07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه جورجیا روشن می کند که چرا افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب ممکن است با اختلالات خود ایمنی نیز دست و پنجه نرم کنند. نتایج می تواند به رویکردهای بهتر برای درمان و احتمالاً درمان های دارویی جدید منجر شود.

 

این مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی نشان می دهد که آپنه انسدادی خواب خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را افزایش می دهد. اختلالات سیستم ایمنی در نتیجه فعالیت کم یا بیش از حد فعالیت سیستم ایمنی بدن است و شامل بیماری های شناخته شده ای مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید می باشد.

“این مقاله به بررسی مکانیسم های اساسی می پردازد که خطر ابتلا به اختلالات خود ایمنی را در فرد افزایش می دهد. زیرا، آنها دارای آپنه خواب انسدادی درمان نشده هستند.”

 

آپنه انسدادی خواب یا OSA نوعی اختلال است که هنگامی رخ می دهد که عضلات گلو به طور موقتی شل می شوند، منجر به تنگ شدن مجاری تنفسی می شوند و در هنگام خواب، لحظه ای تنفس را قطع می کنند. درمان اصلی OSA فشار مثبت مداوم راه هوایی یا CPAP است که هوا را از طریق ماسک، پمپ می کند تا راه هوایی در گلو باز بماند.

OSA به سلامتی 35٪ از افراد تنها در آمریکایی آسیب می زند و منجر به افزایش خطر ابتلا به چندین اختلال خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و پسوریازیس می شود، اما پیوندهای مولکولی با خود ایمنی چندان درک نشده اند.

فیلیپس و تیم تحقیقاتی چهار سیتوکین را بررسی کردند – پروتئین هایی که در سیگنالینگ سلول نقش دارند – که مرتبط با بیماری خود ایمنی می باشند. آنها سیتوکین ها را در سه گروه بزرگسال ارزیابی کردند: بیماران مبتلا به OSA درمان نشده، بیماران مبتلا به OSA که تحت درمان بودند و افرادی که OSA ندارند.

نتایج این مطالعه نشان داد که سطح غیر طبیعی چهار سیتوکین در بیماران مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، نشان می دهد که خواب کم و اکسیژن رسانی ناکافی ممکن است روی سیتوکین ها تأثیر بگذارد.

این مطالعه، که در Clinical Immunology منتشر شده است، یکی از چهار موردی است که ممکن است ارتباط بین آپنه انسدادی خواب و بیماری های خاص را بررسی کند. علاوه بر اختلالات خود ایمنی، این تیم همچنین در حال بررسی بیماری های تخریب شونده عصبی، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های کلیوی هستند.

“رابطه بین OSA و سایر بیماری ها همیشه برای مطالعه پیچیده است. OSA در بزرگسالان معمولاً اولین بار در میانسالی تشخیص داده می شود، اما با بالا رفتن سن افزایش می یابد.”

با افزایش سن، شما در معرض ابتلا به بیماری های دیگر هستید، و تشخیص اینکه آیا OSA باعث اختلالات دیگر می شود یا اینکه OSA فقط شدت و پیشرفت یک بیماری زمینه ای را بدتر می کند، برای پزشکان و محققان بسیار چالش برانگیز است. در مورد فشار خون بالا، ما می دانیم که OSA درمان نشده می تواند باعث فشار خون شود و داروی فشار خون را بی اثر کند. اگر آپنه خواب انسدادی یکی از عوامل اصلی آن باشد، باید همراه با سایر موارد ارزیابی و درمان شود.”

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Bradley G. Phillips et al, Airways therapy of obstructive sleep apnea dramatically improves aberrant levels of soluble cytokines involved in autoimmune disease, Clinical Immunology (2020). DOI: 10.1016/j.clim.2020.108601

 

به این مقاله امتیاز دهید