07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک مطالعه جدید نشان می دهد، همه گیر بودن ویروس کورونا در جهان توسط یک ویروس طبیعی ایجاد می شود، و نه ویروسی که درآزمایشگاه ساخته شده است.

آرایش ژنتیکی ویروس نشان می دهد که SARS-CoV-2 یک ویروس شناخته شده نیست. کریستیان اندرسن و همکارانش از 17 مارس در Nature Medicine گزارش می دهند که این ویژگی های غیرمعمول است که اخیراً در آنتیمترهای پوسته پوسته شده به نام پنگولین ها شناسایی شده است، شواهدی مبنی بر اینکه این ویروس از طبیعت به وجود آمده است.

وقتی آندرسن، محقق بیماریهای عفونی در انستیتوی تحقیقات اسکریپس در لا ژولا، کالیفرنیا، اولین بار در مورد شیوع Coronavirus در چین شنید، تعجب کرد که این ویروس از کجا آمده است. در ابتدا، محققان فکر می کردند ویروس با عفونت های مکرر با گسترش از حیوانات در یک بازار غذاهای دریایی در ووهان چین به انسان منتقل شده است. تجزیه و تحلیل محققان دیگر نشان می دهد که ویروس احتمالاً فقط یک بار از حیوان به یک شخص انتقال یافته و از اواسط ماه نوامبر (SN: 3/4/20) از انسان به یک انسان سرایت کرده است.

اما اندکی پس از آن که آرایش ژنتیکی ویروس در اوایل ژانویه آشکار شد، شایعات آغاز شد که احتمالاً ویروس در آزمایشگاه مهندسی شده و به طور عمدی یا تصادفی در بین مردم قرار گرفته است.


رابرت گری، ویروس شناس در دانشگاه تولان در نیواورلئان اظهار می دارد، انستیتوی ویروس شناسی ووهان “در نزدیکی بازار غذاهای دریایی” است و تحقیقات در مورد ویروس ها، از جمله coronaviruses، در خفاش ها به این نتیجه رسید که پتانسیل ایجاد بیماری در افراد را دارند. گری توضیح میدهد: “این باعث می شود مردم تصور کنند که این ویروس از طریق فاضلاب یا از طریق شخصی به فضای بیرون گسترش یافته.”

انتشار اتفاقی ویروس ها، از جمله SARS، در گذشته از سایر آزمایشگاه ها اتفاق افتاده است.

 

به دنبال سرنخ


آندرسن تیمی از زیست شناسان و ویروس شناسان، از جمله گری را از چندین کشور جمع کرد تا ویروس را برای سرنخ هایی که می تواند ساخته شده توسط انسان باشد، یا از طریق آزمایشگاه گسترش یافته، تجزیه و تحلیل کند.

Andersen می گوید: “ما تصمیم گرفتیم از این نظریه – که چندین نسخه مختلف از آن وجود دارد – استفاده کنیم – این ویروس منشأ غیر طبیعی دارد: به عنوان یک فرضیه جدی بالقوه. “

محققان از طریق Slack و سایر پورتالهای مجازی، ترکیب ژنتیکی ویروس یا دنباله RNA را برای سرنخ هایی در مورد منشأ آن آنالیز کردند.

آندرسن: روشن بود که ویروس ساخته نشده است. هرکسی که امیدوار است ویروس ایجاد کند، باید ویروسهای شناخته شده قبلی را الگو قرار دهد و آنها را مهندسی کند تا خصوصیات مورد نظر خود را به وجود آورد.

اما ویروس SARS-CoV-2 دارای مؤلفه هایی است که با ویروس های شناخته شده قبلی متفاوت است، بنابراین آنها مجبور بودند از یک ویروس ناشناخته یا ویروس های موجود در طبیعت استفاده کنند. اندرسن و همکارانش در این تحقیق اذعان می کنند: “داده های ژنتیکی به طور غیرقابل انکار نشان می دهند که SARS-CoV-2 از هیچ کدام ازویروس های قبلی نشانی ندارد.”


دانشمندان دیگر موافق هستند. ایما هاودکروفت، اپیدمیولوژیک مولکولی در دانشگاه بازل در سوئیس توضیح میدهد: “ما هیچ شواهدی نمی بینیم که ویروس مهندسی شده و یا عمداً گسترش یافته باشد.” او جزئی از گروه Andersen نبود، اما عضوی از تیم دانشمندان با Nextstrain.org است که تغییرات ژنتیکی کوچکی را در کورونا ویروس ردیابی می کند تا درباره شیوع آن در سراسر جهان اطلاعات بیشتری کسب کند.

Hodcroft می گوید، یکی از یافته ها تجزیه و تحلیل گسترده ای را مورد بحث و بررسی قرار می دهد، که قبل از بررسی در bioRxiv.org منتشر شده است و ادعا می کند که جزئی از ویروس HIV در کرونا ویروس وجود دارد. دانشمندان دیگر به سرعت به نقایص این مطالعه اشاره کردند و نویسندگان این گزارش را بازخواست نمودند.

سن می گوید، محل های اتصال قندی سرنخ دیگری بود که نشان می دهد این ویروس طبیعی است. قندها یک “سپر موسینی” ایجاد می کنند که ویروس را از حمله سیستم ایمنی بدن محافظت می کند. اما ویروسی که در آزمایشگاه ساخته شود چنین قابلیتی را ندارد، بنابراین بعید است چنین سازگاری از رشد ویروس در آزمایشگاه ناشی شود.”

Hodcroft می گوید، تشابه SARS-CoV-2 به ویروس هایی که از خفاش ها و پانگلین نشآت میگیرد، بهترین اثبات وجود طبیعی این ویروس است. او می گوید: “این واقعا ساده ترین توضیحی است برای آنچه ما محققان می بینیم.” محققان هنوز مطمئن نیستند که کدام حیوان منشآ این ویروس بوده است.

“من در ابتدا خودم دچار تردید بودم و مرتباً همه شواهد را بررسی می کردم. همه داده ها طبیعی هستند.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

K. G. Andersen et al. The proximal origin of SARS-CoV-2. Nature Medicine. Published online March 17, 2020. 

به این مقاله امتیاز دهید