07136476172 - 09172030360 [email protected]

به نظر می رسد استرس باعث می شود موها خاکستری شوند، و اکنون محققان می دانند چگونه؟

محققان گزارش می دهند که استرس واکنش جنگ و گریز را در بدن فعال می کند که به نوبه خود باعث می شود سلول هایی که  تولید رنگدانه را بر عهده دارند و رنگ مو را ایجاد میکنند، از نظر تعداد تحلیل روند. با از بین رفتن این سلول ها، رنگ مو نیز به خاکستری تبدیل می شود.

موهای خاکستری قرن ها با استرس مرتبط بوده است، اما دانشمندان درک نکردند که چگونه استرس باعث می شود موها خاکستری شوند.

Ya-Chieh Hsu، زیست شناس سلول های بنیادی در دانشگاه هاروارد توضیح می دهد: “ما در واقع یک فرض عامه را زیر سؤال بردیم ومکانیسم هایی را که اکنون زمینه های جدیدی را پیش روی ما قرار می دهند، شناسایی کردیم.”

Ya-Chieh Hsu و همکارانش با تزریق ترکیبی شبیه به کپسایسین، ماده مؤثر در فلفل قرمز، به موشها استرس القا کردند. در طی پنج روز، موهای جوندگان سفید شد. این تیم پس از از بین بردن سیستم ایمنی بدن و هورمون استرس کورتیزول به عنوان دلایل تغییر رنگ، متوجه شدند که بخشی از سیستم عصبی حیوانات در حال تخلیه سلولهای رنگدانه از مو بوده اند.

در فولیکولهای مو، سلولهایی به نام سلولهای بنیادی ملانوسیت با تبدیل به سلولهای تولید رنگدانه، به مو رنگ می بخشند. بدن نمی تواند ذخایر سلولهای بنیادی را دوباره پر کند، بنابراین با استفاده از این سلول ها، رنگ از بین می رود.

به گفته این تیم، استرس باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک موش- که کنترل واکنش جنگ و گریز به استرس را بر عهده دارد – با انتقال نوراپی نفرین، نوعی انتقال دهنده عصبی، می شود. این ترکیب مخزن سلولهای بنیادی را بیش از اندازه فعال می کند، و یک مقدار تبدیل به سلول های تولید کننده رنگدانه را به وجود می آورد. 

هنوز مشخص نیست که چرا استرس موها را خاکستری می کند – رویدادی که به طور معمول با پیر شدن بیشتر مرتبط است. محققان خاطر نشان می کنند، “این کار سؤالاتی را مطرح می کند که آیا خاکستری شدن مو ناشی از استرس، همان روند پیری است، و این پایه بر روی کاوش روش های دیگر تأثیر استرس بر بدن تأثیر می گذارد.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.  

منبع:

B. Zhang et al. Hyperactivation of sympathetic nerves drives depletion of melanocyte stem cells. Nature. Published online January 22, 2020

به این مقاله امتیاز دهید