه به بررسی روابط بین این باورها، سلامت دهان و دندان و عوامل اجتماعی-اقتصادی و روانی پرداخت. برای سیستم باور، بیماران به عنوان دارای منبع کنترل بیرونی یا درونی طبقه بندی شدند.

 

دکتر جونگو توضیح داد: «مرکز کنترل میزانی است که افراد بر این باورند که نتایج رویدادهای زندگی ناشی از اعمال خودشان (مکان کنترل درونی) یا عواملی است که تأثیر کمی بر آنها دارند (مرکز کنترل بیرونی).

 

به عنوان مثال، دانش‌آموزانی که در امتحان مردود می‌شوند، اگر منبع کنترل بیرونی داشته باشند، با سهولت بیشتری نتیجه را به یک علت بیرونی (مثلاً امتحان دشوار، بدشانسی) نسبت می‌دهند، اما اگر منبع کنترل درونی داشته باشند به اشتباهات خود یا عدم کارشان مربوط می‌شود. ”

 

روش کار

 

در این مطالعه 79 بیمار متوالی که در یک مشاوره پریودنتال در بیمارستان دانشگاه برتونو بودند، پاریس شرکت کردند. داده ها در مورد سبک زندگی (به عنوان مثال سیگار کشیدن) و عوامل اجتماعی-اقتصادی (درآمد، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل) جمع آوری شد.

 

شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را برای تعیین منبع کنترل، سطح استرس و خلق افسرده تکمیل کردند. درجه کنترل پلاک و تعداد دندان ها ثبت شد. به بیماران عادات بهداشت دهان و دندان از جمله نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آموزش داده شد.

 

در یک دهان سالم، لثه ها به طور محکم در اطراف هر دندان قرار می گیرند. بیماری پریودنتال باعث تخریب استخوان اطراف دندان می شود که منجر به ایجاد پاکت های عمیق تر در اطراف دندان ها، از بین رفتن چسبندگی به ساختارهای اطراف و به طور بالقوه از دست دادن دندان می شود.

 

در طی یک جلسه مشاوره دوم به طور متوسط ​​2 هفته بعد، ارزیابی های زیر انجام شد که نشان دهنده شدت بیماری لثه است: 1) آیا لثه ها در هنگام پروب خونریزی می کنند یا خیر. 2) عمق جیب؛ 3) حداکثر از دست دادن دلبستگی.

 

افراد شرکت کننده

میانگین سنی شرکت کنندگان 46 سال و 66 درصد زن بودند. 20 شرکت کننده (25%) دارای منبع کنترل بیرونی و 59 نفر (75%) دارای منبع کنترل داخلی بودند. میانگین امتیاز خلق افسرده در گروه منبع خارجی در مقایسه با گروه منبع داخلی دو برابر بیشتر بود

 

حدود سه چهارم از گروه منبع بیرونی در مقایسه با نیمی از گروه منبع خارجی سطح تحصیلات پایینی داشتند. از نظر بهداشت دهان و دندان، میانگین تعداد دندان های از دست رفته در گروه لوکوس خارجی سه دندان و در گروه جایگاه داخلی یک دندان بود.

 

حداکثر تلفات اتصال در گروه لوکوس خارجی در مقابل داخلی (به ترتیب 95/9 میلی متر در مقابل 38/8 میلی متر) به طور قابل توجهی بیشتر بود.

 

محققان تجزیه و تحلیل های چند متغیره را برای بررسی ارتباط بین منبع کنترل، سلامت دهان و عوامل اجتماعی-اقتصادی و روانی انجام دادند. تجزیه و تحلیل ها برای عواملی که می توانند بر روابطی مانند تعداد دندان، سطح تحصیلات، حداکثر از دست دادن دلبستگی، نمره استرس، تنها زندگی کردن، نمره افسردگی و سن تأثیر بگذارند تنظیم شدند.

 

نتایج

 

منبع کنترل بیرونی با نمره افسردگی، سطح تحصیلات، تعداد دندان و حداکثر از دست دادن دلبستگی به ترتیب با نسبت‌های شانس 1.21، 0.6، 0.67 و 1.31 ارتباط معنی‌داری داشت.

 

دکتر جونگو گفت: “داشتن یک منبع کنترل خارجی به طور مستقل با از دست دادن بیشتر دندان و از دست دادن چسبندگی مرتبط بود، که نشان دهنده شدت بیشتر پریودنتیت است. علاوه بر این، این بیماران بیشتر در معرض افسردگی و سطح تحصیلات پایین تری بودند.

 

یافته‌ها نشان می‌دهد که این گروه ممکن است به تشویق نیاز داشته باشند تا پریودنتیت را یک بیماری قابل کنترل در نظر بگیرند، به خصوص اگر احساس ضعف داشته باشند.

 

10 علامت هشدار دهنده بیماری آلزایمر

 

5 بیماری که به نواحی زبانی در مغز حمله می کنند!

به این مقاله امتیاز دهید