07136476172 - 09172030360 [email protected]

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است. که با اندازه گیری امواج مغزی و ارائه سیگنال بازخورد، خودکنترلی عملکرد مغز را به آزمودنی ها آموزش می دهد. نوروفیدبک معمولاً بازخورد صوتی و یا تصویری را ارائه می دهد.

نوروفیدبک می تواند به کاهش برخی از علائم کلیدی سرزنش خود در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی غیر مضطرب کمک کند.

 

منبع: کینگز کالج لندن

 

تحقیقات جدید مؤسسه روان‌پزشکی، روان‌شناسی و علوم اعصاب (IoPPN) در کالج کینگ لندن نشان می‌دهد. که استفاده از نوروفیدبک برای رسیدگی به سرزنش خود در افرادی که اختلال افسردگی اساسی غیراضطرابی (MDD) دارند، می‌تواند به کاهش علائم کلیدی کمک کند.

 

در حالی که این مطالعه که در Psychological Medicine منتشر شد. آشکارا نوروفیدبک را رویکردی مؤثرتر از گروه مداخله روان‌شناختی مقایسه‌ای نمی‌دانست. اما مشخص شد که رویکردی ایمن برای مدیریت علائم افسردگی است. که مستلزم تحقیقات بیشتر است.

این تحقیق 43 شرکت کننده را در دو گروه انتخاب کرد. یکی درمان هدایت شده را به عنوان وسیله ای برای مقابله با سرزنش خود دریافت می کند. در حالی که گروه دیگر مراقبت های مشابهی را دریافت می کنند. اما با کمک اضافی نوروفیدبک MRI عملکردی (fMRI).

 

نوروفیدبک

 

نوروفیدبک MRI عملکردی (fMRI) به افراد نمایش بصری فعالیت مغزشان را ارائه می‌کند. و به شرکت‌کنندگان اطلاعاتی می‌دهد. که در غیر این صورت خارج از آگاهی آنها خواهد بود. یک میدان مغناطیسی در اطراف سر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد. و به محققان اجازه می‌دهد سیگنال‌های جریان خون منتشر شده از مغز را بخوانند.

 

در طول سه جلسه که توسط 35 شرکت‌کننده تکمیل شد. از آنها خواسته شد تا ضمن فکر کردن به خاطرات شخصی، با احساس سرزنش خود مقابله کنند. از آنها خواسته شد که از فهرستی از راهبردهای ممکن، مانند فکر کردن به اینکه چرا ممکن است نتوانند نتیجه را کنترل کنند. یا مسئول نتیجه یک رویداد باشند، یا به بخشیدن توسط یک فرد خاص یا بخشیدن خود فکر کنند، انتخاب کنند.

 

نوروفیدبک به فرد نشان می دهد. که کدام یک از این استراتژی ها بهترین شانس را برای تغییر سیگنال های مغزی خود به روش دلخواه دارد.

 

تحقیقات نشان داد که هر دو رویکرد ابزار موثری برای کاهش احساسات افسردگی هستند.

 

دکتر رولاند زان، محقق ارشد این مطالعه از King’s IoPPN گفت: «به طرز هیجان انگیزی دیدیم. که بهبودی علائم با افزایش عزت نفس همراه بود. و این با فراوانی که شرکت کنندگان از استراتژی های روانشناختی در زندگی روزمره استفاده می کردند مرتبط بود.

 

نوروفیدبک و مداخله روانشناختی

با این حال، آنچه نیاز به بررسی بیشتر دارد این است. که نوروفیدبک موثرتر از مداخله روانشناختی ساده نیست.

 

محققان معتقدند وجود انواع فرعی افسردگی می تواند دلیل آن باشد. بیماران مبتلا به افسردگی غیراضطرابی دریافتند. که نوروفیدبک در کاهش علائم افسردگی آنها بسیار مؤثرتر است. در حالی که بیماران مبتلا به پریشانی مضطرب، یک نوع فرعی جدیدتر که تحقیقات کمی در مورد آن انجام شده است. به مداخلات صرفاً روانشناختی بهتر پاسخ دادند.

 

دکتر Zahn می‌گوید: «در حالی که ناامیدکننده است. که ما نتوانستیم تفاوت واضحی بین مداخلات ایجاد کنیم. اما مبنای خوبی برای ادامه مطالعه خود داریم. اکنون باید به دنبال اتصال نوروفیدبک مناسب به زیرشاخه افسردگی مناسب باشیم.

 

آنچه نتایج ما نشان می دهد این است که نوروفیدبک مرتبط با سرزنش خود یک مداخله ایمن با پتانسیل بالینی واضح در افسردگی فعلی است.

 

در حالی که این مطالعه که در Psychological Medicine منتشر شد، آشکارا نوروفیدبک را رویکردی مؤثرتر از گروه مداخله روان‌شناختی مقایسه‌ای نمی‌دانست. اما مشخص شد که رویکردی ایمن برای مدیریت علائم افسردگی است که مستلزم تحقیقات بیشتر است.

 

شرایط پژوهش

 

این تحقیق 43 شرکت کننده را در دو گروه انتخاب کرد. یکی درمان هدایت شده را به عنوان وسیله ای برای مقابله با سرزنش خود دریافت می کند. در حالی که گروه دیگر مراقبت های مشابهی را دریافت می کنند، اما با کمک اضافی نوروفیدبک MRI عملکردی (fMRI).

 

نوروفیدبک MRI عملکردی (fMRI) به افراد نمایش بصری فعالیت مغزشان را ارائه می‌کند. و به شرکت‌کنندگان اطلاعاتی می‌دهد. که در غیر این صورت خارج از آگاهی آنها خواهد بود. یک میدان مغناطیسی در اطراف سر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد. و به محققان اجازه می‌دهد سیگنال‌های جریان خون منتشر شده از مغز را بخوانند.

 

در طول سه جلسه که توسط 35 شرکت‌کننده تکمیل شد، از آنها خواسته شد تا ضمن فکر کردن به خاطرات شخصی، با احساس سرزنش خود مقابله کنند. از آنها خواسته شد که از فهرستی از راهبردهای ممکن، مانند فکر کردن به اینکه چرا ممکن است نتوانند نتیجه را کنترل کنند، یا مسئول نتیجه یک رویداد باشند، یا به بخشیدن توسط یک فرد خاص یا بخشیدن خود فکر کنند، انتخاب کنند.

 

نوروفیدبک نشان از چه دارد؟

نوروفیدبک به فرد نشان می‌دهد که کدام یک از این استراتژی‌ها بهترین شانس را برای تغییر سیگنال‌های مغزی به روش دلخواه دارد. تحقیقات نشان داد که هر دو رویکرد ابزار موثری برای کاهش احساسات افسردگی هستند.

 

دکتر رولاند زان، محقق ارشد این مطالعه از King’s IoPPN گفت: «به طرز هیجان انگیزی دیدیم که بهبودی علائم با افزایش عزت نفس همراه بود و این با فراوانی که شرکت کنندگان از استراتژی های روانشناختی در زندگی روزمره استفاده می کردند مرتبط بود.

 

با این حال، آنچه نیاز به بررسی بیشتر دارد این است که نوروفیدبک موثرتر از مداخله روانشناختی ساده نیست.

https://neurosciencenews.com/neurofeedback-depression-blame-19750/

نوروفیدبک درمان غیرتهاجمی اضطراب و افسردگی

 

بیماری هایی که بر اساس تحقیقات با نوروفیدبک بهبود می یابند

به این مقاله امتیاز دهید