07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

طحال عضوی است که در درجه اول وظیفه فیلتر کردن گلبول های قرمز خون را بر عهده دارد. یک ارگان مهم اما اختیاری محسوب می شود، زیرا برداشتن آن منجر به مرگ نمی شود، اما ممکن است طحال در اضطراب و چند مشکل دیگر دخیل باشد.

 

به طور کلی، ممکن است به نظر برسد طحال نقش کمی در اضطراب دارد. با این حال، فرهنگ های بسیاری وجود دارد که معتقدند مشکل در طحال در واقع مسئول اضطراب است. ما در این مقاله به بررسی این ایده می پردازیم.

اضطراب می تواند همه اعضای بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. ساده ترین راه برای شناختن اضطراب و نحوه درمان آن، آگاهی از علائم و منشأ آن می باشد.

 

علائم اضطراب و اختلال طحال

 

شما نمی توانید مشکلی در طحال خود احساس کنید مگر اینکه بزرگ شود، که باعث درد در ناحیه نزدیک طحال می شود. همچنین تشخیص مشکل طحال توسط خودتان بسیار دشوار است. علائم آن بسیار با شرایط بیماری دیگر همپوشانی دارد.

کاهش وزن
خطر عفونت
مشکلات خونریزی
زردی
کم خونی

 

اضطراب و استرس در واقع می تواند بر روی هر قسمت از بدن شما تأثیر بگذارد و این احتمال وجود دارد که باعث ایجاد مشکلاتی در طحال شما شود، اما تشخیص آن تقریباً غیرممکن است و علائم آن بسیار متفاوت است تا بتوان آن را مستقیماً به اضطراب یا استرس مرتبط کرد.

افراد مبتلا به اختلالات طحال ممکن است دچار اضطراب شوند، اما به نظر نمی رسد که اضطراب بتواند مستقیماً مشکلات مربوط به طحال را ایجاد کند.

 

چرا طحال با اضطراب مرتبط است؟

 

طبق طب چینی طحال با اضطراب در ارتباط است. در طب چینی اعتقاد بر این است که طحال محل نگرانی های عاطفی شماست و مسئولیت فرآوری مواد غذایی را بر عهده دارد.

طب چینی معتقد است که طحال نقش بسیار متفاوتی در بدن دارد. در طب سنتی وقتی طحال مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند، قادر به تبدیل غذا به خون نیست که برای سلامت بدن بسیار مهم است.

از طریق گیاهان و تغییرات رژیم غذایی، طب چینی معتقد است که می توان طحال را در سلامتی بهتری قرار داد و در نهایت این امر بر سطح اضطراب تأثیر خواهد گذاشت.

 

بهبود سلامت طحال برای بهبود اضطراب

 

تحقیقات کافی در این زمینه که اثبات کند طحال در مواد مغذی یا فرآوری مواد غذایی نقشی داشته باشد، در دسترس نیست. بنابراین در حال حاضر هیچ درمانی برای مقابله مستقیم با طحال به غیر از صحبت با پزشک شما در دسترس نیست.

با این وجود می توان از موارد زیر بهره مند شد:

طب سوزنی 

زنجبیل – همچنین اعتقاد بر این است که زنجبیل سلامت طحال را بهبود می بخشد. خوردن زنجبیل همراه با وعده های غذایی ظاهراً در بهبود عملکرد طحال موثر است.

کاهش قندهای تصفیه شده، برخی شواهد نشان می دهد که کاهش قندهای تصفیه شده می تواند سطح اضطراب شما را بهبود بخشد، و طب چینی معتقد است که این امر به دلیل کاهش رطوبت طحال است.

 

با وجود تأکید طب های سنتی بر نقش اختلالات طحال در اضطراب، نیاز به انجام تحقیقات بیشتری می باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Role of spleen in prolonged anxiety after stress.” ScienceDaily, 13 November 2016

Society for neuroscience

 

به این مقاله امتیاز دهید