07136476172 - 09172030360 [email protected]

محققان شواهدی یافته اند که نشان می دهد ورزش هوازی می تواند به افرادی که دچار زوال شناختی خفیف هستند کمک کند. محققان در حال بررسی راه هایی برای کمک به بهبود عملکرد شناختی و کاهش احتمالی خطر زوال عقل هستند. از هر سه سالمند یک نفر بر اثر بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل جان خود را از دست می دهد. و این بیماری بیشتر از مجموع سرطان سینه و پروستات باعث مرگ افراد می شود.

اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد یک سال تمرین هوازی باعث بهبود آمادگی قلبی تنفسی، تنظیم جریان خون مغزی و عملکرد حافظه در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف می‌شود.

بر اساس مطالعه جدید محققان مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس، ورزش هوازی با شدت متوسط ​​تا شدید ممکن است برای بزرگسالان مبتلا به اختلال شناختی خفیف مفید باشد. یافتن راه‌هایی برای کمک به افراد با قدرت شناختی خفیف برای مبارزه با افزایش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل مهم است.

این مطالعه در ژورنال فیزیولوژی کاربردی منتشر شد. این مطالعه شواهدی را نشان داد که یک سال تمرین ورزشی هوازی باعث بهبود آمادگی قلبی تنفسی، تنظیم جریان خون مغزی و عملکرد حافظه در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف شد.

«ورزش هوازی برای بهبود عملکرد عروق و عملکرد شناختی مغز بسیار مهم است. “مغز یک اندام منحصر به فرد است. به جریان خون و اکسیژن رسانی مداوم نیاز دارد.

چند راه برای مبارزه با افزایش موارد زوال عقل

بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل از بزرگترین تهدیدات سلامت عمومی کشور هستند .در حالی که این مطالعه به طور مستقیم مبارزه با بیماری آلزایمر را بررسی نکرد، به کمک به افرادی با اختلال شناختی خفیف پرداخت. نشان داده شده است که اختلال شناختی خفیف خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر یا سایر بیماری های عصبی را افزایش می دهد.

کارشناسان به دنبال راه هایی برای پیشگیری از انواع زوال عقل از جمله آلزایمر بوده اند. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد. تحقیقات در مورد این موضوع با افزایش سریع جمعیت آمریکا در حال پیر شدن شدیدتر شده است. هر روز بیش از 10000 نفر 65 ساله می شوند.

از هر سه سالمند یک نفر بر اثر بیماری آلزایمر یا سایر اشکال زوال عقل جان خود را از دست می دهد. و بیشتر از مجموع سرطان سینه و پروستات باعث مرگ افراد می شود. بر اساس گزارش انجمن آلزایمر، بیش از 6 میلیون نفر بالای 65 سال در ایالات متحده با بیماری آلزایمر زندگی می کنند. پیش بینی می شود این رقم تا سال 2050 به 13 میلیون نفر برسد.

در طول این همه گیری، بیماری آلزایمر و سایر مرگ و میرهای مرتبط با زوال عقل 16 درصد افزایش یافت.

آنچه که مطالعه نشان داد

برای این مطالعه، محققان 37 فرد 55 تا 80 ساله را با اختلال شناختی خفیف مشاهده کردند. این افراد بالغ در یک دوره 12 ماهه مشاهده شدند.

در هفته اول مطالعه،  افراد در 3 جلسه ورزشی در هفته که شامل پیاده روی سریع به مدت 25 تا 30 دقیقه بود، شرکت کردند.  در ابتدای مطالعه، آزمودنی ها هر هفته در سه جلسه تمرین پیاده روی سریع به مدت 25 تا 30 دقیقه شرکت کردند. با شروع هفته 11، آنها 4 بار در هفته ورزش می کردند. و هر جلسه 30 تا 35 دقیقه در سربالایی پیاده روی تند انجام می دادند. پس از هفته 26، جلسات ورزش هوازی به 4 تا 5 بار در هفته به مدت 30 تا 40 دقیقه افزایش یافت.

محققان دریافتند که ورزش هوازی شدید با فواید زیادی برای افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف همراه است. آنها نه تنها تنظیم جریان خون مغزی و آمادگی قلبی تنفسی خود را بهبود بخشیدند، بلکه حافظه و عملکرد شناختی اجرایی خود را نیز بهبود بخشیدند.

تمرکز و مهارت‌های تفکر انتقادی را کارامد نگه می‌دارد!

مطالعات نشان می‌دهد که شرکت در ورزش می‌تواند تمرکز و مهارت‌های تفکر انتقادی را  افزایش دهد. به ویژه ورزش‌هایی که ترکیبی از تقویت عضلانی و فعالیت هوازی دارند.

