07136476172 - 09172030360 [email protected]

به دنبال گزارشات از کشورهای مختلف، بیمارانی که پس از ابتلا به کروناویروس (COVID-19) بهبود یافته اند، مجدداً در حین ارزیابی تشخیصی، در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های کره جنوبی (CDC) تست کرونای آن ها مثبت شده که این شرایط در مورد 51 بیمار ثبت شده است.

این بیماری همه گیر جهانی نوعی سندرم شدید تنفسی حاد ناشی از ویروس کورونا Coronavirus-2 (SARS-CoV-2) است که در چین پدید آمده و مانند آتش سوزی در سراسر جهان پخش شد، و اکنون به اکثر نقاط سیاره ما رسیده است.

از زمان شروع شیوع COVID-19، اهمیت ایمنی در بیماران بهبود یافته بحث علمی مهمی را برانگیخت. برخی از راهبردهای اولیه در چندین کشور حتی ایجاد “مصونیت ” را با استفاده از جمعیت بهبود یافته، به عنوان یک رویکرد اپیدمیولوژیک برجسته اعلام کرده اند.

با این حال، گزارش هایی از بیمارانی که برای بار دوم تست ویروس کورونای  SARS-CoV-2  آن ها مثبت اعلام شده است، موجود است – در درجه اول در چین، ژاپن و کره جنوبی. سوالات شروع شده است: آیا افراد ممکن است حتی پس از بهبودی نیز پاسخ ایمنی محافظتی در برابر ویروس ایجاد کنند و آیا دوباره عفونت از بین می رود؟

 

 

یک روز منفی، روز دیگر مثبت

 

در کره جنوبی، یک گزارش اخیر نشان می دهد که بیش از 50 نفر که تصور می کنند بهبود یافته اند، آزمایش ویروس کورونا در آن ها بار دیگر در ارزیابی مثبت می شود. دبیرکل CDC کره جنوبی، دکتر جئونگ یون-کیون، امکان “فعال سازی مجدد” ویروس را در افرادی که تصور می شود پس از ابتلا به COVID-19 بهبود یافته اند، آشکار می کند.

دکتر جئونگ توضیح می دهد: “موارد بسیاری وجود دارد که بیمار در طول درمان یک روز تست کورونای او  منفی و روز دیگر مثبت است.” وی می افزاید: “در حالی که ما فعال سازی مجدد را به عنوان علت احتمالی آن در نظر می گیریم، در حال انجام یک مطالعه جامع در این زمینه هستیم.”

 

 

فعال سازی مجدد ویروس یا ابتلا مجدد به ویروس

 

نمونه های دیگری از بیماران مبتلا به بیماری – و یا حتی مرگ – پس از بهبود وجود دارد. در چین گزارش شده است که مردم بیمارستان را ترک می کنند و دوباره با این بیماری به بیمارستان باز می گردند. این اتفاق همچنین با دو پزشک معالج بیماران آلوده در ووهان چین رخ داد و موارد مشابه در ژاپن گزارش شده است.

موضوع تشخیص ابتلا مجدد به SARS-CoV-2 در افراد بهبود یافته می تواند یک مسئله تشخیصی باشد، جایی که ممکن است نتیجه آزمایش مثبت به دلیل بقایای ویروسی از عفونت اولیه ظاهر شود. با این حال، این همچنین می تواند نشان دهد که افراد ممکن است مصون از بیماری نباشند.

بسیاری از کارشناسان بهداشت معتقدند آزمایشات مجدد مثبت احتمالاً نشان دهنده خطاهایی در آزمایش است. مسئله پیچیده دیگر این است که بیماران خیلی زود از بیمارستان ها مرخص می شوند و باعث می شود که تست ویروس کورونا آن ها مثبت باشد.

مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی، دکتر آنتونی فاوسی، اخیراً در مورد تحولات این بیماری همه گیر جهانی با سردبیر JAMA هاوارد باوچنر صحبت کرده و به این موضوع پرداختند.

در گفتگوی مستقیم، دکتر فاوسی توضیح داد بسیار بعید است که افراد بیش از یک بار به coronavirus آلوده شوند – حداقل در چنین بازه زمانی کوتاهی که برای همه موارد توصیف شده مشخص می باشد.

دکتر فاوسی توضیح داد: “اگر فردی به کورونا ویروس A آلوده شود و بعد از آن با کورونا ویروسی دیگر مجدداً آلوده شود، ممکن است coronavirus B باشد.اما در حال حاضر، ما فکر نمی کنیم که این جهش تا این اندازه تفاوت ایجاد کند.”

 

پیامدهای مربوط به توسعه واکسن

 

CDC کره جنوبی تجزیه و تحلیل اپیدمیولوژیک مفصلی از مواردی را که دوباره مثبت شده اند، انجام خواهد داد. حل این مسئله پیامدهای مهمی برای اقدامات اپیدمیولوژیک بیشتر و تحولات واکسن به همراه دارد.

دکتر جئونگ یون-کیون توضیح می دهد که اگر تست در طی 24 ساعت دو بار منفی باشد، مبنی بر این است که فرد درمان شده است. وی در ادامه توضیح داد: در این گروه بیمار، تمام آزمایشات پس از پاکسازی افراد مبتلا، در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه انجام شد. بنابراین بسیار غیر محتمل است که افراد دوباره به ویروس کورونا مبتلا شده باشند.”

این موضوع همچنین توسط نویسندگان یک مطالعه اخیر آلمانی منتشر شده در preprint medRxiv مورد تأکید قرار گرفت. آنها نتیجه گرفتند: “رویکردهای واکسن که عمدتا القاء پاسخ آنتی بادی هستند باید قوی و تأثیر گذار واقع شوند.”

از این رو، حل سریع این مسئله در عرصه بالینی امری ضروری است و ممکن است نوع فعلی ویروس را نسبت به واکسن مقاوم سازد، زیرا برخی از موارد احتمالی قبلاً وارد آزمایشات بالینی مرحله اول شده اند.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا و  Senses Cultural Academy of Health مراجعه کنید.

منبع:

Weekly report on the COVID-19 situation in the Republic of Korea (As of April 4, 2020) https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a30501000000&bid=0031&list_no=366798&act=view

Naming the coronavirus disease (COVID-19) and the virus that causes it – https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it

More coronavirus patients testing positive again after recovery: report https://thehill.com/policy/healthcare/491950-Coronavirus-patients-testing-positive-again-after-recovery-report

JAMA Network: Coronavirus Q&A with Anthony Fauci, MD. https://ja.ma/covidyt

Laguipo A.B.B. Can you get the coronavirus twice? NewsMedical. https://www.news-medical.net/news/20200317/Can-you-get-the-coronavirus-twice.aspx

به این مقاله امتیاز دهید