 

تعامل اجتماعی

تعامل اجتماعی برای یک مغز سالم ضروری است. خلق و خو را بهبود می‌بخشد و استرس را کاهش می‌دهد. ورزش هوازی و سلامت مغز به یکدیگر مرتبط هستند. زیرا انجام یک ورزش، مشکلات مربوط به انزوای اجتماعی را کاهش می‌دهد. به شما فرصتی برای یافتن دوستان جدید می‌دهد. و به شما اجازه می‌دهد در حالی‌که از تفریح ​​با افراد دیگر لذت می‌برید، نگرانی‌ها را کنار بگذارید.

 

عملکرد مغز را بهبود می بخشد!

یک مطالعه نشان داد که انجام ورزش می‌تواند عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشد. ورزش و سلامت مغز در ارتباط هستند. همچنین نشان داد که حتی تنها یک طرفدار ورزش بودن نیز ممکن است تأثیر مثبتی بر مغز شما داشته باشد. بازی کردن یا تماشای ورزش می‌تواند بر شبکه‌های عصبی که از درک زبان پشتیبانی می‌کنند، تأثیر بگذارد.

 

جریان خون را در مغز تقویت می‌کند!

تحقیقات نشان می‌دهد که انجام ورزش هوازی  باعث افزایش جریان خون در مغز شما می‌شود. این به بدن شما امکان می‌دهد تا ارتباطات بیشتری بین اعصاب داخل مغز ایجاد کند. این امر حافظه را بهبود می‌بخشد، خلاقیت را تحریک می‌کند. و به مغز شما کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسئله را بهتر توسعه دهد.  تحقیقات به خوبی ارتباط ورزش و سلامت مغز را نشان می‌دهد.

 

ورزش و خطر زوال عقل

محققان میگویند “در حالی که ما هنوز هیچ درمان موثری برای آلزایمر نداریم، پیشگیری مهمترین کلید در این زمان است”. ما بر روی اختلال عملکرد شناختی خفیف تمرکز کرده ایم. تحقیقات نشان می دهد اگر مداخله ای انجام دهید، می توانید امیدی به کاهش آلزایمر داشته باشید. به همین دلیل روی این جمعیت تمرکز کردیم. اگر می‌توانید ورزش کنید، می‌تواند عملکرد عروق را بهبود بخشد. و ممکن است منجر به بهبود شناختی شود.

محققان میگویند: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بین ورزش و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط وجود دارد. ورزش می تواند عملکرد قلب و عروق و مغز را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی بهبود بخشد.

انسولین و آلزایمر

دکتر بنجامین بیکمن، افزود که تحقیقات پیرامون بیماری آلزایمر در حال تغییر است. حتی بررسی اینکه آیا بیماری آلزایمر یک اختلال متابولیک است که تحت تأثیر انسولین قرار می گیرد یا خیر.

بیکمن توضیح داد: «مغز یک مصرف کننده انرژی است که در میان بافت‌های بدن بالاترین نیازهای متابولیک را دارد. برای اینکه مغز تمام انرژی مورد نیاز خود را دریافت کند، هورمون انسولین باید بتواند کار خود را انجام دهد. انسولین، در میان بسیاری از نقش‌ها، درهای گلوکز را به قسمت‌هایی از مغز که درگیر حافظه و یادگیری هستند باز می‌کند. و به سلول‌های مغزی کمک می‌کند تا تمام گلوکز مورد نیاز برای عملکرد را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد که:

 ورزش به تنظیم انسولین کمک می کند.

بیکمن توضیح داد: «ورزش هوازی اثرات مفید زیادی دارد. اما یکی از مهمترین آنها با بیماری آلزایمر این است که حساسیت به انسولین را به شدت بهبود می‌بخشد. و به انسولین اجازه می‌دهد در بدن بهتر عمل کند. و به گلوکز بیشتری اجازه دهد مغز گرسنه را تغذیه کند.» ما مطمئناً باید تمرینات ذهنی را انجام دهیم تا مغزمان را تیز نگه داریم. مانند مطالعه زبان جدید و یادگیری یک ابزار جدید، این نباید جایگزین ورزش کل بدن شود. که به عملکردهای متابولیک بی‌شماری در بدن کمک می‌کند، از جمله اینکه مغز، بصورت بهینه اجرا کند.»

کساری گفت که پیامدهای بالقوه این مطالعه و سایر موارد مشابه آن بسیار زیاد است.

“ورزش ساده می تواند عملکرد شناختی مغز شما را در دراز مدت بهبود بخشد. و در پایان روز برای شما خوب است. پیامدهای مثبت ورزش بر سلامت بسیار زیاد است. این می تواند زوال عقل شدید را در دراز مدت کاهش دهد. و هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد.

واحد ارزیابی و تشخیص

جدیدترین راهکار درمانی برای بیماری آلزایمر!

تاثیر ورزش در شکل گیری ارتباطات جدید عصبی در بیماری آلزایمر!

 

به این مقاله امتیاز دهید